Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ringödepån (Göteborg)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ringödepån (Göteborg)

Bygget av Ringödepån för spårvägen i Göteborg är i full gång. Denna helg, samt nästa helg, är spårvagnstrafiken förbi Frihamnen avstängd fredag kväll till måndag morgon då det är dags att lägga i växlarna till depåns in- och utfartsspår. Här är några bilder på hur läget såg ut på förmiddagen idag lördag.

Namn:  Foto 2018-11-03 12 40 18.jpg
Visningar: 2429
Storlek:  292,4 KB
    Vy från hållplats Frihamnen västerut mot Hjalmar Brantingsplatsen. Området där växlarna skall läggas in syns bortom hållplatsen. Växeln i bild är växel 571, den växel som kommer att ligga som medväxel i riktning mot Göta Älvbron.

Namn:  Foto 2018-11-03 12 40 35.jpg
Visningar: 2355
Storlek:  262,4 KB
    Hållplats Frihamnen kommer till en början att ligga kvar i sitt nuvarande läge, men en större omdaning av området är på gång så snart den nya Hisingsbron kommer på plats år 2020-2021.

Namn:  Foto 2018-11-03 12 40 55.jpg
Visningar: 2388
Storlek:  218,5 KB
    Det blir 4 växlar i huvudspåren, så att in- och utfart möjliggörs mot såväl Göta Älvbron som Hjalmar Brantingsplatsen. Spåren till/från depån kommer att korsa Hjalmar Brantingsgatan och gå upp mot depån bakom det stora trädet till höger i bild.

Namn:  Foto 2018-11-03 12 46 10.jpg
Visningar: 2378
Storlek:  224,7 KB
    Där uppe hamnar depån, utmed Trafikverkets Kville bangård. Bakom ryggen har jag Hjalmar Brantingsgatan.

Namn:  Foto 2018-11-03 12 46 15.jpg
Visningar: 2353
Storlek:  272,1 KB
    Samma plats som förra bilden, men åt andra hållet. De första bilderna togs från bron man kan skymta till vänster i bild.

Etapp 1 är tänkt att tas i bruk lagom till tidtabellsskiftet i december 2019, så man har drygt ett år på sig att färdigställa resten av depån.

Senast redigerat av Jesper O den 2018-11-03 klockan 15:38:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ringödepån (Göteborg)

Tackar. Jag fasar för att den besvärliga trafiksituationen kommer att bli ännu värre nu. Fast en depå behövs. Jag hade tänkt att åka in för att fota men det var tur att jag inte gjorde det eftersom du har fotat. Jag kanske hade drabbats av den ruskiga trafikolyckan på Rv 40. Jag hörde smällen och skrapet av kasande bilar ända till sommarstugan en dryg km bort.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ska verkligen spåret till depån korsa leden från Götaälvbron i plankorsning...... Verkar ju inte så genomtänkt. Men nya bron och tunneln tar kanske bort det mesta av övrig trafik?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är enda möjligheten. Befintliga broar förhindrar planskildhet. Fö korsar denna led redan nu befintliga spår. Två gånger. Det är som sagt en besvärlig trafiksituation som blir värre.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Framgår inte klart av bilderna men kommer det också att bli en infart i riktning från Hjalmar Brantingsplatsen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Framgår inte klart av bilderna men kommer det också att bli en infart i riktning från Hjalmar Brantingsplatsen?
    Det framgår av texten i första inlägget : "Det blir 4 växlar i huvudspåren, så att in- och utfart möjliggörs mot såväl Göta Älvbron som Hjalmar Brantingsplatsen. Spåren till/från depån kommer att korsa Hjalmar Brantingsgatan och gå upp mot depån bakom det stora trädet till höger i bild."

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Visst, jag missade texten helt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Video på första spårvagnen ut från Ringödepån https://vimeo.com/424678244/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen