Ny söndag, nya bilder!

Förra söndagen blev det ingenting då jag var på resande fot, men här är en länk till
söndagsbilderna för två veckor sedan, som detta är en fortsättning på.

Vi lämnade Djibouti bakom oss i en flygmaskin från Ethiopian Airlines

Mellanlandning i Dire Dawa.
Spännande flygplats med apor som sprang på plattan runt flygplanet Vi fick i alla fall inte med någon ombord vad jag kunde se!
Däremot är det första gången jag varit med om en överfull flight. På flera ställen så satt det barn upp i 10-12 årsåldern i föräldrarnas knä

Vid inflygningen till Addis Abeba kunde vi se Lebustationen från luften.
Det var den stationen vi åkte ifrån när vi lämnade Addis Abeba med tåget till Djibouti

Vi hade en eftermiddag i Addis Abeba innan planet hem skulle gå, och på förra försöket blev det ju ingen spårvagnsåkning då vagnarna var så överfulla.
Så vi gjorde ett nytt försök nu. Tog en taxi till en av ändstationerna, Tor Hailoch!

Nu kom vi med vagnen...

...och fick till och med sittplats!
Fast snart blev det ungefär lika fullt som det var när vi försökte förra gången

Addis Abeba växer!!!
Men det är inte alla som lyckas. Det fanns en del påbörjade byggnader där allt stannat av

Här var det mer liv och rörelse!
Gamla järnvägsstationen skymtar bakom träden

Spårvägsnätet består av två linjer
Här viker linje 2 av mot Kality vid Stadium

Framme vid den andra slutstationen Ayat!
Det tog en timme att åka, men vi råkade ut för något fordonsfel och stod stilla i 20 minuter på vägen medan de felsökte.
Lite upprörd stämning en liten stund på grund av att vagnen var så packad med folk.
Som synes mycket folk som ville åka med även nu!

Lite street life vid ändstationen.
Dags att handla till middagen

Det var helt hopplöst att hitta en taxi för att åka tillbaka till transithotellet, så tillslut blev det en tuktuk!

Vi åt middag på hotellet innan det gick en transferbuss till flygplatsen.
En sväng in i loungen för "Pre-flight preparation" innan hemfärden påbörjades

/J