Senast redigerat av Rickard Nordström den 2018-11-02 klockan 17:36:54.
Intressant bild som jämförelse, här syns storleksskillnaden väldigt tydligt.
X5 ser väldigt "före detta" ut...
X5an på spår 1 ska nog till Borås och X9an på spår 2 till Uddevalla.
Spår 3 användes nog för rälsbussen till Lidköping vid denna tid./Ulf
Interiört minns jag dem som klart trevligare än alternativen på Bohus och Älvsborgs-banan. Det var samma inredning som i 60-talsvagnarna och min favoritplats var längst fram i 1:a klass med A2 stolar och fri sikt framåt - om inte föraren drog för gardinen...
MVH
Per N
Borjade ju min lokförartid på 80 talet med mycket körning med båda dessa. Och som du säger så kändes X5 och X8 väldigt gamla och nerkörda i jämförelse med X9. Hytterna var trånga men till skillnad från X9 så hade de sidodörrar så hyttbyte och vändning i Herrljunga kunde gå snabbare vid mycket resande. Annars "fastnade" föraren i kön av resande..... X9 var också mycket mera lättkörd och lättmanövrerad. De gamla hade ju liknande manöverystem som Ma vilket gjorde att man fick hålla på och koppla upp och ner hela tiden med de många stoppen på dessa banorna! Däremot hade X5 och X8 ett enormt bra bromssystem med mycket hög verkan bara man inte kanade.... De var väl byggda för betydligt högre hastigheter!