https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...FBqhM-MnqpEB9s
Verkar klantigt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...FBqhM-MnqpEB9s
Verkar klantigt.
Det är lättare än du tror. Ofta väldigt små marginaler för att få in loket på stallplatsen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sådant händer av och till.
Finns knappast en lokstallsvägg som inte körts igenom vid något tillfälle.![]()
Om man tittar noga på smalspårsstallet i Växjö ser man att nästan samtliga stallplatser har spår i tegelväggen mitt för centralkopplet!
Till höger utanför stallet finns ett uppställningsspår med stoppbock, där hamnade ett Ra lok, kan det ha varit 989 ute på gatan på slutet på -70 talet när det gick igenom bocken, hade det gått bara lite fortare så hade det hamnat nere på Parkgatan...
Trots namnet är stoppbockar mest till för att visa var ett spår tar slut, för att stoppa ett tåg eller ett lok krävs det mer än en enkel stoppbock.
Stallspåren är alltid för korta efter någon fordonsgeneration....
Stoppbock - bjäfs!
Var det verkligen ett TÅG som körde igenom lokstallsväggen eller borde det ha stått att ett LOK gjorde det?
Man blir ju lite orolig när ingen ifrågasätter detta på över 10 inlägg...
Tyvärr är det nog som sagt vare sig första eller sista gången detta händer! Jag minns en av de mest rutinerade förarna i Göteborg på 70 talet som skulle parkera en T44 i stallet. Han tog sikte på loket intill och skulle ställa det snyggt hytt mot hytt. Problemet var bara att ena loket hade långa huven inåt det andra den korta..... Hur som helst så kan man ju rekommendera att alltid använda radiostyrning vid precisionskörning. Alla diesellok är försedda med sådan!
Är det någon mer än mig som i sammanhanget tänker på det där märkliga fotot från Paris där ett lok kört igenom lokstallsväggen och till hälften hänger ut ovanför gatan intill. En tragik efter vad jag minns då en tidningssäljare på trottoaren dog.
Ja delar den uppfattningen. Trots det är föreskrifterna om stoppbockar på andra spår tydliga med vad de ska tåla avseende påkörning. En enkel lösning vore ju att låta sidospår sluta med en stallplats. Blir visserligen dyrare än stoppbock, men definitivt mer användbart.
(ser med spänning fram mot när Transportstyrelsen börjar hantera spårslut och stoppbockar konsekvent)
Mais oui:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Accide...e_Montparnasse
(Det är två vinklar inlagda i den franska varianten, men den som vill läsa kan ju byta språk via vänsterspalten.)