Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rc6 i Norgetågen

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Rc6 i Norgetågen

Innan X 2000 och X55 tog över i tågen Stockholm-Oslo bestod det dagliga utbudet av två IC-loktåg i vardera riktningen. I höst återuppstod ett sådant tågpar framför allt beroende på banarbetena på norska sidan.
    Nu till min undran. Jag har aldrig sett några andra lok än Rc6 1383N-Rc6 1394N i de här tågen. Igår och idag gick plötsligt Rc6 1422 i tåg 617. Vad har hänt? Har norrmännen lättat på restriktionerna och vad var det för speciellt med de här Rc6-orna som gjorde att det bara var dom som var godkända för trafik i Norge?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Rc6 i Norgetågen

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Innan X 2000 och X55 tog över i tågen Stockholm-Oslo bestod det dagliga utbudet av två IC-loktåg i vardera riktningen. I höst återuppstod ett sådant tågpar framför allt beroende på banarbetena på norska sidan.
    Nu till min undran. Jag har aldrig sett några andra lok än Rc6 1383N-Rc6 1394N i de här tågen. Igår och idag gick plötsligt Rc6 1422 i tåg 617. Vad har hänt? Har norrmännen lättat på restriktionerna och vad var det för speciellt med de här Rc6-orna som gjorde att det bara var dom som var godkända för trafik i Norge?
    Det speciella var förmodligen att just de var godkända för trafik i Norge. Godkännandet görs på individnivå, inte per loktyp.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det här var nog i alla fall början på den kommenterade färden.
    https://www.instagram.com/p/Bp6NYIinn5I/

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Handler vel om hjulprofiler.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rc6 i Norgetågen – hjulflänsvinkeln qR-måttet :-)

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det speciella var förmodligen att just de var godkända för trafik i Norge. Godkännandet görs på individnivå, inte per loktyp.
    Citat Ursprungligen postat av Roar Visa inlägg
    Handler vel om hjulprofiler.
    Vad jag förstår handlar det om det s.k. qR-måttet (dvs. hjulflänsvinkeln) som är annorlunda i Norge jämfört med Sverige. Åtminstone har det varit så tidigare enligt de svar som förekommit här i Postvagnen. Om kraven numer har sänkts överlåter jag med varm hand till andra här i vagnen att svara på!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •