Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Tågdörrar öppnades under färd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågdörrar öppnades under färd.

Robert
    Fripassagerare

Sv: Tågdörrar öppnades under färd.

Självklart en Regina, det har hänt förut och ändå fortsätter man köra utan åtgärd. Jag ifrågasatte detta på vår fortbildning som var innan denna händelse men det verkade mest som dom tyckte jag var galen när jag sa att jag inte vill ha Reginan i trafik...

Senast redigerat av Robert den 2018-11-01 klockan 20:23:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Självklart en Regina, det har hänt förut och ändå fortsätter man köra utan åtgärd. Jag ifrågasatte detta på vår fortbildning som var innan denna händelse men det verkade mest som dom tyckte jag var galen när jag sa att jag inte vill ha Reginan i trafik...
    Vid de tillfällen det har hänt tidigare som jag känner till så har en sk "Fleetcheck" utförts på alla fordon med samma dörrsystem! Beroende på vad felet var denna gång så kanske så sker igen.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Vid de tillfällen det har hänt tidigare som jag känner till så har en sk "Fleetcheck" utförts på alla fordon med samma dörrsystem! Beroende på vad felet var denna gång så kanske så sker igen.
    Det pågår just nu en dörrevision och resultatet har ju inte varit lysande... Man tycker ju att det ska bli bättre efter en sådan, inte sämre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är likadant med X31. Har hänt att dörrar öppnats under färd.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Dom delar säkert hela dörrsystemet med Regina.

Senast redigerat av Robert den 2018-11-01 klockan 21:17:34.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    En orsak lär vara miss när man låser en felaktig dörr. För att kontrollera att dörren verkligen låsts ska man iaktta ett vitt fält i ett litet runt fält i taket (!), förmodligen lätt att se fel.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En orsak lär vara miss när man låser en felaktig dörr. För att kontrollera att dörren verkligen låsts ska man iaktta ett vitt fält i ett litet runt fält i taket (!), förmodligen lätt att se fel.
    Det är därför man alltid ska ge dörren en kraftig knuff eller spark för att säkerställa att den är stängd och låst. MEN så var inte fallet nu, dörren var inte avstängd eller urkopplad och fungerade fint ända upp till den öppnades i 200km/h.

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Var på det tåget! Jag och min kompis var påväg till göteborg när vi fick utropet om dörrfel!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det pågår just nu en dörrevision och resultatet har ju inte varit lysande... Man tycker ju att det ska bli bättre efter en sådan, inte sämre.
    Hur många gånger har en dörr inte öppnas kontras öppnas? Allt måste ställas i ett perspektiv, vi kommer aldrig uppnå hundra procent säkerhet.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Hur många gånger har en dörr inte öppnas kontras öppnas? Allt måste ställas i ett perspektiv, vi kommer aldrig uppnå hundra procent säkerhet.
    Frågan är om flyget hade accepterat en dörr som kan öppnas under färd bara det sker tillräckligt sällan.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Frågan är om flyget hade accepterat en dörr som kan öppnas under färd bara det sker tillräckligt sällan.
    En ganska ointressant fråga - tåg är inte samma sak som flyg...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hade tåget accepterat att alla skulle vänta 5-10min på att börja kliva av ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns fortfarande tåg i Europa där man inte har någon som helst dörrföregling. Problemet är när man förväntar sig att dörrarna ska vara stängda och låsta och beter sig därefter!

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    En ganska ointressant fråga - tåg är inte samma sak som flyg...
    Det tycker jag inte för antalet som riskerar att dö kan vara större på tåget.

Tåget kan gå fullproppat med stående, så pass att de nästan hänger mot den stängda dörren. Det är helt ok. Flyget går med lika många resenärer som det finns stolar och dessa stolar har bälte.

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hade tåget accepterat att alla skulle vänta 5-10min på att börja kliva av ?
    Det är inte dörröppningen som tar tid på ett flygplan, det är anpassningen av gatens vad dom nu kallas på fackspråk, landgångar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bra fråga, uppenbarligen är man helt okej med att flygplan ramlar ner titt som tätt. Sedan är jämförelsen rätt löjlig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Bra fråga, uppenbarligen är man helt okej med att flygplan ramlar ner titt som tätt. Sedan är jämförelsen rätt löjlig.
    Det tycker inte jag att den är, men grejen är ju att det som Robert raljerar lite över att man gör på järnvägen är precis det man gör på flyget också! Man kan aldrig skydda sig HELT mot att dörren öppnas under färd men man vill att det ska vara tillräckligt sällan för att folk ändå ska våga flyga med flygplanet - vilket förstås är VÄLDIGT sällan.

(Och jag delar nog inte bedömningen att det är farligare på ett tåg, givet att dörren väl öppnas! En dörr som öppnas på ett flygplan under flygning utgör väl en allvarlig risk för hela flygplanet och inte bara för dem som sitter närmast!)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad händer om en dörr öppnas i 200 km/h? Risk att den slits loss? Finns det klarsignal på dessa tåg?

Robert
    Fripassagerare

Folk kan ramla ut är väl det största problemet. Vad menar du med klarsignal? En öppen dörr ger traktionsspärr.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Folk kan ramla ut är väl det största problemet. Vad menar du med klarsignal? En öppen dörr ger traktionsspärr.
    Det kallas så i tunnelbanan och bryts den så måste man per omgående stanna. Nu är det ju inte samma hastigheter......,.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •