Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rc6 i Norgetågen

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Rc6 i Norgetågen

    Innan X 2000 och X55 tog över i tågen Stockholm-Oslo bestod det dagliga utbudet av två IC-loktåg i vardera riktningen. I höst återuppstod ett sådant tågpar framför allt beroende på banarbetena på norska sidan.
    Nu till min undran. Jag har aldrig sett några andra lok än Rc6 1383N-Rc6 1394N i de här tågen. Igår och idag gick plötsligt Rc6 1422 i tåg 617. Vad har hänt? Har norrmännen lättat på restriktionerna och vad var det för speciellt med de här Rc6-orna som gjorde att det bara var dom som var godkända för trafik i Norge?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 855

    Sv: Rc6 i Norgetågen

    Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Innan X 2000 och X55 tog över i tågen Stockholm-Oslo bestod det dagliga utbudet av två IC-loktåg i vardera riktningen. I höst återuppstod ett sådant tågpar framför allt beroende på banarbetena på norska sidan.
    Nu till min undran. Jag har aldrig sett några andra lok än Rc6 1383N-Rc6 1394N i de här tågen. Igår och idag gick plötsligt Rc6 1422 i tåg 617. Vad har hänt? Har norrmännen lättat på restriktionerna och vad var det för speciellt med de här Rc6-orna som gjorde att det bara var dom som var godkända för trafik i Norge?
    Det speciella var förmodligen att just de var godkända för trafik i Norge. Godkännandet görs på individnivå, inte per loktyp.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 076

    Sv: Rc6 i Norgetågen

    Det här var nog i alla fall början på den kommenterade färden.
    https://www.instagram.com/p/Bp6NYIinn5I/


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    298

    Sv: Rc6 i Norgetågen

    Handler vel om hjulprofiler.


  5. #5
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Rc6 i Norgetågen – hjulflänsvinkeln qR-måttet :-)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det speciella var förmodligen att just de var godkända för trafik i Norge. Godkännandet görs på individnivå, inte per loktyp.
    Citat Ursprungligen postat av Roar Visa inlägg
    Handler vel om hjulprofiler.
    Vad jag förstår handlar det om det s.k. qR-måttet (dvs. hjulflänsvinkeln) som är annorlunda i Norge jämfört med Sverige. Åtminstone har det varit så tidigare enligt de svar som förekommit här i Postvagnen. Om kraven numer har sänkts överlåter jag med varm hand till andra här i vagnen att svara på!

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •