Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 7]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    I Schweiz med utmärkt guidning [Del 7]

    Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5
    Del 6


    2018_06_05_34084red by Magnus Backman, on Flickr

    Tillbaka i Apenzell efter lunchen, p.g.a ombyggnaden hr tågen trängt ihop sig på en plattform och rundar varandra för att komma in till plattform.


    2018_06_05_34112red by Magnus Backman, on Flickr

    På väg in till Urnäsch går banan parallellt på båda sidor dalgången för att göra en 180 grades sväng innan vårt tåg når stationen.


    2018_06_05_34123red by Magnus Backman, on Flickr

    Mötande tåg kan även studeras på utvägen innan det viker av åt längs de gräsklädda kullarna.


    2018_06_05_34132red by Magnus Backman, on Flickr

    På väg in i Herisau har man fin utsikt över Glattalviadukt, 296 m lång och 34 m hög på Südostbahn.


    2018_06_05_34139red by Magnus Backman, on Flickr

    I Herisau stötte vi på detta loktåg för transport av en lokomotor.


    2018_06_05_34146red by Magnus Backman, on Flickr

    I vagnhallen gömde sig en av de nya motorvagnarna från Stadler som nu har tagit över trafiken från den ganska brokiga vagnparken som syns på mina bilder mellan Gossau och Wasserauen.


    2018_06_05_34153red by Magnus Backman, on Flickr

    För att fördriva tiden i väntan på nästa södergående Voralpen Express mot Luzern tog vi en sanbb tur ner till St Gallen.


    2018_06_05_34156red by Magnus Backman, on Flickr

    Strax efter St Gallen finns den 99 m höga och 366 m långa Sitterviadukt (länk på tyska) . Viadukten byggdes av Bodensee-Toggenburg-Bahn och stod färdig 1910, BT slogs ihop med Südostbahn 2001. Inför bygget valde bolaget mellan en konstruktion helt i sten, helt i stål eller den kombination av sten och stål som bron utfördes i. Utsikten ner i dalgången är vacker som syns på bilden.


    2018_06_05_34201red by Magnus Backman, on Flickr

    Voralpen Express rullar in på Bangården i Arth Goldau.


    2018_06_05_34217red by Magnus Backman, on Flickr

    Efter byte i Luzern, tog vi Seetalbahn till Lenzburg. Banan går stora delar i vägkanten och har en lastprofil som göra att motorvagnarna måste vara smalare än normalt, lutningar upp till 36 promille förekommer också. Tågmöte i Seon.


    2018_06_05_34228red by Magnus Backman, on Flickr

    Dagens sista tåg från Lenzburg till Aarau, som synes tydligt skyltat vilka delar av plattformen tåget kommer at stanna på och vad som kommer att stanna var och på en digital skylt dessutom.

    Fortsättning följer....


    /Magnus


  2. #2
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 913

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 7]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    - - -

    2018_06_05_34139red by Magnus Backman, on Flickr
    I Herisau stötte vi på detta loktåg för transport av en lokomotor. - - -
    Lustigt. Nästan precis där stod jag när jag sommaren 2002 tog den här bilden av en traditionsmotorvagn:

    Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-14 klockan 22:32:04.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 7]

    Bra ställe att fotografera ifrån helt enkelt. Jag ser dock ut att ha haft bättre tur med vädret. Traditionsmotorvagnen fick jag tyvärr inte se i trafik.

    /Magnus


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •