Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SNCF i Sverige?

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

SNCF i Sverige?

Jag vet att jag tidigare har sett åtminstone en bild på en SNCF personvagn i Sverige, antagligen en kursvagn från Paris. Men jag kan inte komma ihåg var jag det var jag såg den, eller vilken typ av vagn det var. Enda jag minns är att den var grön och vit.

Är det någon här som vet vilka vagntyper det var som gick hit, och om de gick hela vägen till Stockholm eller någon annanstans (typ Helsingborg eller Malmö)?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: SNCF i Sverige?

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Jag vet att jag tidigare har sett åtminstone en bild på en SNCF personvagn i Sverige, antagligen en kursvagn från Paris. Men jag kan inte komma ihåg var jag det var jag såg den, eller vilken typ av vagn det var. Enda jag minns är att den var grön och vit.

Är det någon här som vet vilka vagntyper det var som gick hit, och om de gick hela vägen till Stockholm eller någon annanstans (typ Helsingborg eller Malmö)?
    Runt 1970 gick en fransk couchette (liggvagn) Stockholm-Paris i ett eftermiddagståg från Stockholm via Helsingborg F. Den gick förstås andra riktningen också, men jag minns inte när. Möjligen var det ett nattåg.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På 80-talet gick "234" huvudtåg Helsingör - Paris Nord
    Sommar tid något år.
    Kundvagn Stockholm - Paris och Stockholm - Rödby F (2 vagnar B1K och AB3K)

Senast redigerat av /ib den 2018-11-06 klockan 10:22:19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Runt 1970 gick en fransk couchette (liggvagn) Stockholm-Paris i ett eftermiddagståg från Stockholm via Helsingborg F. Den gick förstås andra riktningen också, men jag minns inte när. Möjligen var det ett nattåg.
    Jag har haft svårt att hitta tåget i de Tåg till Utlandet som jag har, delvis beroende på att jag saknar en hel del år på 1980-talet (men jag minns att jag sett en fransk liggvagn i ett tåg som passerade Sommen en eftermiddag på 1980-talet), men kanske också för att den liggvagnen kanske upphörde någon period och sen kom tillbaka.

Jag hittar att sommaren 1974 (26 maj till 28 september) så fanns Skandinavien-Parisexpressen, som hade sitt, ligg och sov från Köpenhamn mot Paris (och sov till Oostende) samt en liggvagn till Paris som kursvagn i tåg 247, avgång 12.22 från Stockholm och 21.10 från Köpenhamn och ankomst Paris Nord 14.27.
    Samma (fast som Paris-Skandinavienexpressen) på nordgång, Paris 16.15, ank Köpenhamn 8.59 och Stockholm 17.44.
    Vintertid var det ingen kursvagn till/från Stockholm, utan tåget utgick från Köpenhamn.

Så liggvagn, och Stockholm. Med tågfärjan hade det ju varit mycket arbete att färja över den och ändå stoppa i Skåne. På den tiden var flygbåtar från Malmö till Köpenhamn snabbare än att åka med tågfärja.
    Mer exakt vad vagntypen kan ha hetat har jag ingen aning om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Kundvagnen" var det en ICA eller Willys. Det var nog ont i baken efter en stund !!!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    "Kundvagnen" var det en ICA eller Willys. Det var nog ont i baken efter en stund !!!
    Varför göra sig rolig över uppenbara auto-correct fel?
    Att det skulle stått kursvagn (jag fick ändra från det korrigerade kundvagn) var uppenbart.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sign ccgan har skickat följande två bilder på den nämnda franska couchetten. De är tagna i Linköping och återges här med hans tillstånd.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Medlem
    mar 2018

Nämen! Där ser man. Känner inte igen bilderna, men kul att få se dem.

Jaja, så det var liggvagnar som gick till Sverige alltså, och inte sittvagnar. Någon som vet om de någonsin varit gröna? Eller är det minnet som spelar mig ett spratt?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Nämen! Där ser man. Känner inte igen bilderna, men kul att få se dem.

Jaja, så det var liggvagnar som gick till Sverige alltså, och inte sittvagnar. Någon som vet om de någonsin varit gröna? Eller är det minnet som spelar mig ett spratt? |
    Jomenvisst var de gröna.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jomenvisst var de gröna.
    Liggvagnarna alltså?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I mitten på 80 talet när vi SJ anställda hade fribiljett utomlands åkte jag Stockholm- Paris t.or. med direkt liggvagn.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •