Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Idag för sju år sedan -- Danke und kein wiedersehen

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Idag för sju år sedan -- Danke und kein wiedersehen

Idag för 7 år sedan lämnade det sista sovvagnståget Berlin för färd mot Sverige via Kungsleden (Trelleborg-Sassnitz). En rimlig bedömning är att denna sovvagnstrafik aldrig kommer att återuppstå igen. Tack för 102 år

WL5DE 4608 var sista sovvagn att lämna Berlin för förd mot Malmö och Sverige.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för sju år sedan -- Danke und kein wiedersehen – Warum nicht?

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Idag för 7 år sedan lämnade det sista sovvagnståget Berlin för färd mot Sverige via Kungsleden (Trelleborg-Sassnitz). En rimlig bedömning är att denna sovvagnstrafik aldrig kommer att återuppstå igen. Tack för 102 år

WL5DE 4608 var sista sovvagn att lämna Berlin för förd mot Malmö och Sverige.
    Tack för dessa historiska bilder!

Vad är det för operatör som körde detta vackra, röda BR 185-lok?

Men varför tror du inte att man skulle kunna återuppväcka denna sovvagnsrelation i framtiden? Min tågintresserade fader sa alltid att man aldrig ska säga aldrig. Så huru härmed en återuppstådd Kungsledenförbindelse i någon form? 😎👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Men varför tror du inte att man skulle kunna återuppväcka denna sovvagnsrelation i framtiden? Min tågintresserade fader sa alltid att man aldrig ska säga aldrig. Så huru härmed en återuppstådd Kungsledenförbindelse i någon form? 😎👍
    Tilläggas kan att den har återuppstått såsom nattågsförbindelse, men då endast med liggvagnar. Därav förmodligen det flera gånger fetade "sovvagn".

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tilläggas kan att den har återuppstått såsom nattågsförbindelse, men då endast med liggvagnar. Därav förmodligen det flera gånger fetade "sovvagn".
    Jo, jag såg textfetningen. Men frågan kvarstår varför man inte skulle kunna ha sovvagnar i en sådan här förbindelse? Visserligen tycks sovvagnar vara ett utdöende släkte men helt omöjligt borde det inte vara att kunna leta fram några gamla CIWL-sovvagnar att sätta in i en ny modern Kungsledenförbindelse. Eller är det bara jag som nostalgiskt önsketänker om framtiden‽ 😎👍

Senast redigerat av Arne den 2018-11-05 klockan 15:20:48. Anledning: justerat ordalydelse
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo, jag såg textfetningen. Men frågan kvarstår varför man inte skulle kunna ha sovvagnar i en sådan här förbindelse? Visserligen tycks sovvagnar vara ett utdöende släkte men helt omöjligt borde det inte vara att kunna leta fram några gamla CIWL-vagnar att sätta in i en modern Kungsledenförbindelse. Eller är det bara jag som nostalgiskt önsketänker om framtiden‽ 😎👍
    Det är väl just det att sovvagnar rent generellt är på utdöende. Personligen skulle jag dock gärna se deras återkomst och renässans.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Loket är märkt HGK vilket står för Häfen and Güterverkehr Köln AG. Numera verkar bolaget dock heta RheinCargo GmbH & Co. KG. Det är leasat från Angel Trains.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är väl just det att sovvagnar rent generellt är på utdöende. Personligen skulle jag dock gärna se deras återkomst och renässans.
    ÖBB satsar ju på nattåg och även sovvagnar, vid tidtabellskiftet återuppstår Berlin-Wien.
    Om Snälltåget vill så borde det inte vara så svårt att skaffa någon/några sovvagnar för Berlintåget. På vinterna kan de säkert fungera i skidtågen. Det har ju varit en rejäl ökning i utlandsresor med tåg i år , visserligen från en låg nivå men det förafaller vara ett mycket stort intresse att åka tåg som alternativ till flyg. Vet inte hur det slog ut i verkligheten men i våras noterade Snälltåget 50% ökning av bokningar på Berlin jämfört med förra året.
    Problemet är väl annars färjetidtabellerna och att man inte vet om det kommer finnas tågfärja i framtiden.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tror att när Fehmarn-tunneln (eller vad den heter) öppnas så kommer eventuella nattåg till Berlin kunna dras den vägen, eller så går snabba dagtågsförbindelser så fort den vägen att det inte behövs nattåg.
    Mohlin betonar ju att det gäller just förbindelse över Sassnitz.
    Och att Snälltåget skulle investera i sovvagnar för några år till känns inte troligt, speciellt som det varje år varit tveksamt om Berlin-tåget skall rulla nästa sommar (mycket beroende på hur färjorna går).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror att när Fehmarn-tunneln (eller vad den heter) öppnas så kommer eventuella nattåg till Berlin kunna dras den vägen, eller så går snabba dagtågsförbindelser så fort den vägen att det inte behövs nattåg.
    Mohlin betonar ju att det gäller just förbindelse över Sassnitz.
    Och att Snälltåget skulle investera i sovvagnar för några år till känns inte troligt, speciellt som det varje år varit tveksamt om Berlin-tåget skall rulla nästa sommar (mycket beroende på hur färjorna går).
    Snälltåget själva var tveksamma när de nya färjetiderna kom för ett par år sedan vilket medförde längre restid. Men man vågade sig ändå på att köra förbindelsen och det gick bra, de tänkta resenärerna kom och förbindelsen överlevde. Årets bokningar lär ha varit mycket bra. Kanske det rentav är en fördel med en längre resa när man får sova ut i god ro och får lite tid för middag ombord på färjan.
    Att sätta in en sovvagn behöver ju inte vara så avancerat så att man beställer en ny , i dimension 20mkr, men det kanske går att hyra eller hitta något begagnat. Om inte annat så har vi museiföreningar som har helt funktionsdigliga sovvagnar. Jag tror det skulle uppskattas av många att kunna åka riktig sovvagn. Och användning för en eller flera sådana kan man ju ha i fjälltågen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •