Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Att tro på?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Att tro på?

"Varför drabbas fordonens hjul av krosskador vid stora temperaturväxlingar som under förra vintern?

– Hjulen är gjorda av stål, som är lite poröst och drar till sig fukt. När vi kör fordon mellan varma och kalla temperaturer får vi krosskador. När kylan slår till fryser fukten, när vi kommer in i värme blir det mer fukt och då orsakar vibrationer sprängningsskador på hjulen. De skadorna måste åtgärdas genom svarvning."

En löpbana som belastas och "bearbetas" av vikt och bromsning borde i stället bli så tät att ingen fukt kan tränga in.

Finns att läsa på Så förbereder sig SJ inför vintern

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Att tro på?

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    "Varför drabbas fordonens hjul av krosskador vid stora temperaturväxlingar som under förra vintern?

– Hjulen är gjorda av stål, som är lite poröst och drar till sig fukt. När vi kör fordon mellan varma och kalla temperaturer får vi krosskador. När kylan slår till fryser fukten, när vi kommer in i värme blir det mer fukt och då orsakar vibrationer sprängningsskador på hjulen. De skadorna måste åtgärdas genom svarvning."

En löpbana som belastas och "bearbetas" av vikt och bromsning borde i stället bli så tät att ingen fukt kan tränga in.

Finns att läsa på Så förbereder sig SJ inför vintern
    Förklaringen är istället att stål vid kyla blir mer sprött och därmed känsligare för slag.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Förklaringen är istället att stål vid kyla blir mer sprött och därmed känsligare för slag.
    Vad jag tror är att stålet i hjulets löpbana blir som kallhamrat, d v s mycket tätt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Knappast

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Knappast
    Varför inte?

Jag har fått lära mig att stål blir mjukare och tåligare vid högre temperaturer, men hårdare och sprödare vid lägre, men stålet i hjulen kanske beter sig på annat sätt? Stålet i rälerna blir i vilket fall sprödare med kyla, vilket stundom leder till rälsbrott.

Sedan är det en annan sak att bromssystemen kanske inte fungerar lika optimalt vid kylan, vilket kan leda till fler hjulplattor vilket i sin tur kan ge ytterligare skador på både hjul och räler.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har fått lära mig att stål blir mjukare och tåligare vid högre temperaturer, men hårdare och sprödare vid lägre, men stålet i hjulen kanske beter sig på annat sätt? Stålet i rälerna blir i vilket fall sprödare med kyla, vilket stundom leder till rälsbrott.
    Det där har jag också fått lära mig. Men redan på gymnasiet ställde jag frågan, hur en så relativt liten skillnad i absolut temperatur kan göra så stor skillnad. Det fick jag, såvitt jag kan minnas, inget svar på. Jag kanske kan ställa den nu?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

PS. Här är en ganska enkel illustration över saken, gå till sida 5: http://sbi.se/uploads/source/files/A...egenskaper.pdf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det där har jag också fått lära mig. Men redan på gymnasiet ställde jag frågan, hur en så relativt liten skillnad i absolut temperatur kan göra så stor skillnad. Det fick jag, såvitt jag kan minnas, inget svar på. Jag kanske kan ställa den nu?
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    PS. Här är en ganska enkel illustration över saken, gå till sida 5: http://sbi.se/uploads/source/files/A...egenskaper.pdf
    Det finns en kortfattat förklaring i det länkade dokumentet, börja att läsa under "Seghet" på sidan 4. Jag ska inte ge mig på att försöka utveckla den ytterligare, jag tror att man närmast behöver en metallurgisk grundkurs för att tränga djupare i frågan, även om jag har tagit del av en sådan är det alltför länge sedan för att jag ska försöka återge innehållet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Antagligen finns ännu(?) ingen entydig förklaring till hur hjulskador uppstår.

Sid 29 på länken

Länk

Senast redigerat av BD den 2018-11-07 klockan 14:41:01.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •