Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ny trafikinformationstjänst

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Ny trafikinformationstjänst

Vi (jag och mina anställda) passar på att, när tid finns, bygga på tjänster för bättre trafikinformation. Vi vill att fler ska vilja åka tåg och då är korrekt, komplett och snabb information en viktig del. Vi känner oss nu tillräckligt klara med några delar, för att ni ska få testa dem.

För detta ändamål har jag satt upp https://test.tydal.nu/ så gå gärna in där och hör av er med synpunkter och fel!

Just nu finns det tre funktioner:

1. Geografisk översikt, tänkt att ge en överskådlig bild av hur tågtrafiken går.
    2. Tågstatus, sök på ett tågnummer och datum och se hur det gått samt eventuella förseningsorsaker.
    3. Ankomster/Avgångar, sök på en station.

En nyhet med tågstatus och ankomster/avgångar är att vi har översatt det till andra språk. Genom att på det sättet göra trafikinformationen mer tillgänglig hoppas vi få fler att åka tåg. Observera dock att översättningarna också är i testversion, vi har ännu inte verifierat allt. Målet är att göra det med personer som har respektive språk som modersmål, men även här välkomnar vi felrapporter dock helst via mail.

Varsågoda att testa och tycka till!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ny trafikinformationstjänst

Det verkar som ni använder någon funktion som bara finns i nyare webbläsare för flik 2 och flik 3 (flik 1 med kartan fungerar). Går man in med Internet Explorer 11 (tänk Windows 7) så ser det obegripligt ut, medan det fungerar med Chrome.

Exempel:

{{ d.koncept }} {{ d.tagNr }} {{ d.station }} {{ d.avgtid }} {{ d.bertid ? d.bertid : '' }} {{ d.sp }} {{ d.curtpl ? d.curtpl : ''}}{{ d.nexttpl ? ' - ' + d.nexttpl : '' }} {{ d.curtpl ? d.delay < 0 ? d.delay == -1 ? '1' + $t('table.enminsen') : Math.abs(d.delay) + $t('table.minsen') : d.delay == 0 ? $t('table.itid') : d.delay == 1 ? d.delay + $t('table.enmintid') : d.delay + $t('table.mintid') : '' }} {{

Senast redigerat av pml den 2018-11-11 klockan 12:42:33.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Konsollen spottar ur sig följande röda kryss i IE11:

SCRIPT1003: Expected ':'
    File: tfor, Line: 298, Column: 21

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevligt tycker jag med alla trafikplatser med tidtabellstid på. Finns koden tillgänglig för att göra pullrequests?

Använde den just nu för tåg 1050, vilket var praktiskt då trafikverket annonserade avgång Varberg 15:49, när tåget lämnade Båstad, vilket jag då lungt kunde ignorera och sitta och slappna av en stund till.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kul!

Jag sitter och tittar på kartan. I infon står det att "Bubblans storlek anger hur många persontåg som har passerat de senaste två timmarna och färgskalan anger hur många av dessa som var försenade."
    Men vore det inte rimligare om också ankommande och avgående tåg räknas in? Jag antar att så inte är fallet, eftersom bubblan i Västerås Västra i skrivande stund är betydligt större än bubblan i Västerås central.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Det verkar som ni använder någon funktion som bara finns i nyare webbläsare för flik 2 och flik 3 (flik 1 med kartan fungerar). Går man in med Internet Explorer 11 (tänk Windows 7) så ser det obegripligt ut, medan det fungerar med Chrome.
    Ja, vi använder "Javascript" (ECMAScript) från 2015 och det las tydligen aldrig in i IE 11. För att få det att fungera behöver vi alltså skriva om delar av koden på ett äldre sätt. Det finns verktyg som gör det automatiskt, skulle kunna kika på det senare.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av martin23 Visa inlägg
    Trevligt tycker jag med alla trafikplatser med tidtabellstid på.
    Ja, det är det jag har känt att jag har saknat när jag åker tåg utomlands. I Sverige har jag ju redan haft det i och med att jag programmerat det för lokförarna och ombordpersonalen, men jag tänker att även de som åker med tåget borde ha nytta av det.

Finns koden tillgänglig för att göra pullrequests?
    Nej, det är inget jag har tänkt på, men den är tyvärr inte så fristående utan bygger på annat jag gjort, framför allt i form av databasinnehåll. Möjligen att man på sikt skulle kunna tillhandahålla något API. Jag har lite tankar kring punktlighetsstatistik också som snart kommer upp på testsidan...

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Men vore det inte rimligare om också ankommande och avgående tåg räknas in? Jag antar att så inte är fallet, eftersom bubblan i Västerås Västra i skrivande stund är betydligt större än bubblan i Västerås central.
    Det är bara avgående tåg som räknas in (tåg som passerar räknas som avgående). Eftersom Västerås C är en säckstation i dag pga E18-bron så är ju antalet avgångar nästan halverat och därför blir bubblan extra liten.

Jag har tänkt att man kanske ska ta med framtida avgångar också och hur många av dem som har en beräknad försening samt hur många tåg som är akut inställda. Det borde ge en bättre indikering för att snabbt kunna se var det är problem i trafiken och var allt är normalt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Det är bara avgående tåg som räknas in (tåg som passerar räknas som avgående). Eftersom Västerås C är en säckstation i dag pga E18-bron så är ju antalet avgångar nästan halverat och därför blir bubblan extra liten.

Jag har tänkt att man kanske ska ta med framtida avgångar också och hur många av dem som har en beräknad försening samt hur många tåg som är akut inställda. Det borde ge en bättre indikering för att snabbt kunna se var det är problem i trafiken och var allt är normalt.
    Aha! Jo avgående är ju rimligare än passerande. Tack för förklaring!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Nej, det är inget jag har tänkt på, men den är tyvärr inte så fristående utan bygger på annat jag gjort, framför allt i form av databasinnehåll. Möjligen att man på sikt skulle kunna tillhandahålla något API. Jag har lite tankar kring punktlighetsstatistik också som snart kommer upp på testsidan...
    Så dessa nya funktioner är inte bara ett snyggt användargränssnitt mot Trafikverkets öppna API-er, utan du skapar egna databaser (historiken t.ex.) och bearbetar informationen för att sen presentera den?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Så dessa nya funktioner är inte bara ett snyggt användargränssnitt mot Trafikverkets öppna API-er, utan du skapar egna databaser (historiken t.ex.) och bearbetar informationen för att sen presentera den?
    Ja, det stämmer. Fast det har jag gjort sen 2001, men det här är första gången jag försöker skapa något användbart för resenärer. Tidigare har det bara handlat om järnvägsbranschen och entusiaster.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •