Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Från Tyskland med ICE 696

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Från Tyskland med ICE 696

Så anträddes då hemresan från det "hemliga" resmålet Halle. Den inleddes med ICE 696 som visade sig vara ett insatståg under perioden 5-10 nov. Tåget går mellan Karlsruhe och Kiel och det var (givetvis) några minuter sent. Det gjorde inget för nästa uppehåll som inträffade i Wittenberg var oförklarligt långt. Lång rökpaus för den sjuhövdade personalen.

Själv intog jag frukost i restaurangvagnen som var nästan full av ensamma resenärer som satt med en kopp kaffe, dator och en rejäl resväska uppenbarligen utan en tanke på att lämna vagnen före Berlin.

Frukosten, ja, den kostade € 6.90 för bröd, korv, ost och skinka. Helt OK, men om jag dessutom ville ha kaffe och en apelsinjuice, självklarheter i bistron på X 2000, kostade det 3.20 plus 2.80 extra. Påtår kostade ytterligare 3.20. Alltså ungefär 170 kr för något som X 2000 erbjuder för 65! Inte undra på att folk nöjer sig med en kopp kaffe då de kommer till det bekväma restaurangbordet. Jag säger bara: SJ, SJ, gamle vän.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-05 klockan 11:03:56.

Sv: Från Tyskland med ICE 696

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Den inleddes med ICE 696 som visade sig vara ett insatståg under perioden 5-10 nov.
    Nej, det är ett ordinarie tåg som går normalt må-lö. Det är banarbeten i Leipzig varför tåget omleddes via Halle.
    Ange "696" som "Zugbezeichnung" på https://reiseauskunft.bahn.de/bin/trainsearch.exe/dn, ta bort datumet och klicka på "Züge suchen" för att se ICE 696.

Ha en bra resa hem!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När du nu beskriver din resa så utförligt ligger det väl nära tillhands att du förklarar varför du åkte dit?/Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    När du nu beskriver din resa så utförligt ligger det väl nära tillhands att du förklarar varför du åkte dit?/Ulf
    Jag tror inte Sören åkt till Halle nyligen - det är i varje fall inget han skrivit om på Postvagnen!

/TKO

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Nej, det är ett ordinarie tåg som går normalt må-lö. Det är banarbeten i Leipzig varför tåget omleddes via Halle.
    Det förklarar kanske det långa uppehållet i Wittenberg. Tidreglering mot ordinarie tidtabell kanske.

I Hamburg blev det ca en timmes väntan på EC 35 för vidarebefordran mot Lübeck, Rødby, Köpenhamn.

På Hamburg Hbf tycks underhållsarbetena som pågått länge ha slutförts. Inte ett arbetsfordon så långt ögat kunde se.

Medlem
    mar 2018

Jo, det skulle jag kunna göra, men är rädd att då hamna OT. Dock konstaterade jag för sent att jag med en enkel rockad i programmet kunnat besöka DB-museet i Halle, som bara är öppet lördagar vid denna tid på året.

Min tämligen utförliga beskrivning av resan beror på att jag föreställer mig att det finns åtskilliga mindre resvana PV-läsare som kanske kan få ett eller annat tips.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-05 klockan 14:18:04.

Medlem
    mar 2018

Sv: Från Tyskland med EC 35

I tämligen glest besatt tåg uppenbarade sig plötsligt tre civilklädda personer mellan Lübeck och Oldenburg. De legitimerade sig som tysk tull och gjorde tydligen stickprovskontroll, för mig besvärade de inte. Kontrollen bestod i frågor varifrån och vart. Några väskor öppnades inte. Sportfråga: vad letade de efter?

Färjan var Prinsessan Benedikte oturligt nog. Jag gillar bättre de tyska färjorna.

För den danska passpolisen kunde jag nu visa upp mitt nationella ID-kort i st f mitt körkort som jag till flera PV-läsares oerhörda indignation försökte med för någon tid sedan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Från Tyskland med EC 35

I tämligen glest besatt tåg uppenbarade sig plötsligt tre civilklädda personer mellan Lübeck och Oldenburg. De legitimerade sig som tysk tull och gjorde tydligen stickprovskontroll, för mig besvärade de inte. Kontrollen bestod i frågor varifrån och vart. Några väskor öppnades inte. Sportfråga: vad letade de efter?
    .
    Förmodligen narkotika,vapen eller annat förbjudet att införa till Danmark. Dom får inte göra stickprovskontroller typ var tionde utan ska ha ”en skälig misstanke” för att få undersöka. Men dom har rätt fria händer, att det inte finns något behöver inte betyda att misstanken var fel. Och tullen är inte längre begränsad till gränsen utan kan ingripa långt senare , det har hänt att dom följt med hela vägen och ingripit i Stockholm när någon gått av tåget. Ett dilemma för tullen och tåg är att knyta misstänkt bagage till person .

Medlem
    mar 2018

I Danmark med EC 35

Så snart dansk gränspolis utfört sitt jobb kunde vi lämna Rødby. Det stod inte länge på förrän den skrällande högtalarrösten på vad som påminde om tre olika språk meddelade att vi måste byta tåg i Nykøbing/F för att ta oss till København H på grund av tekniskt fel.

Väl framme i Nykøbing lämnade alla resenärer det multade IC3-tåget och klättrade tålmodigt ned i tunneln till spår 5, där en multad IC4 väntade. Och det gör den än. Beräknad avgång 17.20.

Ordinarie ankomst till København H är 18.26 så det kan hända att DSB undgår förseningsersättning. Om inte, vem ska betala - DB eller DSB?

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-05 klockan 17:14:39.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: I Danmark med EC 35

Så snart dansk gränspolis utfört sitt jobb kunde vi lämna Rødby. Det stod inte länge på förrän den skrällande högtalarrösten på vad som påminde om tre olika språk meddelade att vi måste byta tåg i Nykøbing/F för att ta oss till København H på grund av tekniskt fel.

Väl framme i Nykøbing lämnade alla resenärer det multade IC3-tåget och klättrade tålmodigt ned i tunneln till spår 5, där en multad IC4 väntade. Och det gör den än. Beräknad avgång 17.20.

Ordinarie ankomst till København H är 18.26 så det kan hända att DSB undgår förseningsersättning. Om inte, vem ska betala - DB eller DSB?
    När jag i liknande situation haft en DB-biljett till Köpenhamn så använde jag DB:s rutiner (finns blanketter att fylla i på nätet och posta).
    Fast då uppstod kanske förseningen i Tyskland...

Jag börjar förstå dem som här i PV varnat för att åka över Rödby...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag tror inte Sören åkt till Halle nyligen - det är i varje fall inget han skrivit om på Postvagnen!

/TKO
    Dom flesta som läser här förstod säkerligen att frågan ställdes till HH,ty Sören skrev endast en förklaring...
    Att citera HHs inlägg kändes liite överkurs.../Ulf

Medlem
    mar 2018

Jodå, DSB klarade sig denna gång. Jag kom fram till København H +57. Jag hann till och med till automaten och köpa biljett till Malmö utan att jäkta. Ö-tåg 1092 hade inte hunnit gå och nu stannar vi vid Taarnby.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-05 klockan 19:38:29.

Jag måste till och med kolla varför TKO skrev det som han skrev. I Halle var jag senast 14 februari i år. Nu på fredagen blir det inte ens ett stopp där.

Medlem
    mar 2018

På 1092 var det ingen kontroll denna dag, vare sig av biljetter eller ID-handlingar. Nu Triangeln.

I Malmö vankas tåg 2.

Medlem
    mar 2018

På 1092 var det ingen kontroll denna dag, vare sig av biljetter eller ID-handlingar. Nu Triangeln.

I Malmö vankas tåg 2.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Dom flesta som läser här förstod säkerligen att frågan ställdes till HH,ty Sören skrev endast en förklaring...
    Att citera HHs inlägg kändes liite överkurs.../Ulf
    Jag hör till de många som förstod att det måste ha varit Hasses inlägg som du kommenterade. Men du tryckte på knappen "Skicka svar" vid Sörens inlägg och inte vid Hasses. Bl a därför är knappen "Skicka svar med citat" bra - som skribent ser du direkt om du svarar på rätt inlägg eller inte.
    Om du tycker att det blir onödigt långt att citera hela inlägg, så kan du pröva att korta ner citatet, och gärna markera det med streck eller liknande.

Medlem
    mar 2018

Från Tyskland och hem med tåg 2

Så sällan åker jag sovtåg i Sverige att jag inte hängt med i det nya. T ex nar jag vaknade kl 06.15 visar det sig att jag redan befann mig på Cst och blev alldeles förskräckt. Nu blir det Hagalund, tänkte jag.

Men nu kl 6.30 hördes plötsligt en trygg norrländsk röst i högtaleriet som gav mig och alla andra respit till kl 7. Nu blir det frulle på Contan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •