Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

  1. #1
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    510

    Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Runt månadsskiftet september/oktober var jag i Bulgarien, och här ska vi titta närmre på sträckan Kjustendil - Gjuševo, belägen sydväst om Sofia. Om man åker den sk Strumatalbahn söderut från Sofia, banan som pekar mot Grekland, byter man på Radomir station till Desiro-motorvagn, och kommer efter 54 km och 104 minuter (vilket tempo!) till Kjustendil, en kurort i bergen.

    Namn:  P1130135.jpg
Visningar: 673
Storlek:  305,3 KB

    Namn:  P1130116.jpg
Visningar: 670
Storlek:  299,8 KB
    Ett mäktigt stationshus för dagens trafik. Åtta dagliga tåg till Radomir (bakom fotografens rygg) är väl inte så illa, men i andra riktningen går onsdag, lördag och söndag två tågpar till Gjuševo. Tempot dit är ännu lägre, 34 km på 102 minuter. En ödemarksbana som BDZ (statsbanan) velat lägga ned, men än rullar persontågen. Desiro i bägge riktningar.

    Namn:  P1130119.jpg
Visningar: 666
Storlek:  325,2 KB
    Första trafikplats är Sovoljano. Härefter löper banan genom lövskogsklädda bergstrakter, i väglöst land.

    Namn:  P1130120.jpg
Visningar: 663
Storlek:  454,0 KB
    Mazaracevo. Hållplatsen ser ju närmast ut som en bensinstation från 1930-talet, https://sv.wikipedia.org/wiki/Bensin...n_i_Skovshoved

    Namn:  P1130121.jpg
Visningar: 665
Storlek:  350,1 KB
    Kutugerci, ödemark och fortfarande i väglöst landskap.

    Namn:  P1130122.jpg
Visningar: 665
Storlek:  327,4 KB
    Dolnoselo. Här dyker en mindre väg upp, men ödsligheten består.

    Namn:  P1130125.jpg
Visningar: 659
Storlek:  349,3 KB
    Gjuševo. Sträckan från Kjustendil öppnades 1910, och banan har aldrig gått längre. Dock är orten belägen nära makedonska gränsen, och ungefär halvvägs mellan de två huvudstäderna Sofia och Skopje. En förenande nybyggnadssträcka har flera gånger diskuterats. På stationshuset fanns en minnestavla över Balkankriget 1912-13.

    En mängd slopade gods- och personvagnar fanns uppställda. De får förmodligen skrotas på plats, när den dagen kommer.

    Namn:  P1130132.jpg
Visningar: 657
Storlek:  328,9 KB
    Byn Gjuševo har enbart 275 invånare, men ändå är det pampiga stationshuset beläget i änden av en boulevard. Tre passagerare åkte med till slutstationen, alla tågnördar. Enstaka "normala" resenärer fanns till stationer undervägs.

    Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2018-11-04 klockan 12:01:32.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 911

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Ett mäktigt stationshus för dagens trafik. Åtta dagliga tåg till Radomir (bakom fotografens rygg) är väl inte så illa, men i andra riktningen går onsdag, lördag och söndag två tågpar till Gjuševo. Tempot dit är ännu lägre, 34 km på 102 minuter. En ödemarksbana som BDZ (statsbanan) velat lägga ned, men än rullar persontågen. Desiro i bägge riktningar.
    Nästan precis 20 km/h, klart jämförbart med dressinhastighet.

    Tack för intressant reportage och fina bilder!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Man frågar sig hur det en gång varit med dessa storstilade stationshus. Om det nu är väglöst land vem använde då banan när den var på sin höjdpunkt?


  4. #4
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    510

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Man frågar sig hur det en gång varit med dessa storstilade stationshus. Om det nu är väglöst land vem använde då banan när den var på sin höjdpunkt?
    Bra fråga. Någon industri såg jag inte till, men timmerlastning kan ju ha förekommit.

    Eller så byggdes banan till gränsen, av militärstrategiska skäl?


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nästan precis 20 km/h, klart jämförbart med dressinhastighet.

    Tack för intressant reportage och fina bilder!
    Instämmer.

    Till Lennart:
    Hur var banstandarden (med tanke på den låga hastigheten)? Stod det klart att tåget inte borde köra fortare, eller fanns det luft i tidtabellen?
    Enligt kartan verkar den ha följt en slingrande flod, du har inte någon linjebild?


  6. #6
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    510

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Instämmer.

    Till Lennart:
    Hur var banstandarden (med tanke på den låga hastigheten)? Stod det klart att tåget inte borde köra fortare, eller fanns det luft i tidtabellen?
    Enligt kartan verkar den ha följt en slingrande flod, du har inte någon linjebild?
    Lite fortare hade det nog kunnat gå, men man kör helt enkelt inte så fort. Det är inte så hektiskt.

    Linjebild har jag tyvärr ingen, går ju inte att öppna fönstren.
    Men banan slingrade sig i både höjd- och sidled på ett väldans trevligt sätt.


  7. #7
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 078

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Man frågar sig hur det en gång varit med dessa storstilade stationshus. Om det nu är väglöst land vem använde då banan när den var på sin höjdpunkt?
    Den banan har aldrig varit på sin höjdpunkt, den skulle förbinda Sofia med Skopje, men bygget blev aldrig fullbordat. (På den makedonska - tidigare Juoslaviska - sidan finns ofullbordade banvallsanläggningar som syns på Google Maps.) Det finns nästan inga människoboningar alls uppe i de där bergen, så det där var tänkt att bli en gränsstation, inget annat.

    Det finns idéer om att sent omsider fullborda bygget, den som lever får se.


  8. #8

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Tack för det utmärkta lilla reportaget öven en av Europas lite speciella banor, Lennart!

    Något som "bensinstationen" var ju lite överraskande där i trakterna. Var stationen i Gjueševo bemannad? Mellanstationerna troligtvis inte, men den vid slutet?

    Banan över gränsen ska väl byggas, det pågick en upphandling för arbeten på den makedonska sidan: Railwaygazette.

    Mvh Sören


  9. #9
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    510

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack för det utmärkta lilla reportaget öven en av Europas lite speciella banor, Lennart!

    Något som "bensinstationen" var ju lite överraskande där i trakterna. Var stationen i Gjueševo bemannad? Mellanstationerna troligtvis inte, men den vid slutet?

    Banan över gränsen ska väl byggas, det pågick en upphandling för arbeten på den makedonska sidan: Railwaygazette.

    Mvh Sören
    Jodå, Gjuševo var som enda station bemannad med tågklarerare. Däremot var väntsalen låst.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 594

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Instämmer.

    Till Lennart:
    Hur var banstandarden (med tanke på den låga hastigheten)? Stod det klart att tåget inte borde köra fortare, eller fanns det luft i tidtabellen?
    Enligt kartan verkar den ha följt en slingrande flod, du har inte någon linjebild?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Lite fortare hade det nog kunnat gå, men man kör helt enkelt inte så fort. Det är inte så hektiskt.

    Linjebild har jag tyvärr ingen, går ju inte att öppna fönstren.
    Men banan slingrade sig i både höjd- och sidled på ett väldans trevligt sätt.
    Av någon anledning har Googles bil kört omkring på småvägarna där. - Dolno Selo - Kutugertsi
    Ordentligt fastskruvat är det. Ingen enkel rälsspik.
    rälsbild



  11. #11

    Sv: Bulgariskt tåg, tre dagar i veckan

    Tack, Lennart!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •