Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    153

    Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

    Tidigare stannade nattåget mellan Göteborg och Norrland i Fagersta, på 80 och 90-talet använde jag det flitigt för resor till Göteborg och till Narvik några gånger. Det var en härlig känsla att sätta sej i vagnen till Narvik.
    Nu ska ju nattåget Norrland-Göteborg passera Fagersta på sydgång från 9/12-18 utan att stanna och det kan jag ju förstå då resandeunderlaget är för litet. Rivningen av den långa perrongen i samband med byte av ställverk i Fagersta gör det också omöjligt att stanna för resandeutbyte.
    Här är ett par bilder där man kan se perrongen före och efter rivningen.

    Namn:  IMG_1576-002.JPG
Visningar: 1180
Storlek:  449,8 KB

    Namn:  IMG_5579.JPG
Visningar: 1167
Storlek:  760,4 KB
    Den här bilden är tagen den 3/6 2018

    Senast redigerat av Ulfe den 2018-11-02 klockan 10:13:24. Anledning: Rättat felskrivning

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    258

    Sv: Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

    Citat Ursprungligen postat av Ulfe Visa inlägg
    Rivningen av den långa perrongen i samband med byte av ställverk i Fagersta gör det också omöjligt att stanna för resandeutbyte.
    Ska man även röra spåren vid ställverks utbyte? Om inte, då kan man fundera vad är meningen med rivningen av en frisk perrong som kunde utnyttjas i framtiden. Det går bra att sätta en förbudsskylt som man gör ofta i Tyskland om man skulle spara på underhåll/snöröjning.

    Mvh mormax

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 915

    Sv: Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

    Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Ska man även röra spåren vid ställverks utbyte? Om inte, då kan man fundera vad är meningen med rivningen av en frisk perrong som kunde utnyttjas i framtiden. Det går bra att sätta en förbudsskylt som man gör ofta i Tyskland om man skulle spara på underhåll/snöröjning.
    Perronger är ingalunda underhållsfria. Med tiden tenderar de att röra sig i riktning mot spåret. Valet är då att riva så slipper man framtida underhåll tills perrongen återuppförs, eller så får man hålla på och justera perrongkanten. Det sistnämnda kan självklart vara lönt om man vet om och när den åter kommer att tas i bruk, men inte för att den någon gång i framtiden kanske kommer till nytta.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

    Vad gör Pågatåget i Fagersta?


  5. #5
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad gör Pågatåget i Fagersta?
    Tåg i Bergslagen hyrde in tre Pågatåg för att gå främst Ludvika-Fagersta-Västerås. Antar att det är ett av dem som syns på bilden.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    153

    Sv: Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Tåg i Bergslagen hyrde in tre Pågatåg för att gå främst Ludvika-Fagersta-Västerås. Antar att det är ett av dem som syns på bilden.
    Ja det är inhyrda pågatåg, det kan tilläggas att Fagersta hade en liten containerterminal vid den här tiden, därav växlingen av containervagnar på bilden, den lades ner när arbetena med med schakt för kablar till det nya ställverket påbörjades. Under en bild från september 2013.

    Namn:  2013-09-04 004.jpg
Visningar: 733
Storlek:  145,7 KB


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    258

    Sv: Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Perronger är ingalunda underhållsfria. Med tiden tenderar de att röra sig i riktning mot spåret. Valet är då att riva så slipper man framtida underhåll tills perrongen återuppförs, eller så får man hålla på och justera perrongkanten. Det sistnämnda kan självklart vara lönt om man vet om och när den åter kommer att tas i bruk, men inte för att den någon gång i framtiden kanske kommer till nytta.
    Jag förstår, och man kommer aldrig att bygga åter perrongen i Fagersta för bara ett tåg. Intressant dock plattformen i Norrköping ser mycket sämre ut men får vara kvar, så det kanske inte är så akut att riva alla därför min ursprunglig frågan om ombyggnaden i Fagersta


    Senast redigerat av mormax den 2018-11-03 klockan 14:59:07. Anledning: Rättad länken till bilden.
    Mvh mormax

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 915

    Sv: Nattåg och långa perronger, bilder Fagersta

    Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Jag förstår, och man kommer aldrig att bygga åter perrongen i Fagersta för bara ett tåg. Intressant dock plattformen i Norrköping ser mycket sämre ut men får vara kvar, så det kanske inte är så akut att riva alla därför min ursprunglig frågan om ombyggnaden i Fagersta
    Skillnaden kan också vara att om plattformen i Fagersta skulle vara kvar hade den krävt ytterligare investeringar i det nya ställverket. Motsvarande situation är inte aktuell i Norrköping.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •