Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: X10 i Upplands Väsby

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X10 i Upplands Väsby

När jag fick höra att X10:ornas dagar var räknade passade jag på att ta några bilder under mina dagliga resor till och från arbetet på Kungsholmen.
    En av dessa tog jag i Upplands Väsby 12/4 2016.

Robert
    Fripassagerare

Sv: X10p i Upplands Väsby

X10p är det då inte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    X10p är det då inte.
    Nä, då behövs det några kilometer 891-spår först.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Är alla normalspåriga överföringsvagnar skrotade?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    När jag fick höra att X10:ornas dagar var räknade passade jag på att ta några bilder under mina dagliga resor till och från arbetet på Kungsholmen.
    En av dessa tog jag i Upplands Väsby 12/4 2016.
    Nu var det några år sedan jag bytte i Upplands Väsby, men är den där gångbron hyfsat ny? Jag kommer inte ihåg den, men sådana minnesbilder är ofta rätt oklara...

(Sedan som några andra varit inne på men inte sagt i klartext så är det en X10, det lilla p-et i slutet har länge varit en beteckning för smalspår 891mm och de motorvagnar som finns på Roslagsbanan heter X10p. Men det är en skönt vårlig bild i alla fall, denna kulna novemberdag.)

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-11-02 klockan 10:47:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    X10p är det då inte.
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Suck!

Ni är snabba med att racka ner på respektive göra er lustiga över en felaktig uppgift, men ni orkar inte ens tala om vad som är rätt. Än mindre kommentera själva bilden, som ju är huvudbudskapet i inlägget.

Nyligen undrade någon varför fler inte delade med sig av sina bilder och kunskaper på Postvagnen. Här ser vi kanske en del av förklaringen.

Dålig stil. Skärpning!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det lilla p:et kan nog hänföras till FFE, Fat Finger Error. 0 och p sitter nära varandra på de flesta tangentbord. Och som jag påpekat flera gånger tidigare, rubriktexten när man skriver in ett inlägg är diminutiv så det är lätt att en felaktighet slinker igenom.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nu var det några år sedan jag bytte i Upplands Väsby, men är den där gångbron hyfsat ny? Jag kommer inte ihåg den, men sådana minnesbilder är ofta rätt oklara...

(Sedan som några andra varit inne på men inte sagt i klartext så är det en X10, det lilla p-et i slutet har länge varit en beteckning för smalspår 891mm och de motorvagnar som finns på Roslagsbanan heter X10p. Men det är en skönt vårlig bild i alla fall, denna kulna novemberdag.)
    Är inte den där 80/90-tal? Jag vet inte, men den ser ut som det. Dock går den över den södra halvan av plattformen och Upptåget stannade såvitt jag minns i den norra änden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har ofta problem med tangentbordet på min telefon och i detta fall är det nog en olycklig effekt av telefonens rättstavning som tyckte att det skulle vara X10p eftersom jag skrivit det ordet oftare än X10.
    Tyvärr tar det ett ögonblick innan inlägget syns i Tapatalk och då hade jag redan klivit av den X10p jag faktiskt satt på när jag postade inlägget.
    Även om jag upptäckt felet är min erfarenhet att det inte går att redigera rubriken i Tapatalk även om funktionen finns.
    Det står i filinformationen för bilden i min telefon att den är tagen 16:28 den 12/4 2016 och det kan nog stämma då en del tåg vände i Upplands Väsby då.

Senast redigerat av Fredrik G den 2018-11-02 klockan 18:49:06.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Jag har ofta problem med tangentbordet på min telefon och i detta fall är det nog en olycklig effekt av telefonens rättstavning som tyckte att det skulle vara X10p eftersom jag skrivit det ordet oftare än X10.
    Tyvärr tar det ett ögonblick innan inlägget syns i Tapatalk och då hade jag redan klivit av den X10p jag faktiskt satt på när jag postade inlägget.
    Även om jag upptäckt felet är min erfarenhet att det inte går att redigera rubriken i Tapatalk även om funktionen finns.
    Det står i filinformationen för bilden i min telefon att den är tagen 16:28 den 12/4 2016 och det kan nog stämma då en del tåg vände i Upplands Väsby då.
    OK.

Men om det nu saknas funktioiner i Tapatalk (eller de är svåra att komma åt) så måste du väl kunna gå in på vanliga webb-versionen av Postvagnen i din browser i telefonen? Eller finns det något i Tapatalk som hindrar det (jag kör inte Tapatalk så jag vet inte, utan frågar)?
    För att redigera rubriken i webb-versionen måste man gå över i Avancerat, sen går det.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK.

Men om det nu saknas funktioiner i Tapatalk (eller de är svåra att komma åt) så måste du väl kunna gå in på vanliga webb-versionen av Postvagnen i din browser i telefonen? Eller finns det något i Tapatalk som hindrar det (jag kör inte Tapatalk så jag vet inte, utan frågar)?
    För att redigera rubriken i webb-versionen måste man gå över i Avancerat, sen går det.
    Du som brukar påpeka att tekniska frågor ska tas i supportforumet och så ställer du dina egna tekniska frågor i en tråd som inte har ett dugg med det att göra.
    Men för att jag ska hålla mig till ämnet så är det självklart en trevlig bild, oavsett vilken littera den har.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Är inte den där 80/90-tal? Jag vet inte, men den ser ut som det. Dock går den över den södra halvan av plattformen och Upptåget stannade såvitt jag minns i den norra änden.
    Kan den vara från fyrspårsombyggnaden 1994? Bankes bro heter den. Vem kan denne Banke vara?
    http://www.upplandsvasby.se/download...0sp%C3%A5r.pdf

Senast redigerat av Ville den 2018-11-02 klockan 20:02:21.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Bankes bro heter den. Vem kan denne Banke vara?
    Kan det vara Jarlabanke (Wikipedia) som visserligen mest höll till vid Vallentunasjön?

Passagerare Uffe Öbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Suck!

Ni är snabba med att racka ner på respektive göra er lustiga över en felaktig uppgift, men ni orkar inte ens tala om vad som är rätt. Än mindre kommentera själva bilden, som ju är huvudbudskapet i inlägget.

Nyligen undrade någon varför fler inte delade med sig av sina bilder och kunskaper på Postvagnen. Här ser vi kanske en del av förklaringen.

Dålig stil. Skärpning!
    Exakt! Huvudet på spiken.
    En publicerad bild möts för det mesta av total tystnad OM det inte smugit sig in en faktafel i den beskrivande texten. Då blir det liv i luckan.
    Tanken har faktiskt slagit mig att någon gång publicera ett bilreportage med cirka fem-tio bilder och på rent jäkelskap
    smyga in små felaktigheter i reportaget. Fel datum. Fel littera, spårvidd, plats och så vidare.
    Den dagen kommer så förbered popcornen

Trevlig helg / Uffe

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Uffe Öberg Visa inlägg
    En publicerad bild möts för det mesta av total tystnad OM det inte smugit sig in en faktafel i den beskrivande texten. Då blir det liv i luckan.
    Tanken har faktiskt slagit mig att någon gång publicera ett bilreportage med cirka fem-tio bilder och på rent jäkelskap
    smyga in små felaktigheter i reportaget. Fel datum. Fel littera, spårvidd, plats och så vidare.

Trevlig helg / Uffe
    Jag ser att det är 16 personer som har gillat det inledande inlägget med bilden, en ganska hög siffra. Det tyder väl på att 16 personer inte varit tysta, och dessutom kan några sett att tillräckligt många gillat så de inte behöver lägga till en gilla.
    Det kan också vara så (som någon ifrågasatt) att de som påpekat att det blivit fel littera i rubriken också tryckt på Gilla-knappen, så de kan ha gillat bilden och just därför velat påpeka att det stod fel littera.

Jag tycker att det är bra att felet påpekades, och att det skedde i en ganska vänlig och lite skämtsam ton. Det kan finnas läsare i PV som inte ser eller förstår skillnaden utan tar det för en sanning.
    Det som är positivt med nya PV är just detta att man inte måste skriva en text om att det är en trevlig bild och skapa ett nytt inlägg (som tar plats) utan man kan enkelt visa att det gillats.

Lika mycket liv i luckan i denna tråd har ju skapats av de som ifrågasatt att felet påpekades.
    Att medvetet lägga in felaktiga uppgifter i inlägg är ju att agera troll, och det hoppas jag du inte kommer att göra.

Trevlig helg själv!

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag ser att det är 16 personer som har gillat det inledande inlägget med bilden, en ganska hög siffra. Det tyder väl på att 16 personer inte varit tysta, och dessutom kan några sett att tillräckligt många gillat så de inte behöver lägga till en gilla.
    Det kan också vara så (som någon ifrågasatt) att de som påpekat att det blivit fel littera i rubriken också tryckt på Gilla-knappen, så de kan ha gillat bilden och just därför velat påpeka att det stod fel littera.

Jag tycker att det är bra att felet påpekades, och att det skedde i en ganska vänlig och lite skämtsam ton. Det kan finnas läsare i PV som inte ser eller förstår skillnaden utan tar det för en sanning.
    Det som är positivt med nya PV är just detta att man inte måste skriva en text om att det är en trevlig bild och skapa ett nytt inlägg (som tar plats) utan man kan enkelt visa att det gillats.

Lika mycket liv i luckan i denna tråd har ju skapats av de som ifrågasatt att felet påpekades.
    Att medvetet lägga in felaktiga uppgifter i inlägg är ju att agera troll, och det hoppas jag du inte kommer att göra.

Trevlig helg själv!
    Att notera är att Gilla-knapp, eller liknande, inte kan kommas åt från Tapatalk. Åtminstone inte som t.ex. jag har det uppsatt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Uffe Öberg Visa inlägg
    Ser fram emot (inte framemot!) den varianten på bildgåta! Ett slags "finn fem fel".

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Att notera är att Gilla-knapp, eller liknande, inte kan kommas åt från Tapatalk. Åtminstone inte som t.ex. jag har det uppsatt.
    Nej, tyvärr går inte gilla-knappen att använda på Postvagnen i Tapatalk, men däremot har många andra forum denna funktion. Så felet är Postvagnens ”leverantör” av gilla-knappen och inte Tapatalk.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Nej, tyvärr går inte gilla-knappen att använda på Postvagnen i Tapatalk, men däremot har många andra forum denna funktion. Så felet är Postvagnens ”leverantör” av gilla-knappen och inte Tapatalk.
    Har inte dessa antingen en "mod" installerad i själva mjukvaran eller att funktionen finns redan från början? Knappen här skriver såvitt jag känner till ingenting till databasen, utan är väl helt extern och inbäddad i efterhand.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •