Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tysklandsförbindelser

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tysklandsförbindelser

Jag har nyligen njutit av nio musikteaterföreställningar under en rundresa i Tyskland och Österrike. Inom Tyskland var ungefär vart tredje tåg mellan 5 minuter och en timma försenade. Har DB drabbats av vår avregleringssjuka?
    45 minuters avgångsförsening från Hamburg, ökade under vägen till 2 timmar. Därigenom nådde vi Köpenhamn 4 minuter efter det Stockholmståget avgått. SJs butik i Malmö fixade dock snabbt plats på nattåget, så jag nådde Borlänge på morgonen, istället för sent på kvällen före.
    Söderut är ju förbindelserna Borlänge-Hamburg så bedrövliga, att det nog nästa gång blir färja Göteborg-Kiel.

Sv: Tysklandsförbindelser

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Jag har nyligen njutit av nio musikteaterföreställningar under en rundresa i Tyskland och Österrike. Inom Tyskland var ungefär vart tredje tåg mellan 5 minuter och en timma försenade. Har DB drabbats av vår avregleringssjuka?
    Nej, det är den vanliga vardagen. Speciellt fjärrtåg är ofta sena. Banarbeten, infrastrukturfel, fordonsfel, avvikande tågsammansättningar, sommar, höst, vinter, vår, resenärer, obehöriga på spåret, olyckshändelser med mera är vanliga orsak.
    Du hade nok tur om inget tåg var inställt. Där är vissa bolag i regionaltrafiken ganska bra i - lokförarbrist.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Nej, det är den vanliga vardagen. Speciellt fjärrtåg är ofta sena. Banarbeten, infrastrukturfel, fordonsfel, avvikande tågsammansättningar, sommar, höst, vinter, vår, resenärer, obehöriga på spåret, olyckshändelser med mera är vanliga orsak.
    Du hade nok tur om inget tåg var inställt. Där är vissa bolag i regionaltrafiken ganska bra i - lokförarbrist.
    Låter som inte Tyskland är sig likt sedan jag tågluffade på 80 och 90 talet! Då gick tågen nästan bättre än klockan!

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Sörens beskrivning liknar väldigt mycket den uppfattning som tycks förhärska bland många här i Sverige om de svenska järnvägarna. För mig som i det längsta haft de tyska järnvägarna som ideal låter Sörens beskrivning som en ursäkt för vad som händer hos oss. Kan inte ens tyskarna, vad kan man då begära av oss.

Frågan är då, vad är det för liknande steg i samhällsutvecklingen som gör att vi hamnat här?

Kan det vara sossarnas fel, eller kristdemokraternas? Nej, det måste vara miljöpartiets!

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Svar: JA, DB har drabbats av avregleringssjukan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har vid de senaste fem årens resor i Tyskland, inte upplevt att mer än var tionde tåg varit sent. Denna hösts situation var en ny upplevelse.
    Man får ändå trösta sig med att DBs ICE och SBB ger möjligheter att få god mat vid dukat bord. Sextimmarsresan med TGV Lyon-Frankfurt var däremot en gastronomisk besvikelse.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

45 minuters avgångsförsening från Hamburg, ökade under vägen till 2 timmar. Därigenom nådde vi Köpenhamn 4 minuter efter det Stockholmståget avgått. SJs butik i Malmö fixade dock snabbt plats på nattåget, så jag nådde Borlänge på morgonen, istället för sent på kvällen före.
    Söderut är ju förbindelserna Borlänge-Hamburg så bedrövliga, att det nog nästa gång blir färja Göteborg-Kiel.
    Trist att det inte kan fungera ordentligt.

Jämförelse med Polen, eftersom jag nyligen var i Kraków:
    Polsk järnväg är väldigt ändringsbenägen vad gäller tidtabeller, ty dessa ändras flera gånger om året. Ändringar kan vara irriterande (jag tyckte inte om att ankomsten senarelades), men också positiva eftersom tidtabellen förhoppningsvis blir mer verklighetsanpassad. Innan bokningen släpptes, så ökades gångtiden för IC-tåget Swinoujscie - Kraków med en timme, huvudsakligen bortom Poznan, pga banarbeten. Tidtabellen hölls bra hela vägen, och på väg hem ankom vi Opole 16 minuter före tiden. Hyggligt pris också, köpte på nätet för 70 zloty (180 kr) i varje riktning, ett bra pris för en resa om 806 km. Enkel restaurangvagn med självservering, där man blev både mätt och otörstig för mindre än hundra svenska kronor. I konceptet ingår dock papptallrik samt plastglas och dito bestick.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hade du biljett hela vägen Hamburg–Borlänge eller fick du betala för nattåget?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag hade Inter-Rail med sista giltighetsdag på måndag kväll. Platsbiljetter Hamburg-Köpenhamn och Köpenhamn-Mjölby. TIB kräver ej platsbokning Mjölby-Borlänge.
    SJs personal i Malmö var mycket vänliga, och fixade utan kostnad liggplats till Stockholm (sovplatserna var slut) och sittplats till Borlänge utan kostnad, trots att sista giltighetsdagen passerades.
    Jag fick dessutom tid att tillbringa kvällen hemma hos en av mina kusiner i Malmö-trakten.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Trist att det inte kan fungera ordentligt.

Jämförelse med Polen, eftersom jag nyligen var i Kraków:
    Polsk järnväg är väldigt ändringsbenägen vad gäller tidtabeller, ty dessa ändras flera gånger om året. Ändringar kan vara irriterande (jag tyckte inte om att ankomsten senarelades), men också positiva eftersom tidtabellen förhoppningsvis blir mer verklighetsanpassad. Innan bokningen släpptes, så ökades gångtiden för IC-tåget Swinoujscie - Kraków med en timme, huvudsakligen bortom Poznan, pga banarbeten. Tidtabellen hölls bra hela vägen, och på väg hem ankom vi Opole 16 minuter före tiden. Hyggligt pris också, köpte på nätet för 70 zloty (180 kr) i varje riktning, ett bra pris för en resa om 806 km. Enkel restaurangvagn med självservering, där man blev både mätt och otörstig för mindre än hundra svenska kronor. I konceptet ingår dock papptallrik samt plastglas och dito bestick.
    Tyska järnvägsentusiaster brukar säga att de ständiga tidtabellsändringarna i Polen beror på att "popráwka-mannen" [han med ändringarna] måste ha något att göra =) Men hellre i förväg annonserade ändringar än besvikelse på plats när glädjekalkylen inte håller...
    'Enkel restaurangvagn' låter i mina öron som PKP-WR i tåget från Wien mot Warszawa, där jag på bruten slovakiska lyckades beställa en hyfsad polsk måltid som betalades med tjeckisk valuta... Mångkultur =) ;)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •