Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Europas längsta nattågssträcka

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Europas längsta nattågssträcka

Jag har alltid gått omkring och trott att längsta nattågssträckan i Europa är Stockholm - Narvik. Ända fram till en dag i våras, den 14 april närmare bestämt. Jag går upp till stationen i Cefalù för att spana in lite tåg. Cefalù ligger så där sju, åtta mil öster om Palermo på Sicilien.

Efter att ha sett några tämligen ointressanta elmotorvagnståg dånar plötsligt denna raritet in framför mig på spår 1.
    Namn:  IMG_1275.JPG
Visningar: 681
Storlek:  178,4 KB

E656 var ganska vanliga dragare i fjärrtågen på stamlinjerna i Italien på 80- och 90-talen. Man kan säga att de är Italiens svar på Krokodilen. Fast i Italien har de fått namn efter krokodilens mindre släkting kajmanen (Il Caimano). Fler än 450 Kajmaner tillverkades i slutet av 70-talet. Nu lär det bara finnas åtta ganska skamfilade maskiner kvar och alla är i tjänst på Sicilien, där de drar expresstågen till och från fastlandet på sträckan Palermo och Messina.

E656 099 har som det visar sig ICN 1963 i kroken. Det vill säga nattåget från Milano varifrån det avgick för nästan ett dygn sedan. I Cefalù tilläts naturligtvis bara avstigande. Jag går fram till det tryckta anslaget utvisande stationens ankommande resandetåg (ja, sådana anslag finns fortfarande i Italien) och begrundar denna imponerande proveniens:
    Namn:  IMG_1272.JPG
Visningar: 680
Storlek:  96,5 KB

Frågan är om inte tågen 93/94 ligger i lä här. Jag kollar i en dator och får fram att Stockholm - Narvik är 1467 km men Milano - Palermo är nästan 10 mil längre (1548 km).

Om vi bortser ifrån de ryska tågen, Europas längsta sovtåg kanske?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Europas längsta nattågssträcka

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Frågan är om inte tågen 93/94 ligger i lä här. Jag kollar i en dator och får fram att Stockholm - Narvik är 1467 km men Milano - Palermo är nästan 10 mil längre (1548 km).

Om vi bortser ifrån de ryska tågen, Europas längsta sovtåg kanske?
    Göteborg-Luleå via Västerås kommer att bli 1424km som en jämförelse. Om det fick en gren till Narvik skulle det bli längst, men det var ju bara ”om”.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Europas längsta nattågssträcka

Sådana här högst-störst-snabbast-äldst-längst-resonemang brukar av och till fastna i eviga definitionsdiskussioner (vilket är mycket Postvagnsmässigt) och de har förekommit i gamla PV en mängd gånger genom åren, men om man räknar med Ryssland i Europa (och det tycker jag att man måste ur varje rimlig synvinkel) så finns det inga väst-, central- eller nordeuropeiska sträckor som ens kommer i närheten. Flera ryska sträckor långt över 300 mil finns, någon till och med och nosar uppåt 400 mil. (Och ja, allt är inom Europas gränser, det är alltså inte inklusive Sibiriska relationer, och nej, det handlar inte bara om genomgående vagnar, utan om kompletta tåg från en plats till en annan som obrutna rullar så långt.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •