Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Tvättas i Göteborg

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tvättas i Göteborg

Namn:  IMG_4022.JPG
Visningar: 1685
Storlek:  362,4 KBNamn:  IMG_4020.JPG
Visningar: 1675
Storlek:  322,6 KBNamn:  IMG_4021.JPG
Visningar: 1716
Storlek:  239,4 KB

Under många av de senaste helgerna har lilla Osby varit slutstation för SJ Snabbtåg och jag har nästan planerat att bygga en lounge hemma i villan. Vi har en fin altan vid Osbysjön bara tre minuter från stationen och om vi glasar in...

Men vad är det med SJ? Har de slutat tvätta Snabbtågen? Eller som en ombordare uttryckte det: Vi skäms över att åka runt med de här vraken. Kanske inte så du ska representera ditt företag. Hur är det med arbetsglädjen?

Är tvätten i Hagalund trasig? "Tvättas i Göteborg" var ju humor.

...och det skamfilade varumärket på driven!

Gulnade partier över fönsterraden är nästan genomgående. SJ ledning borde få ett par friluftsdagar för att svabba tåg i stället för att skriva pressmeddelanden och vara allmänt osynlig :)

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-11-05 klockan 00:03:42.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tvättas i Göteborg

Snart är det minusgrader och då kan det inte tvättas några tåg alls. Inte ens i Göteborg.

Robert
    Fripassagerare

Det är inget försvar men det är inte bara SJ som inte kan tvätta sina fordon. Det mesta verkar omöjligt på järnvägen...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det är inget försvar men det är inte bara SJ som inte kan tvätta sina fordon. Det mesta verkar omöjligt på järnvägen...
    "Det mesta" är ju i alla fall en förbättring jämfört med "Allt"! Att du är på så gott humör idag

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    "Det mesta" är ju i alla fall en förbättring jämfört med "Allt"! Att du är på så gott humör idag
    Plötsligt händer det...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Men vad är det med SJ? Har de slutat tvätta Snabbtågen? Eller som en ombordare uttryckte det: Vi skäms över att åka runt med de här vraken. Kanske inte så du ska reprentera ditt företag. Hur är det med arbetsglädjen?
    Naturligtvis ska man vara stolt och lojalt mot arbetsgivaren, alldeles oavsett hur denne sköter sig. (ironi)

(det kallas "lojalitet", men är väl snarare fråga om kadaverdisciplin? Ofta hänvisas till lagstiftning om lojalitet, men det enda den förbjuder är osaklig illojalitet, saklighet är inte förbjuden, ens om den är till nackdel för arbetsgivaren)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Naturligtvis ska man vara stolt och lojalt mot arbetsgivaren, alldeles oavsett hur denne sköter sig. (ironi)

(det kallas "lojalitet", men är väl snarare fråga om kadaverdisciplin? Ofta hänvisas till lagstiftning om lojalitet, men det enda den förbjuder är osaklig illojalitet, saklighet är inte förbjuden, ens om den är till nackdel för arbetsgivaren)
    Har du något rättsfall att referera till?
    Jag antar att SJ-anställda inte är offentliganställda i rättslig mening och därmed är lojalitetsplikten långtgående...

Senast redigerat av Mattias C den 2018-11-04 klockan 19:54:28.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag antar att SJ-anställda inte är offentliganställda i rättslig mening och därmed är lojalitetsplikten långtgående...
    Problemet är att överhuvudtaget hitta rättsfall som handlar om något annat än osakligt förtal. Förmodligen vill ingen arbetsgivare gå till rätten för att riskera att förlora och göra situationen än värre.

Däremot är det vanligt att arbetsgivarna vill göra gällande att lojalitetsplikten är betydligt mer långtgående än vad som går att påvisa med rättsfall.

(det finns även rättsfall som visar på att arbetsgivaren å sin sida kan brista i lojalitet mot den anställde)

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Kan vi försöka hålla oss till problematiken med skitiga tåg? Nettbuss blänker och flygplan är oftast hyfsat putsade. Oftast blänker de i klass med Nettbuss.

Är dock medveten om att jag triggade en debatt kring lojalitet gentemot arbetsgivaren genom att referera till mitt trevliga samtal med de ombordare som raljerade över sin arbetsgivare SJ. Extra allvarligt i ett serviceyrke och de visste ju inte vem de pratade med.

Är detta med skitiga tåg något som ligger kvar i generna sedan den kära ånglokstiden? Jag minns även Da-loken från Malmö lokstation där du knappt kunde avgöra vad de hade för ursprungsfärg. Minns även att det bara för några årtionden sedan ansågs fjolligt när medarbetarna på X2000 fick särskilda uniformer:) Passade inte ihop med sot och olja.

Medger att SJ loktåg i svart ser prydligare ut än X2000. Kanske är det en praktisk färg? Även de upphandlade nattågen ser prydliga ut.

Helt ovetenskapligt tycker jag även att X2000 var mera välputsade för några år sedan. I sommar har det varit riktigt illa och jag tjatar fortfarande om att SJ-ledningen borde ägna ett par dagar i månaden åt grovarbetet. Tänk MAX hamburgerrestauranger. Det stavas markkontakt, eller i detta fall rälskontakt. Om inte annat borde väl de skitiga tågen synas från Klaraporten? Varumärkesvård!

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-11-04 klockan 20:58:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är dock medveten om att jag triggade en debatt kring lojalitet gentemot arbetsgivaren genom att referera till mitt trevliga samtal med de ombordare som raljerade över SJ. Extra allvarligt i ett serviceyrke och de visste ju inte vem de pratade med.
    Nej det är verkligen en aktningsvärd position du har uppnått!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Snart är det minusgrader och då kan det inte tvättas några tåg alls. Inte ens i Göteborg.
    Varför inte? T ex Taxi Stockholm kan. Dålig ursäkt för att slippa?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tvättas i Göteborg – rena förebilder inte bara kosmetik

Kan vi försöka hålla oss till problematiken med skitiga tåg? Nettbuss blänker och flygplan är oftast hyfsat putsade. Oftast blänker de i klass med Nettbuss.

Är dock medveten om att jag triggade en debatt kring lojalitet gentemot arbetsgivaren genom att referera till mitt trevliga samtal med de ombordare som raljerade över sin arbetsgivare SJ. Extra allvarligt i ett serviceyrke och de visste ju inte vem de pratade med.

Är detta med skitiga tåg något som ligger kvar i generna sedan den kära ånglokstiden? Jag minns även Da-loken från Malmö lokstation där du knappt kunde avgöra vad de hade för ursprungsfärg. Minns även att det bara för några årtionden sedan ansågs fjolligt när medarbetarna på X2000 fick särskilda uniformer:) Passade inte ihop med sot och olja.

Medger att SJ loktåg i svart ser prydligare ut än X2000. Kanske är det en praktisk färg? Även de upphandlade nattågen ser prydliga ut.

Helt ovetenskapligt tycker jag även att X2000 var mera välputsade för några år sedan. I sommar har det varit riktigt illa och jag tjatar fortfarande om att SJ-ledningen borde ägna ett par dagar i månaden åt grovarbetet. Tänk MAX hamburgerrestauranger. Det stavas markkontakt, eller i detta fall rälskontakt. Om inte annat borde väl de skitiga tågen synas från Klaraporten? Varumärkesvård!
    Ola, det må vara mig förlåtet att jag här i tråden om skitiga X2-sätt vill framföra en liknelse från en värld jag vet att du är familjär med och det är flygets! Det är ett faktum att exteriört rena flygplan har en bättre bränsleekonomi än skitiga dito så det finns ett i högsta grad stort ekonomiskt incitament att flyga med rena nytvättade flygplan. Läs här ett forumsvar på Airliners.net om vikten av rena flygplan:

Citat:
    Not so much the weight of the dirt on the aircraft but the buildup of dirt destroying the airflow. Once dirt accumulates on the aircraft more dirt can readily build up on top of it compared to a clean surface. Likewise a smoothly painted surface is better than one with even chips out of it. Same for ice on the wings. Not only does it add weight but that even a small amount dramatically changes the airflow over the wing. Well before it causes stalling it increasing fuel burn. One of the increased efficiencies of the 787 is the fewer /.../ rivets/fasteners needed to connect the sections. Therefore less wind resistance and smoother airflow.

Men det är klart att skitiga X2-sätt mer handlar om en utseendemässig dålig PR än om en dålig driftsekonomi för dessa motorvagnssätt. Dock ska inte undervärderas effekten på 'the bottom line' för SJ AB om man kör runt i landet med alltför nedskitade tågfordon. Om inte annat så kan nog konsumenterna (läs: resenärerna) lätt förledas till att tro att hela svenska folkets järnväg slarvar med även annat än den yttre kosmetiken hos fordonsflottan! ¯\_(ツ)_/

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Varför inte? T ex Taxi Stockholm kan. Dålig ursäkt för att slippa?
    Dom(och andra)har folk med arbetstid och ställen att utföra detta på.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dom(och andra)har folk med arbetstid och ställen att utföra detta på.../Ulf
    Folk är i taxifallet lika med föraren. Och ställena är desamma som man använder hela året.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Inte var det bättre på den tiden som fordonen försågs med tvättråd.

Ja, bilden har visats förut...

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det stora problemet med att hålla tågen rena är egentligen två orsaker.

1) Dom blir väldigt snabbt smutsiga igen efter tvätt. Detta fick jag erfara när vi handtvättade BLÅ TÅGET i Uddevalla, tåget var skinande rent på torsdagens avgång mot Uppsala, men redan på kvällen när vi kom till Göteborg så var det skitigt igen.

2) Om man inte tvättar ofta, så fastnar skiten hårt på fordonet, något som tex flera av SJ:s fordon numera är drabbade av. Det hjälper inte att köra genom tvätten, blir ändå inte rent. Här ställer omloppen till det samt att antalet fordonstvättar är få.

Så enda sättet att köra med hyfsat rena tåg, är om tvättarna låg betydligt bättre till vid bangårdarna. Den i Göteborg ligger ändå hyfsat bra till direkt efter fekalietömningen på vägen mot Olskroken.
    Den i Hagalund ligger riktigt illa till och kräver omständig växling, dessutom är det ofta ont om plats där eftersom det pågår övrig växling runt omkring.

Kan väl meddela att när vi var nere i Tyskland förra helgen, så såg vi bra många smutsiga DB fordon i trafik. Så det är inte bara här uppe som det krånglar med tvätt. X2, X40 och X44 har ju en i grunden inte alltför tacksam färg heller som ni vet.

//R

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

For kaldt for å vaske??? Der jeg kjører buss så vasker vi helt ned til -15 kanskje 20 grader. Og alle vogner som er inne hver natt etter trafikk, men noen få unntak og det er de gamle som bare brukes noen timer på morgen/ettermiddag. De blir vasket 2-3 ggr pr uke året rundt

Man kan köra till Malmö för hand- och maskintvätt. Här Y31 1404 och Y32 1411 den 4 februari i år.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja det är en jätteskillnad från offentlig till privat. När Postverket förvandlades till Posten AB fick jag ansöka om fortsatt anställning vilket var garanterat under förutsättning att jag samtidigt skrev på en lojalitetsförsäkran mot det nya företaget. En fundamental skillnad mot den statliga tjänsten där man har meddelarfrihet och arbetsgivaren får inte efterforska den som eventuellt anonymt lämnat uppgifter om verket. Visselblåsare är ju ett nutida begrepp och det anses fördelaktigt inom offentlig tjänst att missförhållanden avslöjas inifrån. Men det gäller alltså inte ett statligt ägt AB .

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Man kan köra till Malmö för hand- och maskintvätt. Här Y31 1404 och Y32 1411 den 4 februari i år.

Lindman
    Det låter ju ekonomiskt...

Nä, det enda vettiga vore att tvätten låg precis vid fekalietömningen, så att man slår två flugor i en smäll.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •