Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Vad har hänt med tidningen Tåg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad har hänt med tidningen Tåg?

Öppnade precis senaste numret och konstaterar att jag håller i ett medlemsblad från -65. Fattas bara några sidor fantasilösa tabeller över godsvagnar med övermålat klotter så är den komplett sen...

Nyheterna bestod av ett uppslag med vad som upplevs som några inlottade artiklar kompletterade med ett par suddiga bilder. Vilket förfall. Fort gick det också. Tråkigt värre och mig tillför tidningen ingenting längre. Man verkar ha testat samtliga typsnitt och textstorlekar som finns också.

Vad är meningen med denna inriktning och ändring tro? Att skrämma bort alla utom den äldsta innersta kretsen? Bådar inte gott för framtiden.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Vad har hänt med tidningen Tåg?

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Öppnade precis senaste numret och konstaterar att jag håller i ett medlemsblad från -65. Fattas bara några sidor fantasilösa tabeller över godsvagnar med övermålat klotter så är den komplett sen...

Nyheterna bestod av ett uppslag med vad som upplevs som några inlottade artiklar kompletterade med ett par suddiga bilder. Vilket förfall. Fort gick det också. Tråkigt värre och mig tillför tidningen ingenting längre. Man verkar ha testat samtliga typsnitt och textstorlekar som finns också.

Vad är meningen med denna inriktning och ändring tro? Att skrämma bort alla utom den äldsta innersta kretsen? Bådar inte gott för framtiden.

Personligen har jag inga synpunkter alls i sakfrågan, MEN så mycket vet jag att sådana här trådar tenderar att bli väldigt bråkiga. Inte polemiska, det är okej, men folk med olika åsikter om en så här subjektiv sak är ibland benägna att börja munhuggas om den ena saken efter den andra på ett efterhand allt mindre konstruktivt sätt.

Låt oss se om folk kan framföra sina synpunkter utan alltför mycket övertoner, samt underlåta att klippa till folk i skallen enbart på grund av att de må ha olika åsikter om tidningens innehåll. Som moderator hoppas jag på det, för ämnet är i sig angeläget.

Så skriv gärna, men vi kanske redan från början kan ha föresatsen att sköta det med ett värdigt tonläge?

M J / mod

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-11-06 klockan 22:27:14.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

För mig var i vart fall tidningen intressant. Dock ser jag att man åter prövat text på färgad bakgrund.
    Och det är inte bra när man börjar se lite sämre på ålderns höst...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För mig var tidningen också intressant med en variation från cirkus över slakthusbanan till tyskt ånglok
    Det jag saknar mot tidigare är dagens händelser, gärna i kortform (exvis ny vd GC, lokförarbristen MTR, händelser i fordonspark mm typ
    Detta blir ju senare historia. Detta var tidigare mycket bra redovisat av föregående redaktion

MEN Jag tycker att mot tidigare utgivning är det en kvalitativ försämring på tryck och layout
    (jämför gärna med SMOK som har en högkvalitativ produkt)
    - valt papper ger en "suddig layout", varför gå ifrån tidigare års papperskvalitet som gav tydligt tryck och bra och detaljtydliga bilder
    - ofta är bilder små suddiga och saknar detaljskärpa - glöm inte att en bild säger mer än 1000 ord
    - sätt att binda tidningen, kommer "klistret" att torka och efter flitigt läsande göra tidningen till en lösbladsbilaga ??

Utsändning av tidningen
    Skall man säkra leveransen så får en öppen tidning (okuverterad) INTE innehålla lösa bilagor. Oavsett hur distributören hanterar det, så har ett antal klagat på uteblivna "lösbilagor"
    Här finns ett stort mörkertal för hur skall en medlem veta när och vilka lösbladsbilagor som bifogas
    De åker ur i posthanteringen - finns risk för.
    Exempel på lokalavdelningarnas program och bokkatalog (vad säger en annonsör som betalar för bifogande men inte vet huruvida det når målgruppen. Kommer han tillbaks??)

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    För mig var i vart fall tidningen intressant. Dock ser jag att man åter prövat text på färgad bakgrund.
    Och det är inte bra när man börjar se lite sämre på ålderns höst...
    Svart på ljusgrönmönstrad botten var jobbigt redan för mina friska ögon. Och det har de inte alltid varit. Under en period där det ena var nyopererat insåg jag hur svårt det blev att läsa texter med färgad bakgrund, stundom omöjligt. Så med tanke på dem som har sämre syn: Inga färgade textbakgrunder! (I redaktionell text; vad annonsörer gör är deras problem).

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tyckte tidningen var bra, i botten, med en intressant mix. Men vill ge lite synpunkter på vad just jag tycker, och saknar:
    Nämligen en avdelning om vad som hänt på och inom svensk järnväg sedan förra numret (ev. internationell också, men mindre viktigt). Av den typ som t.ex. danska Jernbanen och schweiziska Eisenbahn Amateur har. Alltså rubrikindelat om vad de olika järnvägsbolagen och myndigheterna har haft för sig, om trafikhändelser osv. Som tidningen nu ser ut finns det bara något som ser ut som inslängda "rolighets"-notiser, a la dagstidningarnas, visserligen samlade på en sida, men den är orubricerad. Jernbanen ger mig faktiskts mer information om vad som hänt på svensk järnväg, än vad Tåg gör.
    Vad gäller bilder och bildkvalitet har jag ingen synpunkt. För mig är informationsinnehållet i dem viktigare än bild- och tryckkvalitet. Men det är min personliga uppfattning, som jag vet inte delas av alla (eller kanske inte ens många?). Och MJ-nytt hoppar jag över (p.gr. av ointresse för MJ i största allmänhet).
    Och om jag finge välja föredroge jag den gamla pappers- och tryckkvaliteten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kartan över lokalavdelningarna behöver justeras.
    Nu har jag inte kollat alla men Örebro ligger vid Askersund.
    Det verkar som om prickarna lagts ut i ett lager och sedan har kartan "ramlat upp".
    -Per

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans N Visa inlägg
    Utsändning av tidningen
    Skall man säkra leveransen så får en öppen tidning (okuverterad) INTE innehålla lösa bilagor. Oavsett hur distributören hanterar det, så har ett antal klagat på uteblivna "lösbilagor"
    Här finns ett stort mörkertal för hur skall en medlem veta när och vilka lösbladsbilagor som bifogas
    De åker ur i posthanteringen - finns risk för.
    Exempel på lokalavdelningarnas program och bokkatalog (vad säger en annonsör som betalar för bifogande men inte vet huruvida det når målgruppen. Kommer han tillbaks??)
    MYCKET enkelt förslag till första åtgärd: Ange i tidningen vilka bilagor som förväntas medfölja, eventuellt med tillägget "till medlemmar (även)..."

Medlem
    sep 2017

Ett ytterligare generellt råd i denna tråd: ni som skriver med konkreta synpunkter om vad som är si eller så, kom ihåg att redaktionen för tidningen inte nödvändigtvis läser Postvagnen i detalj, och det är inte heller realistiskt att någon av oss moderatorer t ex ska redigera ihop olika synpunkter och vidarebefordra till redaktionen.

Därför, det må vara hur kul som helst att skriva i sådana här trådar, men för den som har mer specifika idéer om t ex teckensnitt, textstorlek, bakgrundskontraster och papperskvalitet, liksom om sakinnehåll, är chansen att idéerna når fram till rätt adressat mycket större om man via e-post tar direkt kontakt med redaktionen.

Bara som ett tips.

M J / mod

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Ett ytterligare generellt råd i denna tråd: ni som skriver med konkreta synpunkter om vad som är si eller så, kom ihåg att redaktionen för tidningen inte nödvändigtvis läser Postvagnen i detalj, och det är inte heller realistiskt att någon av oss moderatorer t ex ska redigera ihop olika synpunkter och vidarebefordra till redaktionen.

Därför, det må vara hur kul som helst att skriva i sådana här trådar, men för den som har mer specifika idéer om t ex teckensnitt, textstorlek, bakgrundskontraster och papperskvalitet, liksom om sakinnehåll, är chansen att idéerna når fram till rätt adressat mycket större om man via e-post tar direkt kontakt med redaktionen.

Bara som ett tips.
    Å andra sidan kan det finnas ett värde i att debattera förbättringsförslagen innan de framförs, då kan man se om det finns fler som tycker lika eller om det kommer invändningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Utan att vilja bråka eller vara oförskämd vill jag nog framföra att vi som gick ut ur SJK för 7-8 år sedan har nog inte ångrat oss, det är jag säker på.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

För att svara på trådskaparens fråga, så borde det ju vara bekant för alla att Tåg sedan ett par år fått ny redaktör. Redan det medför normalt förändringar. Det kan vara utseende, innehåll, åsikter eller politik.

Den nyanställda redaktören Lotta Isacsson blev som bekant sjuk och SJK satte in en av sina egna medlemmar, Jan Ericson, att vikariera. Det förefaller som att de stora, mer påtagliga förändringarna inträffat därefter. Tidningen har förnyats kraftigt från alla de fyra uppräknade aspekterna.

Den "nyanställda" redaktören har återkommit, men anges numera i redaktionsrutan som jämställd med Jan Ericson som inte längre tycks vara tillförordnad. Redaktionen tycks ändå inte ha utökats, eftersom den tidigare redaktionssekreteraren förefaller ha slutat.

Innehållsmässigt tycks tidningen systematiskt ha tappat sin tydliga inriktning mot branschtidning till ren klubbtidning. Om detta kan råda delade meningar, men det står självklart SJK fritt att själv bestämma hur dess medlemstidning ska se ut. Själv uppfattar jag förändringen som ytterst beklaglig. SJK borde ha ambitionen att rikta sig inte enbart tlll den krympande medlemsskaran utan även till hela den växande optimistiska branschen av järnvägsfolk.

Den utseendemässiga förändringen är också påtaglig. Färgplattor, otydlighet mellan rubrik och innehåll, svårläsbara förklaringar är några tecken på det. För mig liknar tidningen alltmer gamla exemplar av Kamratposten.

Ja, det var ett försök till sammanfattning av hur jag uppfattat förändringen. Jag hoppas att Mattias Jansson inte uppfattar inlägget som bråkigt. Kanske lite polemiskt, men det fick det ju vara, har han sagt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Senaste numret av TÅG innehöll mycket intressant läsning om högshastighetsbanor.
    Jag hoppas att vi får mera artiklar i detta aktuella ämne.
    Själv funderar jag över Shinkansen. Vad har den betytt för Japans nationalekonomi ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Därför, det må vara hur kul som helst att skriva i sådana här trådar, men för den som har mer specifika idéer om t ex teckensnitt, textstorlek, bakgrundskontraster och papperskvalitet, liksom om sakinnehåll, är chansen att idéerna når fram
    till rätt adressat mycket större om man via e-post tar direkt kontakt med redaktionen.
    Bara som ett tips.
    M J / mod
    Nog tycker jag det är rimligt att redaktionen för Tåg tittar in någon gång då och då i Pv och åtminstone ögnar igenom rubrikerna . På sin tid var ju Lindahl initiativtagare till Pv och någon tid även moderator utöver redaktionsjobbet. Och själv har jag faktiskt skrivit några saker i Pv som sedan med lite bearbetning kommit in i Tåg.
    Fast det ena utesluter inte det andra, man kan både skriva i Pv och diskutera och samtidigt kopiera inlägget och maila in till redaktionen. Det är ju enkelt i vår digitala värld.
    Slutligen kan ju konstateras att när ett nytt nummer diskuteras så innebär det ju att man läser tidningen och bryr sig om den, vore ju så mycket sämre om ingen brydde sig.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Utan att vilja bråka eller vara oförskämd vill jag nog framföra att vi som gick ut ur SJK för 7-8 år sedan har nog inte ångrat oss, det är jag säker på.
    Kan inte mer än att hålla med./Ulf

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Kan inte mer än att hålla med./Ulf
    Men ni använder Postvagnen som finansieras av Svenska Järnvägsklubbens medlemmar...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men ni använder Postvagnen som finansieras av Svenska Järnvägsklubbens medlemmar...
    Absolut,men såsom PV håller på att utvecklas kan det(snart)bli ett slutet forum utan saknad.../Ulf
    (I värsta fall får Ni väl göra en insamling som andra"fria"forum gör...)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För min del får de gärna "snylta" sig in, även om jag inte håller med dem. Allt för att slippa likriktning (tacka vet jag växelström!).

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Vad är nu detta!
    Vi befinner oss i en tråd som handlar om tidningen Tåg. Saken diskuteras i ett diskussionsforum öppet för alla. Det föranleder det citerade inlägget från dig. Som styrelseledamot, moderator eller bara som vän av ordning?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag anser att Tåg fortfarande har intressanta artiklar, men det som försämrats är rapporteringen från dagens järnväg. Och järnvägssystemet är inte bara infrastruktur och rullande materiel utan även t ex operatörer och deras sätt att organisera sig och driva verksamhet.

Färgade bakgrunder bör undvikas, och där var Tåg faktiskt bättre ett tag för ett - två år sedan.

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-11-07 klockan 20:44:19.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •