Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vitrysk vardag.. [BY]

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Vitrysk vardag.. [BY]

..på Minsk Passazjirskiyj. Vad tänker provodnitsan om den underlige mannen som smyger runt med en kamera? Vad har mannen i trenchcoat i sin portfölj? Är han på väg till KGBs högkvarter, eller traktorfabrikens ekonomikontor? Frågorna är många och svaren få denna gång.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vitrysk vardag.. [BY]

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    [
    ..på Minsk Passazjirskiyj. Vad tänker provodnitsan om den underlige mannen som smyger runt med en kamera? Vad har mannen i trenchcoat i sin portfölj? Är han på väg till KGBs högkvarter, eller traktorfabrikens ekonomikontor? Frågorna är många och svaren få denna gång.
    Ser spännande och lite hemlighetsfullt ut... men KGB finns ju inte eller ? Jo faktiskt finns dom det i just Vitryssland.
    Och ursprunget till den organisationen,nämligen Tjekan,grundades av den vitryske Felix Dzerzjinskij. Han hade en jättestaty omöjlig att fotografera framför Lubjanka i Moskva men den vältes omkull i omvälvningarnas 90-tal.
    Järnvägsanknytning har han dock eftersom han fick ge namn till de stora godstågsloken littera FD

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-11-09 klockan 01:34:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Minsk lär det finnas en rätt ny staty av honom.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Och vitryssarna har inga synpunkter om att fotografera strategiskt betydelsefulla grejer som järnvägsstationer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Och vitryssarna har inga synpunkter om att fotografera strategiskt betydelsefulla grejer som järnvägsstationer?
    Det är inga problem att fotografera tåg i Vitryssland. Vissa i personalen kanske inte alltid vill vara med och gormar lite men det får man förstå och ta hänsyn till. Det finns även de som mer än gärna poserar för en bild. Samma läge som här hemma alltså.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Det är inga problem att fotografera tåg i Vitryssland. Vissa i personalen kanske inte alltid vill vara med och gormar lite men det får man förstå och ta hänsyn till. Det finns även de som mer än gärna poserar för en bild. Samma läge som här hemma alltså.
    Glädjande! Huru med järnvägsbroar?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tunnelbanan i Minsk var det lite kinkigare att fotografera i när vi var där förra året. Tog väl sisådär 8 sekunder efter att jag halat fram kameran innan det kommen uniformerad person och tydlig deklarerade fotoförbud.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Tunnelbanan i Minsk var det lite kinkigare att fotografera i när vi var där förra året. Tog väl sisådär 8 sekunder efter att jag halat fram kameran innan det kommen uniformerad person och tydlig deklarerade fotoförbud.
    OT men ville bara skrivas att det var nästan likadant på Oslo S för några år sedan. Vaktare som kallar vaktchefen när jag inte ville acceptera resonemanget. Till slut blev det ingen bra bild på nattåg.

Senast redigerat av mormax den 2018-11-10 klockan 15:30:53.
    Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    OT men ville bara skrivas att det var nästan likadant på Oslo S för några år sedan. Vaktare som kallar vaktchefen när jag inte ville acceptera resonemanget. Till slut blev det ingen bra bild på nattåg.
    Norge - den sista sovjetstaten?

/TKO

Medlem
    nov 2017

Och hur resonerade man?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och hur resonerade man?
    Ungefär att det råder fotoförbud på stationen, och när jag försökte att få "bevis" eller referens till rättsliga grunden - då kom vaktchefen och "bara" nämnde att området är privatförvaltad och det är ingen offentlig plats. Då gav jag upp, eftersom bilden kunde bara vara av dokumentarisk typ och gick till hotellet. Självklart fanns där ingen fotoförbud, efter lite sökande hittade jag en gammal diskussion på en norsk fotoforum om samma problem (länk) och efter en veckas väntetid fick jag även samma bekräftelse från Jernbaneverket:
    Hello xxxxx.

Thank you for contacting Jernbaneverket.

You can take pictures at our stastions as long as you do not cross the white security line.

Regards
    Jernbaneverket
    xxxxx
    Customer service
    Det kommer jag att skriva ut och ha med mig om jag skulle åka till Oslo igen ;)

Mvh mormax

Medlem
    nov 2017

Sv: Vitrysk vardag.. [NO]

Ungefär att det råder fotoförbud på stationen, och när jag försökte att få "bevis" eller referens till rättsliga grunden - då kom vaktchefen och "bara" nämnde att området är privatförvaltad och det är ingen offentlig plats.
    Jag vet inte exakt vad norskarna kallar den primära företeelsen på en järnvägsstation för, men åtminstone på tyska och engelska heter kollektivtrafik något som motsvarar offentlig trafik.
    Jag ska iaf passa på att grundligt fotografera sentralstasjonen när jag har vägarna förbi igen. Tack för tipset!

Självklart fanns där ingen fotoförbud, efter lite sökande hittade jag en gammal diskussion på en norsk fotoforum om samma problem (länk) och efter en veckas väntetid fick jag även samma bekräftelse från Jernbaneverket:

Det kommer jag att skriva ut och ha med mig om jag skulle åka till Oslo igen ;)

Senast redigerat av Turmantas den 2018-11-11 klockan 07:58:58.

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vitrysk vardag.. [NO]

En större kamera ser och är sannolikt mer skrämmande än en mobil (-dito). Jag blev tillsagd (åthutad!) i Madrid eftersom jag hade en "stor" hotfull (?) systemkamera - fotoförbud sa han, vakten. Ja men denna då? - och jag visade mobilen. Ja, den gick bra. Inte bara ett exempel på översitteri (det finns inga fotoförbudsskyltar i Madrid, i a f inte när jag var där) utan också vanlig korkenhet. Men så är nog världen idag...

Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    En anledning för mig att Inte besöka landet.

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    En anledning för mig att Inte besöka landet.
    Tunnelbanor är generellt mera problematiska än järnväg. Även i flera tyska städer krävs det fototillstånd där.

Beror nok starkt på om bron bevakas eller inte.
    På stationen i Brest hade jag inga problem. Men jag var ingen av dom som provade efter gränskontrollen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •