Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Sundbyberg 1960-tal

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sundbyberg 1960-tal

Ombyggnationer. Foto S-E Bäck

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Sundbyberg 1960-tal

Oj oj.
    Tillhörde byggnaderna bakom t v också Sieverts kabelverk,tro?/Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Oj oj.
    Tillhörde byggnaderna bakom t v också Sieverts kabelverk,tro?/Ulf
    Är det någon som kan förklara i vilken riktning och från vilken sida bilden är tagen?
    Låg plattformen på ungefär samma plats som nu, eller?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bilden är väl tagit från Landsvägen vid torget och Järnvägsgatan på andra sidan. Där byggdes kontorshus med varuhus.
    mvh Kari K.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Den lilla byggnaden till höger om plattformstaket, kan det eventuellt vara en kvarvarande del av gamla stationshuset?
    Verkar märkligt att man sparat ett "hörn" av byggnaden, men se länken nedan där rivning pågår:

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBAA04879

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kari K Visa inlägg
    Bilden är väl tagit från Landsvägen vid torget och Järnvägsgatan på andra sidan. Där byggdes kontorshus med varuhus.
    Precis min tanke också. Det enda jag kan orientera mig från är bron som skymtar borta till höger, annars är inget sig likt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Den lilla byggnaden till höger om plattformstaket, kan det eventuellt vara en kvarvarande del av gamla stationshuset?
    Verkar märkligt att man sparat ett "hörn" av byggnaden, men se länken nedan där rivning pågår:

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBAA04879
    Nja, stationshuset stod väl längre söderut?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Oj, spännande bild eftersom jag tog tåget från Sundbyberg senast i morse och det såg inte ut så där. Spåret i förgrunden låg kvar så sent som i somras men är nu upprivet. Det finns bara dubbelspåret kvar genom Sundbyberg idag. Alla andra spår är borta.
    Bron i bakgrunden finns väl kvar och har kompletterats med Tvärbanans separata bro.
    Siverts Kabelverk låg bakom ryggen på fotografen vid Sundbybergs Norra station,

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-11-05 klockan 22:45:13.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är säkert helt ute och cyklar, men jag tycker att det känns som att vi är öster ("söder") om Ekensbergsviadukten och att vi alltså står på Solna-sidan och tittar "norrut" (egentligen västerut). D v s Landsvägen är i så fall på andra sidan banan sett från fotografen.

Senast redigerat av JDS den 2018-11-06 klockan 17:02:17.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag är säkert helt ute och cyklar, men jag tycker att det känns som att vi är öster ("söder") om Ekensbergsviadukten och att vi alltså står på Solna-sidan och tittar "norrut" (egentligen västerut). D v s Landsvägen är i så fall på andra sidan banan sett från fotografen.
    Det vill jag också ha det till./Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det finns många bud om i vilken riktning bilden är tagen.
    När jag först såg - den fantastiska, tack - bilden var min första tanke också "men varifrån är den tagen", det finns inte så mycket att gå på.
    Men jag sällar mej till dom som tror att det är Ekensbergsviadukten vi ser till höger, och då befinner vi oss alltså på "Landsvägssidan".

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2018-11-06 klockan 17:27:28. Anledning: syntaxfel

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det finns många bud om i vilken riktning bilden är tagen.
    När jag först såg - den fantastiska, tack - bilden var min första tanke också "men varifrån är den tagen", det finns inte så mycket att gå på.
    Men jag sällar mej till dom som tror att det är Ekensbergsviadukten vi ser till höger, och då befinner vi oss alltså på "Landsvägssidan".

/TKO
    Jag tror också att det är Ekensbergsviadukten men att vi står på andra sidan om den, alltså i Solna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Det vill jag också ha det till./Ulf
    Här en översikt från 1975. https://kartbild.com/#17/59.35982/17.97408 (Ajdå, man måste klicka på ~1975)
    Om frågebilden är sent 60-tal är det väl inte troligt med plattformsbygge på Solnasidan också? Plattformstaket ser väldigt permanent ut på den bilden.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bilden är tagen från Landsvägen i Sundbyberg. Bron i bakgrunden ligger i Solna och gränsen går precis framför bron.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-11-06 klockan 18:46:50.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Visst är det så. Nya stationshuset finns strax till höger utanför bild, och gaveln på godsmagasinet kan skymtas under plattformstaket.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej fotografen står med ryggen mot Landsvägen och ser "söderut", det är det ingen tvekan om och visst är det tågx-delen av gamla stationshuset man delvis sparat och flyttat något österut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brukar använda den här kartan https://kartbild.com/#17/59.35932/17.97453 Här kan man väja flygbilder från 1960, 1975 och kartor.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

På den tiden ansåg man tydligen att meterhögt staket mot spårområdet var tillräckligt. Tänk vad tiderna förändras.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •