Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vi hade vart i Askersund och pressbyrån i Gnesta

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Vi hade vart i Askersund och pressbyrån i Gnesta

Tisdagsfakiren från Gnesta har just ankommit som tjänstetåg från Södertälje, och inväntar avgångstiden 5.22 för att som dagens första resandetåg gå till Södertälje C.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vi hade vart i Askersund och pressbyrån i Gnesta

Om man med Askersund menar Askersunds kommun är det inte otänkbart att den där varit i Askersund, eftersom linjen Hallsberg-Mjölby går en bit i den kommunen. Men in på Pressbyrån i Gnesta får vi hoppas att den inte kommer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"Fakirtåg"brukar man benämna dom som är proppfulla och det händer sällan på Gnestalinjen,
    men du kanske menar att din tjänst var"svintidig?
    (I 1 st X1a eller X10a på sommarsöndagar kunde det dock vara knöfullt)/Ulf

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    "Fakirtåg"brukar man benämna dom som är proppfulla och det händer sällan på Gnestalinjen,
    Mnja, "fakir" brukar ju syfta på de tidigaste morgontågen och har ingenting med fyllnadsgrad att göra så vitt jag vet. Det var åtminstone vad jag åsyftade.
    Själv började jag hur som haver jobbet en och en halv timme tidigare än så...

Senast redigerat av Simon B den 2018-11-06 klockan 22:35:42.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Mnja, "fakir" brukar ju syfta på de tidigaste morgontågen och har ingenting med fyllnadsgrad att göra så vitt jag vet. Det var åtminstone vad jag åsyftade.
    Själv började jag hur som haver jobbet en och en halv timme tidigare än så...
    Det är just den betydelsen du beskriver som "fakirtåg" innebär även för mig.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag är också på linjen (!) att innebörden är okristligt tidiga avgångar, även om jag nog personligen har hört uttrycket mer frekvent om flygditon. Konceptet är dock detsamma, så det spelar ju ingen roll.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Om man med Askersund menar Askersunds kommun är det inte otänkbart att den där varit i Askersund, eftersom linjen Hallsberg-Mjölby går en bit i den kommunen. Men in på Pressbyrån i Gnesta får vi hoppas att den inte kommer.
    I låten var det nog inte husvagnen som hade varit inne på Pressbyrån heller, men jag misstänker att resenärerna får ta ett senare tåg om de vill besöka Pressbyrån i Gnesta före avgång.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    I låten var det nog inte husvagnen som hade varit inne på Pressbyrån heller, men jag misstänker att resenärerna får ta ett senare tåg om de vill besöka Pressbyrån i Gnesta före avgång.
    Ja, där var det synnerligen stängt. Men jag hann springa fram till den morgonpigga tanten som säljer mackor från en vagn vid plattformarna i Södertälje C, innan jag körde iväg med tjänstetåget i svinottan.

Senast redigerat av Simon B den 2018-11-06 klockan 23:15:45.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Flera ombordare på SJ har sagt"Fakirexpresserna"om de tidigaste X2000 avgångarna från Göteborg och det har jag
    tolkat som att man måste pressa ner resenärerna med kniv för att få plats med alla,men men.../Ulf

Medlem
    mar 2018

Flera ombordare på SJ har sagt"Fakirexpresserna"om de tidigaste X2000 avgångarna från Göteborg och det har jag
    tolkat som att man måste pressa ner resenärerna med kniv för att få plats med alla,men men.../Ulf
    Nej, där har du allt hoppat i galen tunna. Det är som sagt ett klassiskt begrepp för de avgångarna som går så tidigt att det är direkt plågsamt att stiga upp.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mina åsikter så här sent på onsdagskvällen:

- Fakir (vare sej det är tåg/buss/flyg) betecknar en okristligt tidig avgång. Endast en fakir kan finna nöje i att gå upp så tidigt!

- Som vanligt en tjusig bild.

- Men frågan är om inte dom fyndiga rubriktexter som Simon B skämmer bort oss med tar priset!

natti natti
    Thomas

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Mina åsikter så här sent på onsdagskvällen:

- Fakir (vare sej det är tåg/buss/flyg) betecknar en okristligt tidig avgång. Endast en fakir kan finna nöje i att gå upp så tidigt!
    Eller en tonåring som kliver ombord vid läggdags.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har aldrig hört begreppen "fakirtåg" eller "fakirflyg" i annat sammanhang än tidiga morgonavgångar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •