Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Herrljunga X5 och X9.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Herrljunga X5 och X9.

Senast redigerat av Rickard Nordström den 2018-11-02 klockan 18:36:54.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Herrljunga X5 och X9.

Intressant bild som jämförelse, här syns storleksskillnaden väldigt tydligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X5 ser väldigt "före detta" ut...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    X5 ser väldigt "före detta" ut...
    De verkade rätt nerkörda sista tiden de var i trafik. Det gällde utseendet såväl exteriört som interiört samt även gångegenskaper och ljudnivå ute och inne. De kan ha varit i hyggligt skick tekniskt ändå, men det var inget som jag hade förutsättningar att bedöma.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

X5an på spår 1 ska nog till Borås och X9an på spår 2 till Uddevalla.
    Spår 3 användes nog för rälsbussen till Lidköping vid denna tid./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Interiört minns jag dem som klart trevligare än alternativen på Bohus och Älvsborgs-banan. Det var samma inredning som i 60-talsvagnarna och min favoritplats var längst fram i 1:a klass med A2 stolar och fri sikt framåt - om inte föraren drog för gardinen...

MVH

Per N

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    De verkade rätt nerkörda sista tiden de var i trafik. Det gällde utseendet såväl exteriört som interiört samt även gångegenskaper och ljudnivå ute och inne. De kan ha varit i hyggligt skick tekniskt ändå, men det var inget som jag hade förutsättningar att bedöma.
    Borjade ju min lokförartid på 80 talet med mycket körning med båda dessa. Och som du säger så kändes X5 och X8 väldigt gamla och nerkörda i jämförelse med X9. Hytterna var trånga men till skillnad från X9 så hade de sidodörrar så hyttbyte och vändning i Herrljunga kunde gå snabbare vid mycket resande. Annars "fastnade" föraren i kön av resande..... X9 var också mycket mera lättkörd och lättmanövrerad. De gamla hade ju liknande manöverystem som Ma vilket gjorde att man fick hålla på och koppla upp och ner hela tiden med de många stoppen på dessa banorna! Däremot hade X5 och X8 ett enormt bra bromssystem med mycket hög verkan bara man inte kanade.... De var väl byggda för betydligt högre hastigheter!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •