Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Slakthusbanan 1976

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Slakthusbanan 1976

Namn:  K 793+ N1169 (kopia).jpg
Visningar: 1698
Storlek:  775,8 KB Av det senaste mycket intressanta numret av TÅG lärde jag mig mycket. Särskilt uppskattade jag artikeln om Slakthusbanan, som jag visserligen åkt på med hjälp av SÅS, men inte visste så mycket om. Kopplingen till Slakthusens historia och områdets utveckling var intressant. Kommer därför att ögon extra mycket öppna vid mitt nästa besök i området. Det enda jag nu kan bidra med är en bild från mitt besök 1976.

LSq

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Slakthusbanan 1976

Fin bild på en plats som ser väldigt annorlunda ut idag. Varken bro, bana eller motorväg finns kvar...
    Bron och dåvarande Årstalänken måste ha varit ganska nybyggda det här året, gräset och buskarna i slänten ser ganska nyplanterade ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo vägen finns kvar, tunnelnedfarten är en bit bakom fotografens högra sida.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Perfa Visa inlägg
    Jo vägen finns kvar, tunnelnedfarten är en bit bakom fotografens högra sida.
    Iofs, omformad till södra länken... Tänkte mer på att den inte går över Årstafältet längre. Eller om man ska vara petnoga så ligger väl den gamla vägbiten kvar fortfarande nu mer än 10 år efter att den stängdes...

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Fin bild på en plats som ser väldigt annorlunda ut idag. Varken bro, bana eller motorväg finns kvar...
    Bron och dåvarande Årstalänken måste ha varit ganska nybyggda det här året, gräset och buskarna i slänten ser ganska nyplanterade ut.
    Allt utom tåget ser nytt ut, kontaktledningsstolpen, staketen både vid banan och mot vägen, betongen i viadukten är ljus, sammantaget ser det ut som att hela anläggningen måste ha varit närmast splitterny vid fototillfället.

(PS När jag säger "nytt" så menar jag nytt för 1976, så även om det vore extremt Postvagnsmässigt så kanske folk kan avhålla sig från att påpeka att det är en gammal typ av skylt, en gammal typ av isolator, en gammal typ av rälsbefästning, etc etc etc. Snälla?)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Slakthusbanan 1976 Ytterligare ett foto från samma tillfälle

Namn:  Viadukt Årstalänken (kopia).jpg
Visningar: 1588
Storlek:  646,4 KB

Kanske någon lokalkunnig kan länka till området i dag via Google Maps?

LSq

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Strömquist Visa inlägg

Kanske någon lokalkunnig kan länka till området i dag via Google Maps?

LSq
    Bilden borde vara tagen ungefär här:
    https://www.google.se/maps/place/59%...4!4d18.0313769

I nrodöstlig riktning mot det höga vita huset. Man kan ana banans sträckning söder om södra länken genom svängen på partihandlarvägen.
    Mer om Slakthusbanan finns förresten att läsa i den eminenta boken Stockholms järnvägar del 5. Där står att bron över sockenvägen blev klar i mars 1973, alltså ca 3 år innan bilerna ovan togs.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack! LSq

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kartbild fot från 75 innan bron är byggd, välj satellit för att få modernt flygfoto.
    https://kartbild.com/#17/59.29745/18.03350

Mvh Fredrik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Kartbild fot från 75 innan bron är byggd, välj satellit för att få modernt flygfoto.
    https://kartbild.com/#17/59.29745/18.03350
    Flygfotot som visas som "~1975" torde vara från 1970 eller 1971. Nya Huddingevägen förbi Älvsjö och Nynäsbanans bro över denna är under byggnad, och de blev färdiga 1971.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Angantyr Visa inlägg
    Flygfotot som visas som "~1975" torde vara från 1970 eller 1971. Nya Huddingevägen förbi Älvsjö och Nynäsbanans bro över denna är under byggnad, och de blev färdiga 1971.
    Det är mycket riktigt från 1971.
    Om man kryssar i "Årtal ~ 1975" och sen klickar på den plats på bilden man vill kolla så får man upp exakta årtalet när just det flygfotografiet togs.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är mycket riktigt från 1971.
    Om man kryssar i "Årtal ~ 1975" och sen klickar på den plats på bilden man vill kolla så får man upp exakta årtalet när just det flygfotografiet togs.
    Aha, det är så man ska använda årtalsvyerna, tack! Då kunde jag bekräfta min gissning att ~1960-fotona över Stockholm inte var tagna senare än 1958 också

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •