Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Var är tågkartan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var är tågkartan?

Var inne på tågkartan för att kolla var mitt tåg befinner sig?
    Men jag fick först upp denna text innan jag kunde gå vidare till tågkartan.
    Anslutningen är inte privat

En angripare kan försöka stjäla dina uppgifter från www.tagkartan.se (t.ex. lösenord, meddelanden eller kreditkortsuppgifter). Läs mer
    NET::ERR_CERT_DATE_INVALID

Hjälp oss att förbättra Säker webbsökning genom att låta viss systeminformation och visst sidinnehåll skickas automatiskt till Google. Sekretesspolicy
    Det gick inte att bevisa att serverns identitet är www.tagkartan.se eftersom dess säkerhetscertifikat gick ut för 4 dagar sedan. Det kan bero på att servern är felkonfigurerad eller att anslutningen har blivit kapad. Dagens datum är tisdag 6 november 2018 enligt datorklockan. Går den rätt? I annat fall bör du ställa om datorklockan och sedan uppdatera sidan.

Fortsätt till www.tagkartan.se (osäkert)

Kan jag på något vis gå in direkt på tågkartan utan att gå via enprivat länk?
    Funderar på om sidan är tillgänglig via banverket eller SJ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Var är tågkartan?

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Var inne på tågkartan för att kolla var mitt tåg befinner sig?
    Men jag fick först upp denna text innan jag kunde gå vidare till tågkartan.
    Anslutningen är inte privat

En angripare kan försöka stjäla dina uppgifter från www.tagkartan.se (t.ex. lösenord, meddelanden eller kreditkortsuppgifter). Läs mer
    NET::ERR_CERT_DATE_INVALID

Hjälp oss att förbättra Säker webbsökning genom att låta viss systeminformation och visst sidinnehåll skickas automatiskt till Google. Sekretesspolicy
    Det gick inte att bevisa att serverns identitet är www.tagkartan.se eftersom dess säkerhetscertifikat gick ut för 4 dagar sedan. Det kan bero på att servern är felkonfigurerad eller att anslutningen har blivit kapad. Dagens datum är tisdag 6 november 2018 enligt datorklockan. Går den rätt? I annat fall bör du ställa om datorklockan och sedan uppdatera sidan.

Fortsätt till www.tagkartan.se (osäkert)

Kan jag på något vis gå in direkt på tågkartan utan att gå via enprivat länk?
    Funderar på om sidan är tillgänglig via banverket eller SJ?
    Av någon anledning envisas sidan med att försöka öppna sig "säkert läge" (https). Att hoppa över det verkar ogörligt, det skulle dessutom inte spela någon roll för det är själva öppnandet i icke-privat läge som skulle kunna vara en säkerhetsläcka. I och med att det inte finns någon som helst anledning (eller ens möjlighet) att hantera känsliga uppgifter på sidan borde det vara helt riskfritt att ändå öppna den.

Trafikverket eller SJ tillhandahåller ingen motsvarande sida.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-11-06 klockan 13:36:04.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

I SJ:s app (i alla fall i Android-versionen) kan man se positionen på ett tåg på en karta: klicka på trafikinfo, och klicka dig sedan vidare till ett särskilt tåg. Då får du upp en karta där tåget har en position (en liten grön pil) som jag tror är samma information som visas på tågkartan (dvs senast passerade driftplats eller liknande). (Kartan ser dock lite lustig ut i övrigt, eftersom det bara dras raka streck mellan de stationer där tåget gör uppehåll för resandeutbyte och den position där tåget befinner sig.) Jag tror inte att den kartan finns på webben, utan bara i appen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Först för att klargöra, tågkartan.se är en sida som drivs av en privatperson. SJ eller Trafikverket är inte inblandade (förutom att Trafikverket levererar dataunderlag via sitt API)

Det enda som hänt är att SSL certifikatet för sidan löpt ut och ägaren inte har förnyat det. Om man vill går det att besöka sidan ändå och det finns inga uppgifter du anger som är relevanta för någon att stjäla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gå vidare. tryck på information och sedan webbsidan då kommer kartan upp och tryck på ja därefter, sedan kommer tågkartan upp med aktuella tåglägen. Lycka till. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Gå vidare. tryck på information och sedan webbsidan då kommer kartan upp och tryck på ja därefter, sedan kommer tågkartan upp med aktuella tåglägen. Lycka till. Palle i Vika.
    Exakta proceduren beror på webbläsare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •