Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Lynetter på Lemvigbanen

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Lynetter på Lemvigbanen

Numer är Lemvigbanen den enda som fortfarande har Lynetter, åtminstone ett par år till. Så det fick bli en kort resa dit för att hinna ta några kort på dessa vackra vagnar. Samtliga bilder från den 27 oktober. Först ut mitt mellan Bonnet och Ramme på södra halvan med ett norrgående tåg.

Vid hållplatsen med det underliga namnet Victoria Street Station.

Norra slutpunkten Thyborøn, känt från sjöväderrapporten. På andra sidan gatan låg den ursprungliga slutstationen, Thyborøn Havn, men dit går inga resandetåg längre, där är endast några uppställningsspår. Det avvikande spåret till höger går till hamnen och används inte det heller.

Men det finns faktiskt lite godstrafik på banan, från en kemisk fabrik strax söder om Thyborøn.

Lemvig station. Rasande trevlig bana.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lynetter på Lemvigbanen

Citat Ursprungligen postat av Roy Mårtensson Visa inlägg

Numer är Lemvigbanen den enda som fortfarande har Lynetter, åtminstone ett par år till. Så det fick bli en kort resa dit för att hinna ta några kort på dessa vackra vagnar. Samtliga bilder från den 27 oktober. Först ut mitt mellan Bonnet och Ramme på södra halvan med ett norrgående tåg.

Vid hållplatsen med det underliga namnet Victoria Street Station.

Norra slutpunkten Thyborøn, känt från sjöväderrapporten. På andra sidan gatan låg den ursprungliga slutstationen, Thyborøn Havn, men dit går inga resandetåg längre, där är endast några uppställningsspår. Det avvikande spåret till höger går till hamnen och används inte det heller.

Men det finns faktiskt lite godstrafik på banan, från en kemisk fabrik strax söder om Thyborøn.

Och rasande trevliga färgbilder! Bravo! 😎👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Lemvig är säckstation mitt på sträckan. Således krävs byte av färdriktning där. För några år sedan uppkom ett förslag om att bygga ett triangelspår för att godståg som ska vidare ska slippa rundgång. Tror bakgrunden var något nytt godstrafikupplägg. Förmodligen blev det bara ett förslag som inte gick vidare.

Tack för bilderna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur körs dessa godsvagnar vidare från Lemvigbanan? Danskarna har ju lagt ner nästan all godstrafik så det finns ju inte så mycket att koppla på....

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur körs dessa godsvagnar vidare från Lemvigbanan? Danskarna har ju lagt ner nästan all godstrafik så det finns ju inte så mycket att koppla på....
    Vemb, där Lemvigbanan ansluter till det nationella nätet, har faktiskt en hel del godstrafik.
    Se t ex TKG, sidan 9 och framåt.
    /TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Härliga bilder
    Det finns ett stålverk längs linjen också och deras MX lok används väl för godset,eller?/Ulf

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Härliga bilder
    Det finns ett stålverk längs linjen också och deras MX lok används väl för godset,eller?/Ulf
    Fina bilder, från fin bana!

Men, enda industri längs Lemvigbanen är väl Cheminova?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visste inte ens att det fanns lynetter i trafik fortfarande! Tack Roy!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det ser ut som det är lynetter som kommer från Nordjyllands Jernbaner eftersom de har buffertar och skruvkoppel. Både Skagensbanen och Hirtshalsbanen hade lynetter med buffertar och skruvkoppel för att kunna dra godsvagnar till och från statsbanan i Frederikshavn och Hjørring.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Färgsättningen är faktiskt inspirerad av svenska Y6. VLTJ köpte ett antal Y6 från SJ och behöll färgsättningen.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Det ser ut som det är lynetter som kommer från Nordjyllands Jernbaner eftersom de har buffertar och skruvkoppel. Både Skagensbanen och Hirtshalsbanen hade lynetter med buffertar och skruvkoppel för att kunna dra godsvagnar till och från statsbanan i Frederikshavn och Hjørring.
    De har endast en som är från NJ, de övriga är tillverkade just för dåvarande Vemb - Lemvig - Thyborøn Jernbane.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Färgsättningen är faktiskt inspirerad av svenska Y6. VLTJ köpte ett antal Y6 från SJ och behöll färgsättningen.
    Den gamla färgsättningen var gul och orange ja, denna är ju inte så Y6-lik. Men man har väl ännu kvar en Y6 som nu har samma målning som fordonen på bilderna.

Medlem
    nov 2017

Det är endast en av de lynetter man har/haft som inte har buffertar och skruvkoppel och det är tvåriktningsvagnen som kom från LNJ. Endast en av övriga kommer från annat håll och då just NJ.

Senast redigerat av Bernt Talbrant den 2018-11-06 klockan 22:41:08.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Den gamla färgsättningen var gul och orange ja, denna är ju inte så Y6-lik. Men man har väl ännu kvar en Y6 som nu har samma målning som fordonen på bilderna.
    Vad jag kan utröna såldes den 2014 till Aabenraa Veteranbane...

Senast redigerat av Roy Mårtensson den 2018-11-06 klockan 22:56:55.

Medlem
    nov 2017

Vad jag kan utröna såldes den 2014 till Aabenraa Veteranbane...
    Japp, helt riktigt...

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Vilket fantastiskt trevligt litet reportage!
    Nu blev jag riktigt sugen på att åka dit snart. Som född och uppvuxen skåning är Jylland ändå ett väldigt outforskat territorium för min del. Är det någon som vet hur länge de här vagnarna beräknas vara kvar?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Vilket fantastiskt trevligt litet reportage!
    Nu blev jag riktigt sugen på att åka dit snart. Som född och uppvuxen skåning är Jylland ändå ett väldigt outforskat territorium för min del. Är det någon som vet hur länge de här vagnarna beräknas vara kvar?
    Tackar! Siktet är ställt på nya tåg till 2020, då tydligen anslutande banan i Vemb skall få nytt signalsystem som man inte vill kosta på att installera på Y-tågen. Så skjut inte upp resan för länge!

Artikel från 2016 angående detta.

Senast redigerat av Roy Mårtensson den 2018-11-06 klockan 23:26:08.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tackar! Siktet är ställt på nya tåg till 2020, då tydligen anslutande banan i Vemb skall få nytt signalsystem som man inte vill kosta på att installera på Y-tågen. Så skjut inte upp resan för länge!

Artikel från 2016 angående detta.
    Det låter för mig som ett konstigt argument. Som jag minns när jag åkte så använder VLTJ bara ett eget stickspår för persontrafiken. Borde det inte gå att göra något som i Rimbo när SL hade en halva och SJ (godståg till Hallstavik) den andra halvan och det var svårt komma över? Typ spårspärr i den övergång som finns emellan, och att allt ställs i rött (eller något) när man vill flytta fordon över gränsen.
    Å andra sidan förstår jag om det kan vara dags att skaffa nya fordon, de har ju rullat länge.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det låter för mig som ett konstigt argument. Som jag minns när jag åkte så använder VLTJ bara ett eget stickspår för persontrafiken. Borde det inte gå att göra något som i Rimbo när SL hade en halva och SJ (godståg till Hallstavik) den andra halvan och det var svårt komma över? Typ spårspärr i den övergång som finns emellan, och att allt ställs i rött (eller något) när man vill flytta fordon över gränsen.
    Å andra sidan förstår jag om det kan vara dags att skaffa nya fordon, de har ju rullat länge.
    Det var vad som stod i artikeln, men vi vet ju hur tidningar kan få till det med järnvägsrapportering... Men ja, fordonen är ju 35 år gamla nu så oavsett hade de väl börjat leta efter ersättare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Härliga bilder
    Är det möjligen Lokalbanens Hilleröd-Hundested du tänker på ? Där finns ju ett stålvalsverk i Frederiksvaerk och man kör godståg dit med Mx-lok. Lite spektakulärt dessutom när man i somras körde dessa tåg över S-banan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •