Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Världen största bangård ...

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    114

    Världen största bangård ...

    ... sägs vara Union Pacific Bailey Yard i North Platte, Nebraska. Det har byggts ett utkikstorn, Golden Spike Tower, som man kan åka upp i för 6-7 dollar, beroende på ålder, så att man får lite överblick över vad som pågår. Svårt att filma i kylan och det starka ljuset då det är svårt att se klart på skärmen vad som pågår.



  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    268

    Sv: Världen största bangård ...

    Dieselbrumm och elfritt. Som ett jättestort Landeryd


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 063

    Sv: Världen största bangård ...

    Och järnvägsbolagen går bra och är mycket lönsamma! https://www.avanza.se/placera/redakt...heta-igen.html Trots att de verkar i bilens förlovade land! Något för svenska och EU politiker att se och lära. Man brukar ju annars alltid ta efter allt från USA......


  4. #4
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 160

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Och järnvägsbolagen går bra och är mycket lönsamma! https://www.avanza.se/placera/redakt...heta-igen.html Trots att de verkar i bilens förlovade land! Något för svenska och EU politiker att se och lära. Man brukar ju annars alltid ta efter allt från USA......
    Tyvärr var tornet stängt den dag då jag var där, sannolikt för enda gången i mitt liv, men med bil kan man ta sig runt på litet olika ställen och ändå se intressanta saker på denna gigantiska anläggning. Inte direkt i närheten av några andra mer traditionella sevärdheter, men en sevärd sak i alla fall.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    268

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Och järnvägsbolagen går bra och är mycket lönsamma! https://www.avanza.se/placera/redakt...heta-igen.html Trots att de verkar i bilens förlovade land! Något för svenska och EU politiker att se och lära. Man brukar ju annars alltid ta efter allt från USA......
    Lätt att få ned kilometerkostnaden med dubbla containers på höjden och kilometerlånga tågset.


  6. #6
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    847

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Lätt att få ned kilometerkostnaden med dubbla containers på höjden och kilometerlånga tågset.
    Lägg därtill mycket långa avstånd i ett och samma land med gemensam standard.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    528

    Sv: Världen största bangård ...

    Så pass långa tåg så att de är hopplösa att köra med europeiska koppel och trafiktäthet.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Och järnvägsbolagen går bra och är mycket lönsamma! https://www.avanza.se/placera/redakt...heta-igen.html Trots att de verkar i bilens förlovade land! Något för svenska och EU politiker att se och lära. Man brukar ju annars alltid ta efter allt från USA......
    Varför skall politiker se och lära av USA:s privatägda järnvägsbolag?

    /TKO


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 063

    Sv: Världen största bangård ...

    Bortsett från de stordriftsfördelar som det stora landet i väster ger så är också lastbilarnas längder och vikter starkt begränsade i de flesta delstater och en amerikansk "långtradare" kanske ser häftig ut med kromade avgasrör och höga fronter men transportmässigt är de riktiga lillebröder mot vad som rullar i Sverige!


  10. #10
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    847

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Bortsett från de stordriftsfördelar som det stora landet i väster ger så är också lastbilarnas längder och vikter starkt begränsade i de flesta delstater och en amerikansk "långtradare" kanske ser häftig ut med kromade avgasrör och höga fronter men transportmässigt är de riktiga lillebröder mot vad som rullar i Sverige!
    USA har den egenheten att de begränsar lastutrymmets längd, istället för ekipagets totallängd. Det gör att man kan kosta på sig riktigt långa dragbilar med motorhuv och stor boendeyta utan att göra avkall på den tämligen låga lastkapaciteten.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    114

    Sv: Världen största bangård ...





    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Varför skall politiker se och lära av USA:s privatägda järnvägsbolag?

    /TKO
    Jag har nyligen läst att, inget land i världen har större andel av sina godstransporter på järnvägen än vad USA har, och det kan väl vara en anledning så god som någon att se om det är något man kan lära sig. Kan inte vara fel att ta efter de som är bäst, både när det gäller godstransporter och fotboll.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 050

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    [
    Jag har nyligen läst att, inget land i världen har större andel av sina godstransporter på järnvägen än vad USA har, och det kan väl vara en anledning så god som någon att se om det är något man kan lära sig. Kan inte vara fel att ta efter de som är bäst, både när det gäller godstransporter och fotboll.
    Men det där med andelar tror jag inte riktigt på. Gods på järnväg i USA är i sig mycket stort och man är no1 i världen räknat på tonkm. Tidigare var Sovjet främst med ca 50% av världens tågtransporter men efterföljaren Ryssland har fallit tillbaks. Men när det gäller andelar så finns i USA även ett mycket omfattande transportarbete av långtradare men också,
    vilket kanske inte syns så mycket, en mycket omfattande inrikes sjöfart. Från de stora sjöarna , HudsonflodenMissisippi-
    Missouri , till Alaska, och inte minst Öst-Väst via Panama. Rimligtvis bör länder som Ryssland, Kina, Indien ha större andel
    gods på järnväg än USA och även många mindre länder som saknar inrikes sjöfart. Exempel Georgien som nyligen höjde avgifter och skatt på lastbilstransporter till Armenien men samtidigt kompenserade med lika mycket sänkta avgifter på järnvägstransporter.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg






    Jag har nyligen läst att, inget land i världen har större andel av sina godstransporter på järnvägen än vad USA har, och det kan väl vara en anledning så god som någon att se om det är något man kan lära sig. Kan inte vara fel att ta efter de som är bäst, både när det gäller godstransporter och fotboll.
    Men eftersom USA:s järnvägar är privata kvarstår frågan vad politikerna kan lära? Att järnvägen genast bör utbjudas till försäljning?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 063

    Sv: Världen största bangård ...

    Det är ju en fråga om konkurrensvillkor! Hade USA tillåtit lika långa och tunga bilar som i Sverige hade säkert inte järnvägens andel varit så hög. Det hade ju på många håll rört sig om en fördubbling av lastbilarna! Enligt Wikipedia är maximal bruttovikt på det federala Interstatevägnätet generellt 36 ton. Detta innebär att de långa transporterna som väl nyttjar interstatevägarna har cirka halva bruttovikten mot i Sverige! Detta kan svenska politiker lära. Om man bara pratar om att föra gods till järnväg men samtidigt genomför åtgärder som hela tiden stärker lastbilarnas konkurrenskraft minskar ju järnvägens andel..... Men de som gått till val på att kämpa för miljön lägger krutet på annat när de väl får bestämma!


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 842

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men eftersom USA:s järnvägar är privata kvarstår frågan vad politikerna kan lära? Att järnvägen genast bör utbjudas till försäljning?
    Jo, så måste det vara. Det står i länken från förslagsställaren: - "att den som äger rälsen eller rättigheterna att köra på en viss sträcka har ordentliga vallgravar mot sina konkurrenter"..


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Jo, så måste det vara. Det står i länken från förslagsställaren: - "att den som äger rälsen eller rättigheterna att köra på en viss sträcka har ordentliga vallgravar mot sina konkurrenter"..
    Rimligen ska också majoriteten av persontrafiken kastas ut från det svenska järnvägsnätet och anpassning av infrastrukturen ske helt efter godstrafikens behov.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    268

    Sv: Världen största bangård ...

    Zooma gärna in bangården på Google Maps eller Google Earth. Helt sjukt...


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    34

    Sv: Världen största bangård ...

    Det finns en bra wiki som beskriver storleken på alltsammans:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bailey_Yard.
    Besökte den heliga platsen sommaren 2014 tillsammans med en annan tågdiggare. Vi reste genom sju stater, 550 mil, utefter UP, från Oakland och österut. Vi siktade på Omaha, NE som vändpunkt men vände kort om målet, i Gothenburg.

    Skaplig webcam här: https://visitnorthplatte.com/bailey-yard-web-cam/

    Kanske maffigaste stillbilden, här: https://www.reddit.com/r/Infrastruct...atte_nebraska/
    Klicka på bilden för att förstora

    Senast redigerat av mrwhans den 2018-11-12 klockan 21:56:56.

  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Världen största bangård ...

    Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg






    Jag har nyligen läst att, inget land i världen har större andel av sina godstransporter på järnvägen än vad USA har, och det kan väl vara en anledning så god som någon att se om det är något man kan lära sig. Kan inte vara fel att ta efter de som är bäst, både när det gäller godstransporter och fotboll.
    Att se och lära av Allmänna Idrottsklubben är aldrig fel!
    (även om dom höll oss onödigt länge på halster - vi hade ju tänkt fira redan förra omgången)

    Jag gissar att Sovjetunionen (och kanske även Kina) hade större andel järnvägstransporter än USA - jag ser dock ingen större anledning att apa efter deras politiska system. Det kanske snarare är kapitalägarna som skall lära av USA - uppenbarligen behöver (godstrafiks)järnvägar inte vara offentligt finansierade. Dock brukar de svenska industrikapitalisternas - i den mån några sådana finns kvar - insats i den svenska järnvägsdebatten vara att kräva mer skattepengar till projekt som järnväg till den mycket framgångsrika gruvan i Pajala... att slanta upp själv står sällan på dagordningen.

    Tack för fina bilder!
    /TKO


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •