Någon som vet om det blir någon ånglokskörning mellan Stockholm och Nynäshamn i år. Såg att S/S Blidösund inte lagt in någon ångbåtstur marknadsdagen.
Någon som vet om det blir någon ånglokskörning mellan Stockholm och Nynäshamn i år. Såg att S/S Blidösund inte lagt in någon ångbåtstur marknadsdagen.
Varken NJM eller SÅS ser ut att ge något besked i den riktningen.
Vilken fiasko? Vad hände?
Men med lite trixande så kom man ju ändå till och från Nynäshamn.
Tror nog att folk i allmänhet kan ta ett sådant missöde, det handlar ju om en resa för näjes skull och lite oväntade saker kanske bara kryddar det hela.
Skillnad mot den dagliga jobbresan som man vill ska fungera.
Problemet var att "någon" ställt upp ett tomt lokaltåg i Nynäshamn vilket resulterade i att det inte gick att göra rundgång. Så det var inte Nynäshamns föreningens fel att det strulade eftersom man blivit lovad att det skulle finnas möjlighet till rundgång. Tydligen någon i trafikledningen som inte kan se skillnad på tåg och motorvagnar.
Dessutom höll det på att bli strul eftersom man vid framväxlingen ville skicka tåget genom lokaltrafikens tunnel under T-centralen. Hade man använt Hg loket var det någon som påstod att det fanns risk för att man skulle fastna i backen mot södra stationen.
Så bara kritik mot trafikledningen och inte mot föreningen som kör årgångstågen!
Struntprat! Det var inte "någon" som hade ställt upp ett tomt lokaltåg. Det var SL/MTR som i likhet med varje lördag planenligt nyttjade tilldelad uppställningskapacitet. Något som jag från min "fåtölj" hade kunnat informera om, men var uppenbarligen inte känt av berörda föreningar eller trafikledningen. Detta har avhandlats i flera tidigare inlägg.
Struntprat tycker jag inte att det är.
Har föreningen beställt tågläge med rundgång i Nynäshamn och fått det godkänt av trafikverket så har inte föreningen gjort fel i vart fall. Utan det ligger hos annan part.
Du som verkar veta hur uppställningen i Nynäshamn är utformad, vet du om det står något om att SL/MTR måste lämna plats för rundgång vid behov där?
Struntprat är påståendet att SL-tågen bara råkade stå där. Men helt riktigt ligger felet primärt hos den som godkände körplanen.
Vad jag vet gäller där som på andra platser att tilldelad uppställningskapacitet gäller undantaget endast vid behov av spårarbete eller liknande.
Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-11-12 klockan 12:52:41.
Kanske något tillfälligt fel på servern. Googles cachade version innehåller:
Ingen julmarknadsresa 2018
Vi måste tyvärr meddela att vi inte kan köra till Nynäshamns julmarknad i år pga att vi inte fått tillgång till något körklart ånglok. Vi kan heller inte använda elektriskt lok då våra vagnar endast är försedda med ångvärme.
Senast redigerat av Yaken den 2018-11-12 klockan 14:00:33.