Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Ringstedbanan klarar beslutad hastighet

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ringstedbanan klarar beslutad hastighet

Här kan man se hur testtåget arbetar sig upp i hastighet.

https://www.youtube.com/watch?v=031oCN-LI6s

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ringstedbanan klarar beslutad hastighet

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Här kan man se hur testtåget arbetar sig upp i hastighet.
    Vackert! Lite fascinerande att den länkade filmen enbart innehåller vänsterspårskörning, i Danmark brukar man annars vara noga med att det är högerspårskörning som gäller.

(hittade andra filmer från provkörningarna där man kör mer till höger)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Grödingebanan och Nässjö-Hässleholm har väl ungefär samma linjeföringsstandard. Hur länge skall det dröja innan vi utnyttjar den? Sexvagns X2 med driv i båda ändar borde väl ha toppfart kring 250.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ringstedbanan klarar beslutad hastighet - Svenska 250 km/h

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Grödingebanan och Nässjö-Hässleholm har väl ungefär samma linjeföringsstandard. Hur länge skall det dröja innan vi utnyttjar den? Sexvagns X2 med driv i båda ändar borde väl ha toppfart kring 250.
    Hur mycket skulle ett sånt ombyggt SJ X2000 tjäna i körtid om det har uppehåll på Södertälje Syd?

Jag antar att man inte tjänar mycket, så svaret på din fråga är väl att det dröjer tills någon mer längre sträcka med toppfart kring 250 tagits i trafik plus att SJ (eller någon annan) köpt in fordon som klarar 250. För jag tror inte SJ kommer att bygga om eller konfigurera om befintliga X2000.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-11-03 klockan 10:00:08. Anledning: Förtydligat rubriken

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Japp!
    Grödingebanan har ju redan sth 250 km/h och man kan med smärre åtgärder typ signaljustering köra hela vägen till Eskilstuna med sth 250 km/h. Det finns en inneboende förvirring i det här, max sth på järnväg har alltid annonserats som det för stunden snabbaste tåget d.v.s nu X2(000) och sth 200 km/h men banorna i sig möjliggör andra sth! Innan man konstaterar att man inte har råd med höghastighetssatsningar borde man därför åtminstone se vad man kan trimma upp det befintliga nätet till innan man lägger sig helt platt. Precis som du säger Per så norr om Hässleholm finns god potential för högre sth. Om man då pratar om att bygga ut Malmö-Hässleholm för sth minst 320 km/h borde också ta hänsyn till möjligheterna norr om Hässleholm. Man skulle likväl kunna säga att man till marginalkostnadspris även kan förlänga vidare sth minst 320 km/h till åtminstone Alvesta. Då börjar det det bli en ganska så rejäl höghastighetssträcka. Det är minst antalet ägovägar och signaleriet som sätter stopp för högre sth norr om Hässleholm. Är det eländet med avreglering och upphandling som medfört att vi har glömt systemtänket som vi en gång i tiden var så duktiga på i Sverige?

//218

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har för mig att jag läste i tåg för ganska många år sedan nu att SJ utrett att öka hastigheten på X2 till 250 km/h och kommit fram att då var det ungefär korgarna som gick att återanvända så det tror jag inte vi får uppleva. Nu tycks ju dock SJ var på gång att köpa ett nytt tåg för 250 km/h. För Grödingebanans del torde väll svarat vara att med lite tur kan sth 250 nyttjas från det att man bytt till ERTMS, i alla fall om någon kan hitta en handling som visar att banan godkändes för 250 km/h enligt regelverket som gällde 1996. Ska ett nytt godkännande till måste det säkert göras en hel del saker.
    För södra stambanan lär det behövas ganska omfattande investeringar i banunderbyggnaden, broar, befästningssystemet, kontaktledningssystemet på vissa sträckor, byte av växeldriv, ombyggnad av plattformar och borttagande av de sista plankorsningarna om linjeföringen ska nyttjas. Byte av signalsystemet är redan planerat så det ska inte vara ett hinder om några år.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 218 Visa inlägg
    Japp!
    Grödingebanan har ju redan sth 250 km/h och man kan med smärre åtgärder typ signaljustering köra hela vägen till Eskilstuna med sth 250 km/h. Det finns en inneboende förvirring i det här, max sth på järnväg har alltid annonserats som det för stunden snabbaste tåget d.v.s nu X2(000) och sth 200 km/h men banorna i sig möjliggör andra sth! Innan man konstaterar att man inte har råd med höghastighetssatsningar borde man därför åtminstone se vad man kan trimma upp det befintliga nätet till innan man lägger sig helt platt. Precis som du säger Per så norr om Hässleholm finns god potential för högre sth. Om man då pratar om att bygga ut Malmö-Hässleholm för sth minst 320 km/h borde också ta hänsyn till möjligheterna norr om Hässleholm. Man skulle likväl kunna säga att man till marginalkostnadspris även kan förlänga vidare sth minst 320 km/h till åtminstone Alvesta. Då börjar det det bli en ganska så rejäl höghastighetssträcka. Det är minst antalet ägovägar och signaleriet som sätter stopp för högre sth norr om Hässleholm. Är det eländet med avreglering och upphandling som medfört att vi har glömt systemtänket som vi en gång i tiden var så duktiga på i Sverige?

//218
    Max sth på järnvägen annonseras för den sth järnvägen är godkänd för. Därför kan du t.ex läsa att Botniabanan tillåter upp till 250 km/h i linjeboken. Det krävs mer än signaltrimningar på Svealandsbanan för att få den godkänd i trafik över 200 km/h. Du kommer behöva uppgradera befästningssystemet, byta samtliga växeldriv på sträckor med sth över 200 km/h, kontrollberäkna broarna för sth 250 och åtgärda de som inte klarar sig enligt dagens normer. Banunderbyggnaden är en gör man också klokt i att studera om man inte vill ha ständiga nedsättningar för dåligt spårläge.
    De utredningar du efterfrågar om befintliga banor gjordes av Trafikverket 2012 som jämförelse till att satsa på ett Höghastighetsnät. Resultatet visade att det blev nästan lika dyrt, genererade mycket stora störningar under byggtiden och tillförde väldigt mycket mindre kapacitet än om banorna byggdes separat.
    När det gäller att Lund - Hässleholm håller jag med dig om att det är klokt att förlänga sträckan vidare norr ut dock är du ur kapacitetssynpunkt helt nödvändigt att bygga två nya spår och inte försöka höja hastigheten på de befintliga. Eftersom det ändå ska byggas två nya spår tycker jag inte Alvesta är rätt slutpunkt utan det är bättre att dra spåren närmare Växjö och ansluta till Södra stambanan norr om Alvesta.

Avregleringen kan säkert ha spelat in för att fördröja hastighetsökningen eftersom den har skapat en hönan eller ägget diskussion, om det inte finns banor för 250 vill vi inte köpa tåg för 250 och finns det inte tåg för 250 är det ingen ide att bygga banor för 250. Nu verkar det ju sedan några år faktiskt ha lossnat eftersom Botniabanan trots brist på fordon är godkänd för hastigheter upp till 250 km/h, Norrbotniabanan, Gävle - Kringlan, Ostlänken, Göteborg - Borås och Hässleholm - Lund planeras för hastigheter över 200 km/h. På Operatörssidan har SJ aviserat att man skaffar fordon för 250 km/h. Men en minst lika viktig orsak till att man fastande på 200 km/h tor jag är att mycket av de utbyggnader som gjorts har gjorts för regionaltrafik där den högre hastigheten är svår att nyttja.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Max sth på järnvägen annonseras för den sth järnvägen är godkänd för. Därför kan du t.ex läsa att Botniabanan tillåter upp till 250 km/h i linjeboken. Det krävs mer än signaltrimningar på Svealandsbanan för att få den godkänd i trafik över 200 km/h. Du kommer behöva uppgradera befästningssystemet, byta samtliga växeldriv på sträckor med sth över 200 km/h, kontrollberäkna broarna för sth 250 och åtgärda de som inte klarar sig enligt dagens normer. Banunderbyggnaden är en gör man också klokt i att studera om man inte vill ha ständiga nedsättningar för dåligt spårläge.
    De utredningar du efterfrågar om befintliga banor gjordes av Trafikverket 2012 som jämförelse till att satsa på ett Höghastighetsnät. Resultatet visade att det blev nästan lika dyrt, genererade mycket stora störningar under byggtiden och tillförde väldigt mycket mindre kapacitet än om banorna byggdes separat.
    När det gäller att Lund - Hässleholm håller jag med dig om att det är klokt att förlänga sträckan vidare norr ut dock är du ur kapacitetssynpunkt helt nödvändigt att bygga två nya spår och inte försöka höja hastigheten på de befintliga. Eftersom det ändå ska byggas två nya spår tycker jag inte Alvesta är rätt slutpunkt utan det är bättre att dra spåren närmare Växjö och ansluta till Södra stambanan norr om Alvesta.

Avregleringen kan säkert ha spelat in för att fördröja hastighetsökningen eftersom den har skapat en hönan eller ägget diskussion, om det inte finns banor för 250 vill vi inte köpa tåg för 250 och finns det inte tåg för 250 är det ingen ide att bygga banor för 250. Nu verkar det ju sedan några år faktiskt ha lossnat eftersom Botniabanan trots brist på fordon är godkänd för hastigheter upp till 250 km/h, Norrbotniabanan, Gävle - Kringlan, Ostlänken, Göteborg - Borås och Hässleholm - Lund planeras för hastigheter över 200 km/h. På Operatörssidan har SJ aviserat att man skaffar fordon för 250 km/h. Men en minst lika viktig orsak till att man fastande på 200 km/h tor jag är att mycket av de utbyggnader som gjorts har gjorts för regionaltrafik där den högre hastigheten är svår att nyttja.

/Magnus
    Har för mig att jag läste i tåg för ganska många år sedan nu att SJ utrett att öka hastigheten på X2 till 250 km/h och kommit fram att då var det ungefär korgarna som gick att återanvända så det tror jag inte vi får uppleva. Nu tycks ju dock SJ var på gång att köpa ett nytt tåg för 250 km/h. För Grödingebanans del torde väll svarat vara att med lite tur kan sth 250 nyttjas från det att man bytt till ERTMS, i alla fall om någon kan hitta en handling som visar att banan godkändes för 250 km/h enligt regelverket som gällde 1996. Ska ett nytt godkännande till måste det säkert göras en hel del saker.
    För södra stambanan lär det behövas ganska omfattande investeringar i banunderbyggnaden, broar, befästningssystemet, kontaktledningssystemet på vissa sträckor, byte av växeldriv, ombyggnad av plattformar och borttagande av de sista plankorsningarna om linjeföringen ska nyttjas. Byte av signalsystemet är redan planerat så det ska inte vara ett hinder om några år.

/Magnus
    Jag vet inte om detta dokument duger för Grödingebanan. (jag har tidigare mätt upp kurvradien på en karta över Grödingebanan i Karlslundtunneln vid grödinge kyrka och tror den är för skarp för 250 km/h för annat än X2. 230 kan gå. Dessutom undrar jag om tunnlarna är breda och höga nog, med tanke på att jag brukar få lock för öronen vid resa där)

Västkustbanan och Vänerbanan (Göteborg–Öxnered) har också långa sträckor byggts för 250 men har godkänts för 200 eftersom ATC är godkänt för det.
    Nyare regler kräver att spår för 250 inte har plattform, vilket gjort att Falkenberg, Laholm, Båstad och Förslöv byggts med 4 spår med åtta växlar till mångmiljonkostnader, sannolikt till ingen nytta eftersom det säkert hittats på nyare regler som hindrar höjning av hastighet utan total ombyggnad såsom byte av spår och växlar, beskrivet av Magnus Backmans första inlägg.

Vad menas med ombyggnad av plattformar? Går det att utforma plattformar, t.ex. med plattformsdörrar så att 250 medges för passerande tåg?

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-03 klockan 12:00:51.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vad menas med ombyggnad av plattformar? Går det att utforma plattformar, t.ex. med plattformsdörrar så att 250 medges för passerande tåg?
    Nej, regeln är skriven så att det är det är plattformens existens som förbjuds. Möjligen skulle det vara mindre svårt att få dispens med hänsyn till plattformsdörrar och/eller andra åtgärder som förhindrar att det finns folk på plattformen när tåg passerar i full hastighet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DB höjde för drygt 10 år sedan hastigheten på huvuddelen av sträckan Berlin-Hamburg från 160 till 230 kmh. Om jag inte minns fel kör man 230 förbi ett dussintal regionaltågsplattformar.
    Det är intressant att man i Tyskland anser att det räcker med dubbelspår mellan de två största städerna, som har en folkmängd motsvarande mer än halva Sveriges. Fyrspårssträckorna närmast Hbf är kortare än Stockholm-Järna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En kort variant av X2 testades år 1993 vid Falkenberg i hastigheter upp till 273 kmh. Det vore konstigt om man 25 år efter denna tidpunkt inte skulle kunna beställa nya X2-tåg med dubbla driv, som TGV, och då få ett tåg anpassat för körning Stockholm-Malmö-Hamburg. Vi bör väl ta hänsyn till att man i Tyskland anser Femer-förbindelsen vara en bana för i första hand godståg, men även ge plats för persontrafik i hastigheter mellan 160 och 200. Prognoserna anger 60 gods- och 30 persontåg per dygn.
    Åkkomforten i X2 är väl bland världens bästa. Har vi råd att bygga tunnlar för uppemot 100 miljarder kronor under en fyrtioårsperiod, borde vi väl även ha råd att köpa bra tåg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

/Magnus
    DB höjde för drygt 10 år sedan hastigheten på huvuddelen av sträckan Berlin-Hamburg från 160 till 230 kmh. Om jag inte minns fel kör man 230 förbi ett dussintal regionaltågsplattformar.
    Det är intressant att man i Tyskland anser att det räcker med dubbelspår mellan de två största städerna, som har en folkmängd motsvarande mer än halva Sveriges. Fyrspårssträckorna närmast Hbf är kortare än Stockholm-Järna.
    Hamburg verkar anses lite som Norrland längre söderut i Tyskland, och Schleswig-Holstein som norra Norrland. Hamburg har inte någon höghastighetsbana, utan endast uppsnabbade gamla banor. Det platta landskapet gjorde att raka banor byggdes på 1800-talet, vilket anses duga i vår tid. Här är en karta över Tysklands snabba banor i trafik:

Blått=uppsnabbat till 200-230.
    Gult=nybyggt för 250-290
    Rött=nybyggt för 300-320
    Grått=gamla banor med mindre än 200.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

En kort variant av X2 testades år 1993 vid Falkenberg i hastigheter upp till 273 kmh. Det vore konstigt om man 25 år efter denna tidpunkt inte skulle kunna beställa nya X2-tåg med dubbla driv, som TGV, och då få ett tåg anpassat för körning Stockholm-Malmö-Hamburg. Vi bör väl ta hänsyn till att man i Tyskland anser Femer-förbindelsen vara en bana för i första hand godståg, men även ge plats för persontrafik i hastigheter mellan 160 och 200. Prognoserna anger 60 gods- och 30 persontåg per dygn.
    Åkkomforten i X2 är väl bland världens bästa. Har vi råd att bygga tunnlar för uppemot 100 miljarder kronor under en fyrtioårsperiod, borde vi väl även ha råd att köpa bra tåg.
    Vad jag vet är både Köpenhamn-Ringsted och banan vidare till Rödby dimensionerade för 48 godståg per dygn (2 per timme), hittar inte direkt den uppgiften på nätet nu. Däremot hittar jag hos Banedanmark att man räknar med 20 persontåg. Verkar lite märkligt om man dimensionerar under prognoserna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Båda mina prognossiffror är gamla. De byggde på ett persontåg per timme och riktning dagtid. Godsprognoserna har under årens lopp åkt berg-och dalbana, beroende på om man utgår från nedläggning av all tågfärjetrafik via Trelleborg eller ej. Ett införande av en km-skatt för tunga lastbilar, skulle naturligtvis innebära en viss omfördelning av lastbilstrafik till järnväg. Hur många långväga lastbilar passerar idag Värnamo och Halmstad?
    Jämför gärna med Öresundsprognoserna. När det gällde att motivera bygget var de höga. När det var dags att fastställa banavgifterna, blev de plötsligt låga. Därefter jublade man när "förhandlingsprognosen" överträffades.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo men att tåget under testkörning uppnått en viss hastighet gör inte att det kan göra det i ordinarie trafik. Att beställa ett tåg som varit ur produktion i över 20 år är nog inte det lättaste. Det kommer också att krävas ganska stora modifieringar eftersom X2 tågen inte ryms i den tyska lastprofilen vilket upptäcktes lite väl sen när en kortvariant skulle till Schweiz inför ombyggnaden. Vill man ha ett tåge med två lok idag torde en nerbantad version av TGV ligga närmast till hands. Mer troligt om man tittar på vad som levererats i hastighetskategorin de senate åren är väll dock att det blir en motorvagn.
    Nu går ju tyvärr infrastruktur och inköp av tåg på olika konton men det finns förstås inte något som hindrar operatörerna från att köpa ett bra tåg men då lär det kosta därefter också.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har tyskarna tröttnat på mycket höga hastigheter? När jag nyligen åkte längs stråket Hannover-Magdeburg-Leipzig-Dresden, hade man bytt de äldre loktågen med V-max 200 mot nya dubbeldäckare med V-max 160. Stråket har cirka 3 miljoner invånare. Den nu pågående leveransen av IC4 (BR412) har V-max 250.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag vet inte om detta dokument duger för Grödingebanan. (jag har tidigare mätt upp kurvradien på en karta över Grödingebanan i Karlslundtunneln vid grödinge kyrka och tror den är för skarp för 250 km/h för annat än X2. 230 kan gå. Dessutom undrar jag om tunnlarna är breda och höga nog, med tanke på att jag brukar få lock för öronen vid resa där)

Västkustbanan och Vänerbanan (Göteborg–Öxnered) har också långa sträckor byggts för 250 men har godkänts för 200 eftersom ATC är godkänt för det.
    Nyare regler kräver att spår för 250 inte har plattform, vilket gjort att Falkenberg, Laholm, Båstad och Förslöv byggts med 4 spår med åtta växlar till mångmiljonkostnader, sannolikt till ingen nytta eftersom det säkert hittats på nyare regler som hindrar höjning av hastighet utan total ombyggnad såsom byte av spår och växlar, beskrivet av Magnus Backmans första inlägg.

Hela Grödingebanan kan man förstås inte köra 250 på utan tåg med korglutning men väl över 200 som du skriver. Poängen med att hitta ett godkännande för 250 även om det gäller för tåg med korglutning är att det då inte behövs något nytt godkännande om högre hastighet införs. Är det godkänt en gång i tiden så ska det kvitta vad dagens regler säger.

Trafikverket bedriver just nut ett arbete för att ta fram vad som kan tänkas behöva åtgärdas för att kunna öka hastigheten upp till 250 km/h på Västkustbanan, Ostkustbanan, Norge Vänerbanan och Mälarbanan. Dagens regelverk medger passage av plattform i upp till 240 km/h med enda krav att skyddszonen ska vara 2 m bred. Just nu lutar det åt att rekommendationen blir att plattformsstaket likt de i Tyskland ska krävas om hastigheten förbi en befintlig plattform ska höjas över 200 km/h.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant karta. Det snabbaste tåget med några få uppehåll, på det längsta sammanhängande röda stråket Berlin-Munchen tar cirka 4 timmar. Avståndet är ungefär 60 mil, d.v.s. snarlikt Stockholm-Malmö. Det ger medelhastighet på cirka 150 kmh, och snarlika de vi har på Stockholm-Göteborg och hade på Stockholm-Malmö, innan man "segade" X2 med en extra vagn och blockerade vägen med ett antal mjölkpallståg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Helt korrekt, här kommer några bilder från en av stationerna

2018_09_22_42169pv by Magnus Backman, on Flickr

Eftersom stationen i Friesak är 3 spårig är det endast ett av spåren som har plattformar med staket.

2018_09_22_42180pv by Magnus Backman, on Flickr

EC-tåg passerar i 200 km/h den breda skyddszoen och staketen gör det tämligen behagligt att stå på plattformen, enda nackdelen är att plattformen är lite smal innan för staketet.

2018_09_22_42205red by Magnus Backman, on Flickr

Påstigning på regionaltåget genom att gå ut genom hålen i staketet och i skyddszonen fram till lämplig dörr.

När det gäller kapaciteten hade det säkert inte varit något problem att bara ha 2 spår på Västra stambanan om förhållandena varit mer lika. Men till skillnad från Västra stambanan går lokaltågen ut från Hamburg och Berlin lokaltågen ca 25 km från stadskärnan på egna spår och har eget strömsystem. Mellan Hamburg och Berlin ligger heller inte landets största godsbangård på mitten av sträckan och landets största hamn i ena änden utan båda ligger i ena änden av sträckan. Ha,burg - Berlin utgör dessutom inte det huvudsakliga godsstråket till hamnen. Behovet av regionaltågstrafik är också ganska begränsat då orterna längs Hamburg - Berlin är tämligen små. Så att jämföra kapacitetsbehovet mellan Berlin och Hamburg med det mellan Stockholm - Göteborg låter sig inte göras.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Så att jämföra kapacitetsbehovet mellan Berlin och Hamburg med det mellan Stockholm - Göteborg låter sig inte göras.
    En annan jämförelse är Norge, deras två största städer, Oslo och Bergen, har huvudsakligen enbart enkelspår mellan sig, dessutom till viss del över kalfjället.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •