Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SJ enkät för de som läser sin e-post två dar efter resan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ enkät för de som läser sin e-post två dar efter resan

Fick detta brev från en vän som inte deltar på postvagnen

Hej!

Jag åkte ju tåg i förrgår och hade när jag kom hem fått e-post från SJ
    med frågor, överskriften: "SJ Utvärdering av din tågresa med SJ!"
    Jag kopierade frågor och svar.
    Noterbart är, att de väntade sig svaren under pågående tågresa.
    Nu ville jag inte svara på frågorna förrän efter helgen och döm om min
    förvåning, vilken "goddag-yxskaftliknande" undersökning det var! Se
    bifogad fil för beundran inom SJK-gänget runt runda bordet!

Jag hade tänkt svara följande:
    Vagnsbeskrivningen på informationstavlan i taket på perrongen i Borlänge
    för avg. 15,57 mot Stockholm C visade följande vagnsordning:
    2,3,4,5,6,7,8. Jag räknade då ut, att jag borde gå mot mitten av
    perrongen, eftersom min plats fanns i vagn 5. När tåget kom in, fanns
    dock inte vagnarna 6 t o m 8, så jag fick springa längs med perrongen
    till änden i norra läget.

Kaffet var inte längre varmt, när jag hämtade mitt kaffe efter Avesta
    Krylbo, däremot när jag hämtade påtår efter Sala. De borde brygga oftare
    och kassera osålt kaffe efter någon timme, som jag antar, att
    professionella kafeterior med kannbryggning gör, eller skaffa bättre
    termosar.

Detta fick jag alltså inte någon chans att skriva. Vill då SJ verkligen
    veta, vad resenärerna tycker om sin resa?
    Frågar jag "elakt" .

Och här kommer enkäten som är besvarad (svaret x-markerat)

Vi vill veta vad du tycker

Vi arbetar ständigt med att förbättra din upplevelse ombord på tågen. Därför skulle vi uppskatta om du ville ta dig tid att svara på några frågor om din resa. Svara gärna medan du fortfarande sitter på tåget eller efter att du kommit fram. Undersökningen tar cirka 3 minuter att genomföra.
    Tack för att du hjälper oss att bli bättre!

Ps. Om du bokat resan åt någon annan får du gärna skicka vidare mejlet till rätt person.
    Klicka på knappen för att starta undersökningen.

Starta undersökningen här
    Följande frågor gäller resan med tåg 8175 mellan Falun C och Borlänge C. Stämmer det att du sitter på tåget just nu?
    Ja, jag sitter på tåget nu
    Jag har klivit av tåget, men reste tidigare idag
    Jag ska snart kliva ombord på tåget
    x Nej, jag reser inte/har inte rest med detta SJ-tåg idag

Utvärdering av din tågresa med SJ

Tack för din medverkan!
    Stort tack för hjälpen, vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ enkät för de som läser sin e-post två dar efter resan

Har samma upplevelse de är vill egentligen inte veta vad jag tycker är viktigt och den gången var det informationen med.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Låt mig spä på med mina erfarenheter av SJ kundservice.

Efter en tågresa för tre veckor sedan hade jag anledning att ställa en fråga till SJ. Notera att det är en (1) fråga jag vill ha svar på.
    Följande skickat till SJ.

Hej

Jag hade en resa bokad med SJ den 15 oktober 2018, Hässleholm 14.53 – Stockholm 18.39, bokning AAA1111A.

Klockan 08.00 den 15 oktober 2018 fick jag sms från SJ med uppmaning att boka om min biljett eftersom ”… gjort förändringar i tågsammansättningen och ditt tåg 540 den 2018-10-15 (…) kommer därför att ha färre platser än planerat. Vi måste därför be dig att boka om till en annan avgång … Vi beklagar detta och kommer automatiskt återbetala … Hälsningar SJ.”

Nu undrar jag bara Varför?

Eftersom det ofta är enklast att göra som man blir tillsagd gjorde jag det, bokade om till en avgång tre timmar tidigare än den med tåg 540.
    Så började jag fundera på vad ”förändringar i tågsammansättningen” egentligen innebar i detta fall. Tittade på Trafikverkets sida https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/, där framgick att tåget bestod av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1.
    Då bestämde jag mig för att se med egna ögon och si! När tåg 540 rullade in på spår 18b i Stockholm kunde jag konstatera att det var ett ordinärt X2000 bestående av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1!
    Mystiken tätnar och jag kan bara upprepa min fråga.
    Varför blev jag uppmanad att boka om?

Den minnesgode kanske kommer ihåg att postvagnsexpertisen levererade svaret efter drygt två timmar: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...a-om-biljetten

Efter en vecka svarade SJ.

Hej !
    Jag är ledsen att din resa inte blev som förväntat den 2018-10-15 med bokningsnummer AAA1111A.
    För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på XXX kronor.
    • Kontoinnehavarens Namn
    • Bostadsadress
    • Postnummer och Postort
    • Bank
    • Clearingnummer
    • Kontonummer
    När du skickar in kompletteringen ber vi dig se till att ärendenumret finns med i ämnesraden.
    Med vänliga hälsningar
    NN
    SJ Kundservice

Eftersom det handlar om en tjänsteresa som min arbetsgivare betalat svarade jag
    Återbetalning av biljettavgift ska ske till min arbetsgivare (Namn). Kundnummer XXX.
    Min ursprungsfråga är fortfarande obesvarad.

Nu har jag gett upp och kan bara konstatera att järnvägsföretaget ifråga inte kan förklara att det hade blivit kajko i omloppen av X2000-sätt vilket innebar att just min, med flera, sittplats inte fanns i det aktuella tåget.
    Om det blir någon återbetalad biljettavgift återstår att se.

Over n out

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    Låt mig spä på med mina erfarenheter av SJ kundservice.

Efter en tågresa för tre veckor sedan hade jag anledning att ställa en fråga till SJ. Notera att det är en (1) fråga jag vill ha svar på.
    Följande skickat till SJ.

Hej

Jag hade en resa bokad med SJ den 15 oktober 2018, Hässleholm 14.53 – Stockholm 18.39, bokning AAA1111A.

Klockan 08.00 den 15 oktober 2018 fick jag sms från SJ med uppmaning att boka om min biljett eftersom ”… gjort förändringar i tågsammansättningen och ditt tåg 540 den 2018-10-15 (…) kommer därför att ha färre platser än planerat. Vi måste därför be dig att boka om till en annan avgång … Vi beklagar detta och kommer automatiskt återbetala … Hälsningar SJ.”

Nu undrar jag bara Varför?

Eftersom det ofta är enklast att göra som man blir tillsagd gjorde jag det, bokade om till en avgång tre timmar tidigare än den med tåg 540.
    Så började jag fundera på vad ”förändringar i tågsammansättningen” egentligen innebar i detta fall. Tittade på Trafikverkets sida https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/, där framgick att tåget bestod av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1.
    Då bestämde jag mig för att se med egna ögon och si! När tåg 540 rullade in på spår 18b i Stockholm kunde jag konstatera att det var ett ordinärt X2000 bestående av sex vagnar numrerade 7, 6, 5, 4, 3, 1!
    Mystiken tätnar och jag kan bara upprepa min fråga.
    Varför blev jag uppmanad att boka om?

Den minnesgode kanske kommer ihåg att postvagnsexpertisen levererade svaret efter drygt två timmar: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...a-om-biljetten

Efter en vecka svarade SJ.

Hej !
    Jag är ledsen att din resa inte blev som förväntat den 2018-10-15 med bokningsnummer AAA1111A.
    För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på XXX kronor.
    • Kontoinnehavarens Namn
    • Bostadsadress
    • Postnummer och Postort
    • Bank
    • Clearingnummer
    • Kontonummer
    När du skickar in kompletteringen ber vi dig se till att ärendenumret finns med i ämnesraden.
    Med vänliga hälsningar
    NN
    SJ Kundservice

Eftersom det handlar om en tjänsteresa som min arbetsgivare betalat svarade jag
    Återbetalning av biljettavgift ska ske till min arbetsgivare (Namn). Kundnummer XXX.
    Min ursprungsfråga är fortfarande obesvarad.

Nu har jag gett upp och kan bara konstatera att järnvägsföretaget ifråga inte kan förklara att det hade blivit kajko i omloppen av X2000-sätt vilket innebar att just min, med flera, sittplats inte fanns i det aktuella tåget.
    Om det blir någon återbetalad biljettavgift återstår att se.

Over n out
    Om vagn "3" var en ordinarie 1:a klass vagn så fattades cirka 20 platser. Normalt har tåg 540 ingen vagn 3, däremot vagn 1,2 4,5,6,7.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Följande frågor gäller resan med tåg 8175 mellan Falun C och Borlänge C. Stämmer det att du sitter på tåget just nu?
    Ja, jag sitter på tåget nu
    Jag har klivit av tåget, men reste tidigare idag
    Jag ska snart kliva ombord på tåget
    x Nej, jag reser inte/har inte rest med detta SJ-tåg idag
    Det är säkert skrivet (eller uttänkt) av någon moderna människa som tror
    1. att man alltid är uppkopplad överallt och att man har e-posten i en smartfån även på plattform och på tåget, och
    2. att man har så tråkigt på tåget att man bara tittar i sin smartfån och har tid att svara på enkäter (dvs de har aldrig träffat oss tågintresserade)

Så, jag tror att din vän missförstod frågan, utan borde tänkt så här:
    De frågade i förrgår, dvs samma dag som tåget gick, och de borde skrivit bara "Jag har klivit av tåget, men reste med det" på alternativ 2.
    De ville nog bara ställa olika frågor om du var kvar på tåget eller klivit av, samt förstås sålla bort alla som inte åkte med det tåget.

Så, vännen borde kryssat alternativ 2, och sen svarat som om han just hade klivit av tåget. Nu tolkade SJ som om resan blev inställd.
    Sen kan det förstås vara så att SJ stänger mottagningen av svar vid någon tidpunkt, så det kanske hade varit för sent ändå.

Hoppas någon som fått samma mejl kan berätta om det fungerar att göra så.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •