Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: "Razzia" på tåg 417

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

"Razzia" på tåg 417

I dag hände mig något ovanligt. Strax efter avgång från Skövde uppvaktades jag av en patrull biljettkontrollanter där jag satt i bistron. Alla resande avkrävdes biljetter.

Ett spännande avbrott i en annars helt händelselös resa. Om man nu inte ska nämna då en resenär i vagn 7 i skarpa ordalag via högtalarna uppmanades att sluta hindra dörrstängningen i Katrineholm.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-10 klockan 12:08:21.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: "Razzia" på tåg 417

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Alla resande avkrävdes biljetter.
    Hu, så hemskt (jag lägger märke till orden 'razzia' och 'patrull').

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Razzia" stod faktiskt inom citationstecken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    "Razzia" stod faktiskt inom citationstecken.
    Ja, men ändå fullt synligt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vi laglydiga individer ("med rent mjöl i påsen") får kanske inte enbart negativa associationer av ordet "razzia"!
    Och vem har inte varit med i scoutPATRULLEN "Bävern"?

Mer av detta är mitt tips.

/TKO

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Hu, så hemskt (jag lägger märke till orden 'razzia' och 'patrull').
    Nåja, så hemskt är det kanske inte att råka ut för en extra biljettkontroll. Sett mot bakgrunden av att SJ tagit efter MTR:s metod att inte visera biljetter för dem som sitter på sin plats får man anta att detta är en kompletterande insats av stickprovskaraktär.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-10 klockan 19:11:33.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Å andra sidan har jag nu några gånger varit med om att man inte behöver visa biljetter överhuvudtaget. Reste mellan Stockholm och Lund och 1:klass vagnen i X2000 var helt full. Ingen biljettkontroll alls. Hände också vid ett tidigare tillfälle mellan Stockholm och Borlänge och då tror jag att tågvärden också nämnde att han gick enligt principen att om det sitter personer på alla platser som ska vara bokade så är allt okej.

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nåja, så hemskt är det kanske inte att råka ut för en extra biljettkontroll. Sett mot bakgrunden av att SJ tagit efter MTR:s metod att inte visera biljetter för dem som sitter på sin plats får man anta att detta är en kompletterande insats av stickprovskaraktär.
    Färdbeviskontroll borde väl överhuvud inte föranleda ett omnämnande i här eller annanstans.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag har hört att SJ i många år (kanske alltid) haft kontrollgrupp(er) som gör mer detaljerade kontroller, och som kunnat t.ex. identifiera förfalskade biljetter (t.ex. Interrailkort) och ha tid att kolla leg och ålder noga. Dessa kontrollerar ju också hur bra viseringen kan ha varit.

Medlem
    mar 2018

Färdbeviskontroll borde väl överhuvud inte föranleda ett omnämnande i här eller annanstans.
    Det ligger något i vad du säger. Men vem ska utrustas med behörighet av avgöra vad som ska föranleda omnämnande i Postvagnen? Och vad blir kvar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har hört att SJ i många år (kanske alltid) haft kontrollgrupp(er) som gör mer detaljerade kontroller, och som kunnat t.ex. identifiera förfalskade biljetter (t.ex. Interrailkort) och ha tid att kolla leg och ålder noga. Dessa kontrollerar ju också hur bra viseringen kan ha varit.
    Det fanns tidigare två kontrollgrupper men sedan bara en, först placerad i Uppsala men numera i Stockholm. Några f d arbetskamrater flyttade över dit så jag känner till den mycket väl. Det hela är helt normalt och ingenting att uppmärksamma på något speciellt sätt. Att kontrollera hur bra viseringen har varit är nog inte deras uppgift.

/Gunnar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

När den blir tillräckligt ovanlig blir även den en nyhet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    När den blir tillräckligt ovanlig blir även den en nyhet.
    Åker inte så ofta, men en söndags eftermiddag åkte jag från Norrköping till Stockholm och det var ett regionaltåg på Nyköpingsbanan. Överraskande nog blev det ingen visering alls, efter avgången från Norrköping välkomnade ombordaren resande och bara så att hen finns i tjänstekupé i vagn x. Tåget blev knökfullt från Nyköping (många stående passagerare i min vagn, några försökte att hitta lediga platser i övriga vagnar men senare gick de åt andra hållet igen), men det kändes att det var gott om tid och lagom fullt att hinna med biljettvisering före det.

Mvh mormax

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Det ligger något i vad du säger. Men vem ska utrustas med behörighet av avgöra vad som ska föranleda omnämnande i Postvagnen? Och vad blir kvar?
    Om någon anser ett inlägg vara "onödigt" så är det en åsikt som i sig är helt legitim, och det går inte att göra så mycket åt, för några kommer alltid anse vissa saker vara mindre relevanta än andra, fast inga saker kommer anses vara lika relevanta av alla.

Således finns i praktiken bara en rimlig policy, nämligen att om ett inlägg har relevant järnvägsanknytning så får det stå kvar oavsett om enskilda skribenter sedan må se det som oväsentligt. Konstigare än så är det inte.

M J / mod

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Självklart tillkommer denna "behörighet" endast och enbart aktuell skribent.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Om någon anser ett inlägg vara "onödigt" så är det en åsikt som i sig är helt legitim, och det går inte att göra så mycket åt, för några kommer alltid anse vissa saker vara mindre relevanta än andra, fast inga saker kommer anses vara lika relevanta av alla.

Således finns i praktiken bara en rimlig policy, nämligen att om ett inlägg har relevant järnvägsanknytning så får det stå kvar oavsett om enskilda skribenter sedan må se det som oväsentligt. Konstigare än så är det inte.

M J / mod
    Självklart! Men när jag senast åkte tåg inträffade inget värt att berätta ...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Wenn jemand eine Reise tut , so kann er was erzählen.
    Jag hade en , nu hädangången, kollega som alltid upplevde något ovanligt. En vanlig banal T-baneresa till jobbet men nog hade det hänt något att berätta på fikarasten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Också det kan vara en nyhet.

(alternativt är det ett definitivt "onödigt" inlägg)

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Korrekt.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Här får du även Akademins senaste ordlista och i Svensk ordbok (startad 2009):

https://svenska.se/tre/?sok=razzia&pz=2

Föreslår att alla som vill diskutera ord i PV börjar med att kolla på den sidan.
    Instämmer helt, och att väcka en mer än två veckor gammal tråd UTESLUTANDE för att börja diskutera ett ords betydelse HELT UTAN koppling till järnvägstemat, det är faktiskt ett regelbrott. (För tydlighets skull alltså inte ett regelbrott begått av Ulf B.)

Nu stänger vi!

M J / mod

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-11-28 klockan 23:06:06.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •