Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km with

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 755

    Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km with

    Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km with no driver

    "A runaway train laden with iron ore has been deliberately derailed by BHP after it travelled for more than 90 kilometres without a driver in WA's remote Pilbara region.

    The Australian Transport Safety Bureau (ATSB) said the fully laden train, made up of four locomotives and 268 wagons, was travelling from the mining town of Newman to Port Hedland at 4:40am on Monday, when the driver hopped out to inspect a wagon near Hester siding."

    Länk 1

    Länk 2


  2. #2
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km w

    Ett språkligt sidospår: När tyska spiegel.online rapporterade om händelsen skrev man att tåget hade gått 92 kilometer utan "Zugführer". Men det är korrigerat nu. Kanske var det en Spiegel-läsande Lokführer som hörde av sig...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 589

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km w

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km with no driver
    "A runaway train laden with iron ore has been deliberately derailed by BHP after it travelled for more than 90 kilometres without a driver in WA's remote Pilbara region.
    The Australian Transport Safety Bureau (ATSB) said the fully laden train, made up of four locomotives and 268 wagons, was travelling from the mining town of Newman to Port Hedland at 4:40am on Monday, when the driver hopped out to inspect a wagon near Hester siding."
    Länk 1
    Länk 2
    Urspårningen skedde 5:30am enligt BHP här i Reuters artikel.
    90 km på 50 minuter blir väl en hastighet på 108 km/h?
    Bra så för ett skenande malmtåg.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    640

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km w

    Föraren var inte på tåget ändå så skenade tåget.
    Har de inte dödmans grepp på dessa lok. De måste ha det, så det låter märkligt.
    Kan bromsarna varit urkopplade på något sätt. Blir intressant att läsa utredningen sedan.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km w

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Föraren var inte på tåget ändå så skenade tåget.
    Har de inte dödmans grepp på dessa lok. De måste ha det, så det låter märkligt.
    Kan bromsarna varit urkopplade på något sätt. Blir intressant att läsa utredningen sedan.
    Växlingsläge, nedförbacke och kanske inte ens bromsledningen kopplad?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 589

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km w

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Föraren var inte på tåget ändå så skenade tåget.
    Har de inte dödmans grepp på dessa lok. De måste ha det, så det låter märkligt.
    Kan bromsarna varit urkopplade på något sätt. Blir intressant att läsa utredningen sedan.
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Växlingsläge, nedförbacke och kanske inte ens bromsledningen kopplad?
    BHP skriver att de ställer in all sin trafik under utredningen. De lär väl inte komma fram heller på den linjen..
    Den röda sträckningen.
    Den uppe till höger är väl deras också, Goldsworthy.

    Senast redigerat av Ville den 2018-11-05 klockan 21:54:25.

  7. #7
    Passagerare Mr Burkes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    30

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed near Port Hedland after travelling 92km w

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    90 km på 50 minuter blir väl en hastighet på 108 km/h?
    Enligt säker källa var sluthastigheten uppåt 140km/h!

    Bansträckning är till största delen dubbelspårig med sidings här och där. Där finns även transversaler. Vad jag vet har de inga "catch-pockets" eller skyddsväxlar(?), så troligen lät de tåget gå i full fart in i en vanlig växel lagd i sida. Med känt resultat...

    STH är 80km/h.

    Naturen är aningen ödslig, så troligen belv det ett stooooort dammoln.

    Senast redigerat av Mr Burke den 2018-11-06 klockan 11:01:52.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 589

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Citat Ursprungligen postat av Mr Burke Visa inlägg
    Enligt säker källa var sluthastigheten uppåt 140km/h!

    Bansträckning är till största delen dubbelspårig med sidings här och där. Där finns även transversaler. Vad jag vet har de inga "catch-pockets" eller skyddsväxlar(?), så troligen lät de tåget gå i full fart in i en vanlig växel lagd i sida. Med känt resultat...

    STH är 80km/h.

    Naturen är aningen ödslig, så troligen belv det ett stooooort dammoln.
    Reportage på - 9news.com.au - 200 vagnar sägs ha spårat ur, 1,5 km skadat spår.
    På flygbilderna ser man bara ett 30-tal hela vagnar upprätta, men återställandet är i full sving.

    Senast redigerat av Ville den 2018-11-06 klockan 13:25:28.

  9. #9
    Passagerare Mr Burkes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    30

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Här är Turner's Siding, där man lät tåget spåra ur:
    Google Maps

    Man ser "utdelskiosken" och solpanelerna som skymtar förbi på filmen på fäljande tidningssida:
    www.abc.net.au


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 589

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Citat Ursprungligen postat av Mr Burke Visa inlägg
    Här är Turner's Siding, där man lät tåget spåra ur:
    Google Maps

    Man ser "utdelskiosken" och solpanelerna som skymtar förbi på filmen på fäljande tidningssida:
    www.abc.net.au
    Ja, ett bra ställe att spåra ur på om man måste.. Många vägar i området, raksträcka.
    https://www.google.se/maps/@-21.2891...!3m1!1e3?hl=sv
    Frågan är om tåget inte kommit upp i urspårningshastighet, om det rullat hela vägen till hamnen?


  11. #11
    Passagerare Mr Burkes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    30

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    "Experts believe it may have reached speeds of up to 180 km/h."

    Troligen har det gått både uppför och nedför, och vid urspårningstillfället var hastigheten 140 km/h.

    Höjden är ca 500möh vid rullstart, sedan via 400möh upp till 500möh igen och sedan ner till 200möh vid urpårningsplatsen.

    Den enda riktiga urpårningsmöjligheten vid för hög fart torde vara nära Port Hedland, där första riktigt skarpa svängen kommer, annars är det tämligen "rakt" (tänk på att tåget trots allt tog sig 92km på samma spår).

    Edit: Hittade en bättre detaljgrad av händelseförloppet.
    Troligen gick föraren ut i närheten av Shaw (500möh, 211km från PH) och tåget rullade i stort sett nedför hela tiden till Turner (200möh, 119km från PH).

    Senast redigerat av Mr Burke den 2018-11-06 klockan 16:54:32.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    640

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Detta är ju en av världens tyngsta tåg 268 vagnar 28000 metrisk ton
    2x EMD SD70ACe + 133 Hoppers sedan Dpu 2x EMD SD70ACe + 135 Hoppers.

    Är det någon som har en ide varför det kunde hända. Jag utgår att det finns dödmans grepp och att det fungerade. Så loket försökte bromsa men något gjorde att tåget inte bromsade.
    Kan dpu loken spela in här. Den kan fortfarande pumpa in luft i tåget. Det låter otroligt detta.


  13. #13
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Brukar inte dödmansgrepp/"alerter" etc sättas ur spel om körriktningsväljaren är i neutralläge?

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Så dumt. För några tusenlappar kan man få köpa utrustning med kontakter som fjärrstyrs över mobilnäten. Hade loken varit utrustade med en sådan fjärrstyrd nödstopp så hade det rimligen varit enkelt att slå till nödbromsen via fjärrstyrning.

    I och för sig har vi haft åtminstone en händelse i Sverige där exempelvis luft till bromsar inte varit kopplade så att bara lokets bromsar varit i funktion. Minns jag rätt så gällde det ett resandetåg nära Stockholm och det gick trots allt bra. I ett sådant fall hade inte mitt förslag gjort någon skillnad.

    Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-11-06 klockan 20:59:26.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    640

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Rail Safety Consulting Australia owner Phillip Barker said it was unclear what had happened to make the train take off, but suggested it may have involved the configuration or isolation of the brake system.
    "Usually, once the driver leaves the train, the brakes are on, there's procedures for that," Mr Barker said."They would have got permission to get off the locomotive and go and look at this wagon.
    "There would have been a procedure in place to make sure the train didn't move off."


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    640

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Jag vet inte hur Australien har det. Men hade detta varit i Nordamerika så hade det varit conductor som hade varit ute i vagnarna.
    Lokföraren (train engineer) hade varit kvar på loket under hela tiden. Finns ju fördelar att vara 2 på loken.
    Men kanske även i Nordamerika kan det hända att lokföraren i enstaka fall måste hjälpa till med att fixa något.


  17. #17
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Så dumt. För några tusenlappar kan man få köpa utrustning med kontakter som fjärrstyrs över mobilnäten. Hade loken varit utrustade med en sådan fjärrstyrd nödstopp så hade det rimligen varit enkelt att slå till nödbromsen via fjärrstyrning.

    I och för sig har vi haft åtminstone en händelse i Sverige där exempelvis luft till bromsar inte varit kopplade så att bara lokets bromsar varit i funktion. Minns jag rätt så gällde det ett resandetåg nära Stockholm och det gick trots allt bra. I ett sådant fall hade inte mitt förslag gjort någon skillnad.
    Det senare får du gärna utveckla. När och var?

    Annars är Ställdalen-olyckan 1956 klassisk och har likheten att även den gällde ett malmtåg.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Jag vill minnas att det förekom en händelse mellan Stockholm och Uppsala (riktning minns jag inte) där luftslangen inte var kopplad mellan lok och vagnar. Bromsprov gjordes inte. Så lokföraren började bromsa men inget hände. Återstod bromsen på loket. Men jag minns inga detaljer och jag kan förstås ha drömt ihop det men tror inte det. Någon annan kanske kan bekräfta eller dementera. Gissningsvis hände det under 1970- eller 1980-talen.

    Men det kan vara en konstruktion i minnet som härrör från Ställdalenolyckan...

    Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-11-07 klockan 19:53:33.

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    739

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Jag vill minnas att det förekom en händelse mellan Stockholm och Uppsala (riktning minns jag inte) där luftslangen inte var kopplad mellan lok och vagnar. Bromsprov gjordes inte. Så lokföraren började bromsa men inget hände. Återstod bromsen på loket. Men jag minns inga detaljer och jag kan förstås ha drömt ihop det men tror inte det. Någon annan kanske kan bekräfta eller dementera. Gissningsvis hände det under 1970- eller 1980-talen.

    Men det kan vara en konstruktion i minnet som härrör från Ställdalenolyckan...
    Som jag minns händelsen när den återgavs vid någon fortbildning i mitten av 80-talet: Rundgång med lok i Uppsala. Vid avgång gick det ej att få loss bromsen på vagnarna varvid man "drog i spetorna" och åkte sedan när bromsen var loss. Mycket riktigt gick det inte att bromsa i Knivsta(?), och vid kontroll visade det sig att bromsslangen som hängt sist på väg till Uppsala hade en ispropp, vilket innebar att efter rundgång kunde bromsen på vagnarna inte manövreras på från loket, luften kom bara någon decimeter in i slangen.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    Sv: Runaway BHP train deliberately derailed - Första bilder.

    Bra minne! Så var det säkert. Ispropp och man hade tömt vagnarna på luft och gett sig iväg. Så kan det ha varit. Skönt att det gick bra trots det farliga handhavandet!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •