Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Järnvägens Dagar 1984?, men var?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Järnvägens Dagar 1984?, men var?

Loket är nytt 1984, men var ordnades denna eleganta lastpallstrappa?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Järnvägens Dagar 1984?, men var?

Karlstad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stämmer bra detta. Var något jippo säkert för jag har en svag aning om det var flera fordon som visades upp då. Bland annat packmaskinen borta vid stationsbyggnaden.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Datum var 18 augusti och det var mycket riktigt Tågets dag. Det var många punkter på programmet. Kan nämnas att Brio i Osby visde upp en Märklin-anläggning i en godsvagn. Det anordnades dragrälsing, det vill säga att tre lok tävlade om att bli först på 402 meter. Jag vill minnas att ångloket slog Rc-loket. Lördagsprogrammet i TV sändes på den tiden från Karlstad med Per Eric Nordqvist uppmärksammade evenemanget och Morrgan Claeson var inbjuden som gäst i programmet.Tyväårr var Nordqvist mer speedad än vanligt så inslaget med dragrälsingen bröts innan första lok kom i mål.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Datum var 18 augusti och det var mycket riktigt Tågets dag. Det var många punkter på programmet. Kan nämnas att Brio i Osby visde upp en Märklin-anläggning i en godsvagn. Det anordnades dragrälsing, det vill säga att tre lok tävlade om att bli först på 402 meter. Jag vill minnas att ångloket slog Rc-loket. Lördagsprogrammet i TV sändes på den tiden från Karlstad med Per Eric Nordqvist uppmärksammade evenemanget och Morrgan Claeson var inbjuden som gäst i programmet.Tyväårr var Nordqvist mer speedad än vanligt så inslaget med dragrälsingen bröts innan första lok kom i mål.
    Intressant.
    Var det en föregångare till, eller en uppvärmning för Tågets dag 1984, som inträffade 17 november på många ställen i landet?
    Det var då man kunde hämta ut en kupong som sen gjorde att man på sin födelsedag 1985 fick åka en tur-och-retur-resa vart man ville i Sverige. Beroende på en då känd Hasse och Tage-sketch så åkte en del till Säffle och drack kaffe. Själv åkte jag både till Karlsborg och Lesjöfors på min födelsedagsresa 1985.

Och i Stockholm var det förstås lokkörning, och man kunde få åka ut till Hagalund och titta på saker.

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Tycker det liknar en R5 i bakgrunden!

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Otto Nyholm Visa inlägg
    Tycker det liknar en R5 i bakgrunden!
    Om du menar vagnen till vänster om lokfronten så är det TGOJ S3 1001. Att det inte är en R5 kan man se av dekalen "Konferens på tåg" på vagnssidan. Denna hade SJ bara på sina fem konferensvagnar.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var en känd lokförare från Karlstad som vann med Du 387 vill jag minnas.....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Liljedahl Visa inlägg
    Det var en känd lokförare från Karlstad som vann med Du 387 vill jag minnas.....
    Bodde inte eller förresten bor hen inte kvar i Grums kommun?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •