Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Namnet på Odense lättbana

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Namnet på Odense lättbana

En låst artikel, men andemeningen framgår. Onekligen intressanta associationer namnet föranleder; ...påminner om ett inrökt värdshus för stomipatienter! Vad en Brunsviger är framgår av nästa länk nedan. Jag tror det är en kaka, som är omtyckt på Fyn. Har denna tråd nu spårat ur?

https://politiken.dk/ibyen/klummer_i...et-fynbo-typer

https://www.svt.se/recept/brunsviger...-farinfyllning

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Namnet på Odense lättbana

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    En låst artikel, men andemeningen framgår. Onekligen intressanta associationer namnet föranleder; ...påminner om ett inrökt värdshus för stomipatienter! Vad en Brunsviger är framgår av nästa länk nedan. Jag tror det är en kaka, som är omtyckt på Fyn. Har denna tråd nu spårat ur?
    https://politiken.dk/ibyen/klummer_i...et-fynbo-typer
    https://www.svt.se/recept/brunsviger...-farinfyllning
    Han som skriver i Politiken är väl en köpenhamnsbo, va? Odenseborna själva gillar ju "Brunneren". - "At rejse er... lige så godt som brunsviger."
    https://www.fyens.dk/odense/Navn-paa...rtikel/3296484

Senast redigerat av Ville den 2018-11-03 klockan 11:58:18.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Festlig kommentar fra københavneravisen. Resultatet af afstemningen (og dermed navngivningen af togene) kan læses her
    https://www.odenseletbane.dk/nyheder...es-letbanetog/

Vi slap ikke helt for de H.C. Andersen-associationer, som synes at være obligatoriske i Odense.

Jeg antager desuden at letbanens åbning, når vi når så langt, vil blive fejret med gratis brunsvigere til odenseanerne - som man kan se af billedet fra Torvegade, er der stadig en del anlægsarbejder, som skal laves. Letbanen kommer til at køre langs husene ude til højre.

Fisketorvet, Odense by Jacob Christensen, on Flickr

Senast redigerat av jacobchristensen den 2018-11-03 klockan 23:28:09.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De accosiationer jag får av ordet brunsvåger lämpar sig inte för skrift

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men vad ÄR namnet på snabbspårvägen i fråga?

På första länken ser jag bara ingressen till en betalartikel, där namnet inte hinner komma med, och övriga länkar och inlägg ger mest indicier.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

På första länken ser jag bara ingressen till en betalartikel, där namnet inte hinner komma med, och övriga länkar och inlägg ger mest indicier.
    Fyens.dk är ju fri för läsning.

Edit: Ser nu att det är ett namn till 1 av de 16 fordonen som utgör vagnparken. Övriga namnförslag är de rödmarkerade i avisen.
    Odense Letbane heter det ju.

Senast redigerat av Ville den 2018-11-05 klockan 13:33:25.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Letbanen hedder (skal hedde) Odense Letbane. Artiklerne handler om navne på de enkelte letbanetog.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jacobchristensen Visa inlägg
    Letbanen hedder (skal hedde) Odense Letbane. Artiklerne handler om navne på de enkelte letbanetog.
    Så här i efterhand inser jag, att rubriken i den inledande artikeln i Politiken var missvisande eller direkt felaktig. Jag trodde också, att Brunner var det kommande namnet på Odense Letbane, vilket får sägas var mycket märkligt. Nu är det alltså det första tåget/spårvagnen, som kommer att heta Brunner. De kommande betar man av enligt listan i tidigare inlägg. Man får ju ändå säga att Odenseborna är kreativa. Det hade varit lätt att hamna i H C Andersen-fällan, som någon påpekat tidigare.

1. Klass Flemming Pedersens avatar
    Medlem
    feb 2018

Brunsviger er et forfærdeligt sødt brød/kage, som er meget populært på Fyn, hvor Odense er hovedbyen (Men det smager jo godt).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Han som skriver i Politiken är väl en köpenhamnsbo, va? Odenseborna själva gillar ju "Brunneren". - "At rejse er... lige så godt som brunsviger."
    https://www.fyens.dk/odense/Navn-paa...rtikel/3296484
    Övriga förslag:
    https://www.fyens.dk/brokennews/Nye-...rtikel/3296558

(Fynsk dropper "mjuka d'er"; huvudstaden heter Oense)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av tgpedersen Visa inlägg
    Övriga förslag:
    https://www.fyens.dk/brokennews/Nye-...rtikel/3296558

(Fynsk dropper "mjuka d'er"; huvudstaden heter Oense)
    O jag som trodde denna tråd hade somnat in lugnt och stilla med den framröstade listan med namn på tågen. I själva verket har det tydligen pågått en febril aktivitet i Odense om namnen. Nu skall alla vagnar ha namn på kakor, som uppskattas på Fyn! Vilken kreativitet och flexibilitet. Man måste inse att det finns regionala skillnader. Har tågen på Stockholms Tvärbana överhuvudtaget namn? Jag kan inte se några och har inte haft möjlighet att åka med vagnarna. Tunnelbanetågen har det tydligen och tråkiga korrekta sådana, Abel, Ada, Adam ...... Nu får jag mig nog en smäll från Stockholmshållet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har tågen på Stockholms Tvärbana överhuvudtaget namn? Jag kan inte se några och har inte haft möjlighet att åka med vagnarna. Tunnelbanetågen har det tydligen och tråkiga korrekta sådana, Abel, Ada, Adam ...... Nu får jag mig nog en smäll från Stockholmshållet.
    Nej tvärbanorna har inte namn. Beträffande namnen på tunnelvagnarna så vet jag väl inte om alla är så korrekta, exempelvis "Gullmar" finns det ju ingen som heter (jo någon heter det men det är påhittat) och en vagn heter Anakin och det går ju inte för sig...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Så här i efterhand inser jag, att rubriken i den inledande artikeln i Politiken var missvisande eller direkt felaktig. Jag trodde också, att Brunner var det kommande namnet på Odense Letbane, vilket får sägas var mycket märkligt. Nu är det alltså det första tåget/spårvagnen, som kommer att heta Brunner. De kommande betar man av enligt listan i tidigare inlägg. Man får ju ändå säga att Odenseborna är kreativa. Det hade varit lätt att hamna i H C Andersen-fällan, som någon påpekat tidigare.
    Artikeln har ju rubriken: Navnet på Odenses nye letbane lyder som et rygerværtshus for stomipatienter. Godt gået, fynbo-typer.
    och ingressen: I gør det simpelthen for let for Listen, Odense. Alt for let.
    Och motsvarande bildtext.

Även om det inte är en nyhetsartikel utan en krönika eller kåseri, så har Köpenhamnsjournalisten hånat Odense baserat på att han själv missuppfattat namnet.

De kanske liksom i Stockholm blandar ihop tåg och bana. Till exempel en föregående skribent i tråden kallade Tvärbanans tåg för Tvärbanor.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-14 klockan 10:34:44.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Nej tvärbanorna har inte namn. Beträffande namnen på tunnelvagnarna så vet jag väl inte om alla är så korrekta, exempelvis "Gullmar" finns det ju ingen som heter (jo någon heter det men det är påhittat) och en vagn heter Anakin och det går ju inte för sig...
    Enligt sajten Birthday.se finns det 166 personer i Sverige med namnet Gullmar när man gör en sökning. Att sedan de flesta bara tycks känna till schlagerkompositören Kai Gullmar, (pseudonym för Gurli Maria Bergström), vars artistnamn är en konstruktion skapad från hennes förnamn är förstås en annan sak. Namnet Anakin är väl heller inte så konstigt för oss alla som växt upp med Star Wars-filmerna. 😎👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Artikeln har ju rubriken: Navnet på Odenses nye letbane lyder som et rygerværtshus for stomipatienter. Godt gået, fynbo-typer.
    och ingressen: I gør det simpelthen for let for Listen, Odense. Alt for let.
    Och motsvarande bildtext.

Även om det inte är en nyhetsartikel utan en krönika eller kåseri, så har Köpenhamnsjournalisten hånat Odense baserat på att han själv missuppfattat namnet.

De kanske liksom i Stockholm blandar ihop tåg och bana. Till exempel en föregående skribent i tråden kallade Tvärbanans tåg för Tvärbanor.
    Tydligen får Politikens krönikör backa lite om detta: https://politiken.dk/ibyen/klummer_i...lavementklinik
    Han har fått massa sura mail pga missförståndet.
    Men han ber inte riktigt om ursäkt utan försvarar sig med att ordet är lika fult för det (personer med gott självförtroende men svag medkänsla uttrycker sig gärna "det är" när de framför sin åsikt oberoende om andra håller med eller det är fakta bakom.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-14 klockan 22:49:11.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att införa en lättbana har sina problem. Genom de nödvändiga ingreppen i bebyggelsen får vissa affärer problem med kundtillströmningen. Se mer detaljer från Odense i länken. Ni som har följt tråden kan, om ni är uppmärksam, se hur en äkta Brunsviger ser ut, eftersom bl a en bagare drabbas.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...bejde-goer-det

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att införa en lättbana har sina problem. Genom de nödvändiga ingreppen i bebyggelsen får vissa affärer problem med kundtillströmningen. Se mer detaljer från Odense i länken. Ni som har följt tråden kan, om ni är uppmärksam, se hur en äkta Brunsviger ser ut, eftersom bl a en bagare drabbas.

För de, som inte har följt tråden från början, så går den ut på att Odense lättbane ger namn åt sina tåg efter omtyckta kakor på Fyn. Det första tåget får namn efter kakan Braunsviger eller på fynska Brunner. För de andra tågen finns en förteckning på vilka kaknamn, som skall användas i tur och ordning. Den väldigt uppmärksamme i studiet av ovanstående länk upptäcker andra kaknamn, varav kanske en del är med i tågförteckningen. Ett kaknamn lär nog inte komma till användning ens i Odense och framförallt inte i korrekta Sverige. Jag tror ombordbesättningen skulle känna känna sig lite pressad. Priset på den kakan är 11,50 DKR.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För de, som inte har följt tråden från början, så går den ut på att Odense lättbane ger namn åt sina tåg efter omtyckta kakor på Fyn. Det första tåget får namn efter kakan Braunsviger eller på fynska Brunner. För de andra tågen finns en förteckning på vilka kaknamn, som skall användas i tur och ordning. Den väldigt uppmärksamme i studiet av ovanstående länk upptäcker andra kaknamn, varav kanske en del är med i tågförteckningen. Ett kaknamn lär nog inte komma till användning ens i Odense och framförallt inte i korrekta Sverige. Jag tror ombordbesättningen skulle känna känna sig lite pressad. Priset på den kakan är 11,50 DKR.
    Det är väl inte värre än "Elefantröv"?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tycker alltid sånt där är märkligt.
    Är det så stor del av kunderna som är bilburna och vill ställa bilen precis utanför dörren till butiken?
    Eller syns inte butiken pga alla byggstaket?
    Eller har man gjort en så besvärlig gångväg fram till butiken att ingen går dit?

Senast redigerat av Mattias C den 2018-11-21 klockan 12:19:46.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Tycker alltid sånt där är märkligt.
    Är det så stor del av kunderna som är bilburna och vill ställa bilen precis utanför dörren till butiken?
    Eller syns inte butiken pga alla byggstaket?
    Eller har man gjort en så besvärlig gångväg fram till butiken att ingen går dit?
    Svaret är väl Ja på de tre frågorna ovan. Tillkommer att genom att en del kunder väljer annan väg väljer de också annan butik för sitt inköp.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •