Loket är nytt 1984, men var ordnades denna eleganta lastpallstrappa?
Loket är nytt 1984, men var ordnades denna eleganta lastpallstrappa?
Karlstad
Stämmer bra detta. Var något jippo säkert för jag har en svag aning om det var flera fordon som visades upp då. Bland annat packmaskinen borta vid stationsbyggnaden.
Datum var 18 augusti och det var mycket riktigt Tågets dag. Det var många punkter på programmet. Kan nämnas att Brio i Osby visde upp en Märklin-anläggning i en godsvagn. Det anordnades dragrälsing, det vill säga att tre lok tävlade om att bli först på 402 meter. Jag vill minnas att ångloket slog Rc-loket. Lördagsprogrammet i TV sändes på den tiden från Karlstad med Per Eric Nordqvist uppmärksammade evenemanget och Morrgan Claeson var inbjuden som gäst i programmet.Tyväårr var Nordqvist mer speedad än vanligt så inslaget med dragrälsingen bröts innan första lok kom i mål.
Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.
Intressant.
Var det en föregångare till, eller en uppvärmning för Tågets dag 1984, som inträffade 17 november på många ställen i landet?
Det var då man kunde hämta ut en kupong som sen gjorde att man på sin födelsedag 1985 fick åka en tur-och-retur-resa vart man ville i Sverige. Beroende på en då känd Hasse och Tage-sketch så åkte en del till Säffle och drack kaffe. Själv åkte jag både till Karlsborg och Lesjöfors på min födelsedagsresa 1985.
Och i Stockholm var det förstås lokkörning, och man kunde få åka ut till Hagalund och titta på saker.
Tycker det liknar en R5 i bakgrunden!
Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.
Det var en känd lokförare från Karlstad som vann med Du 387 vill jag minnas.....