Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Tråkiga nyheter från Flickr

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Tråkiga nyheter från Flickr

Trista nyheter från Flickr för oss som ha bilder lagrade där.

http://blog.flickr.net/en/2018/11/01...s-1000-photos/ engelsk text

Jag vet inte hur jag ställer mig till detta, men framtiden får väl utvisa. För stunden får jag väl tacka för den tid som varit, innan jag vet hur jag går vidare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tråkiga nyheter från Flickr

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg

Jag vet inte hur jag ställer mig till detta, men framtiden får väl utvisa. För stunden får jag väl tacka för den tid som varit, innan jag vet hur jag går vidare.

Tack för bilden från Växjö i vilket fall som helst. Det är sig inte likt längre.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag förstår att du inte vet hur du går vidare (dvs vilken väg du väljer), men jag hoppas att målet förblir detsamma: Att låta oss betraktare få njuta av dina fina bilder, både ett svunnet Sverige och specialare från Tyskland (speciellt den östra delen).
    Och bilden var förstås underbar.

Om du har många bilder redan liggande hos Flickr kanske du kan visa dem för oss innan du eventuellt är tvungen att flytta.

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag vet inte när jag kom till postvagnen första gången? men jag har alltid haft mina bilder länkade från Flickr.
    Även om mycket är nedplockat av en misstro över bildbesökares respekt för upphovsrätten, så finns fortfarande mycket kvar.
    Vad som är visat tidigare eller ej har jag ingen susning om. Fast ett par "repriser" kan vi väl ta.

l

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag vet inte när jag kom till postvagnen första gången? men jag har alltid haft mina bilder länkade från Flickr.
    Även om mycket är nedplockat av en misstro över bildbesökares respekt för upphovsrätten, så finns fortfarande mycket kvar.
    Vad som är visat tidigare eller ej har jag ingen susning om. Fast ett par "repriser" kan vi väl ta.
    De bilderna är så bra så de kan man nästan se hur många gånger som helst.

Bild 2 behöver jag inte ens gissa var det är, och bild 3 är väl mot Oxberg (heter det Spjutsmo?), men var är bild 1 någonstans? Huset bakom grå vagnen kan jag inte placera, annars hade jag gissat på Tillberga.

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    , men var är bild 1 någonstans? Huset bakom grå vagnen kan jag inte placera, annars hade jag gissat på Tillberga.
    Antar att du skäms när jag säger Hallsberg

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Antar att du skäms när jag säger Hallsberg
    Nej, jag skäms inte. Jag skyller på att vi inte fick åka så mycket tåg när vi var mindre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det går inte att förneka att just "trähäckarna" är ett av de vackraste loken här i landet. Gamla enkla slitvargar som kämpat med tunga tåg i alla väder och höll igång Sverige mellan världskrigen. Visserligen en mycket dålig arbetsmiljö, där föraren fick stå eller försöka hålla balansen på de trebenta träpallarna, men vilken charm de utstrålar. Jag började själv med D 188 på SJ-skolan i Ä vid elloksutbildningen där vi skulle rabbla upp manöver och inkopplingschemat utantill. Våran lärare "Hjalle" var mycket fodrande med sin utpräglade skånska och pekpinnen vinande i luften när han hamrade in detta i våra arma skallar. Det blev många turer med dessa trä och stålhäckar till och från "Stollaknölen" N. Tillhör i alla fall de fåtal aktiva lokförare som har dessa vehicklar i ryggraden och fortfarande kan lyfta in huvudbrytaren i högspänningsskåpet i A-hytten. Och inte att förglömma signalsnöret hängande i taket och som ibland kunde utlösa tyfonen utan mänsklig påverkan om man glömde att stänga värmen vid hyttbytet. Linan krympte av hettan och påverkade tyfonventilen. Och ibland när man mitt i natten närmade sig N lite trött och seg och skulle "blåsa" och for upp med handen i luften och ingen "tåt" fanns på sin vanliga plats och istället upptäckte att det var RC man körde. Vanans makt heter det.
    Palle i Vika.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

]
    Jag sällar mig till hyllningskören, dina bilder är inte bara intressanta, dom har dessutom mycket bra teknisk kvalitet så vi vill nog gärna se mer och det får gärna vara repriser.
    Så till problem med Flickr. Jag antar att du har bilderna inte bara där utan även på din egen dator.
    Då är du ju som 1kl resenär i Pv berättigad att ladda upp bilder här i Pv så publicera här borde inte vara problem.
    Annars finns ju alternativ med egen webbsida på t.ex one.com. Dom tar betalt men det är rätt överkomliga priser och då förfogar man över webbutrymmet efter eget behag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och sista bilden med mult-Tb i tungt tåg var verkligen fin! Måste varit en angenäm ljudupplevelse också!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Härliga bilder och berättelser som kommer fram här!
    Att Flickr vill ha betalt är inte så förvånande efter att Photobucket slog in på den banan.
    Det finns dock gott om alternativ som fortfarande är gratis.
    Postvagnen låter ju som en vettig idé om du får plats med alla dina bilder där.
    Själv använder jag Onedrive där jag har 1TB gratis lagringsutrymme.
    En vanlig bild tar normalt upp ungefär några MB vilket innebär att jag kan lagra enormt mycket bilder där utan att bekymra mig om priset.
    Dock är länkningen lite annorlunda där jämfört med Flickr, men det får man kläm på efter några visningar.

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tackar för alla tips. I samband med utprovningen av Postvagnens bilduppladdningsfunktion försökte jag klargöra min uppfattning om denna och det behöver inte upprepas.
    Eftersom så många postvagnsbesökare har gillat mina "Flickr-repriser" så tar jag några repriser till.

För er som följt mig på Flickr, så kommer jag (troligen) fortsättningsvis att dölja mig bakom ett "antal" nya namn/sidor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för dina trevliga bilder, repriser eller ej!
    Det slog mig nu när jag kom hem och slog på datorn att jag fick 1TB hos Onedrive eftersom jag prenumererar på Microsoft office, så helt gratis är det tyvärr inte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Härliga bilder och berättelser som kommer fram här!
    Att Flickr vill ha betalt är inte så förvånande efter att Photobucket slog in på den banan.
    Bedrövligt att Flickr kommer att radera foton, speciellt för mig som har nära 10000 bilder på Flickr. Har varit med om samma "utpressningstaktik" när jag använde imageshack. Även gamla fina Panoramio försvann. Skulle inte förvåna mig om Youtube kommer att röra sig åt det hållet också. Nåväl det går tydligen att begära en länk från Flickr så att man kan ladda hem alla foton på en gång innan den 5/2 och sen är det bara att avsluta kontot och lägga upp fotona på google foton istället. Det är ju bara så tidsödande

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Bedrövligt att Flickr kommer att radera foton, speciellt för mig som har nära 10000 bilder på Flickr. Har varit med om samma "utpressningstaktik" när jag använde imageshack. Även gamla fina Panoramio försvann. Skulle inte förvåna mig om Youtube kommer att röra sig åt det hållet också. Nåväl det går tydligen att begära en länk från Flickr så att man kan ladda hem alla foton på en gång innan den 5/2 och sen är det bara att avsluta kontot och lägga upp fotona på google foton istället. Det är ju bara så tidsödande
    Man kan inte tro att man ska få gratis lagring och trafik för evigt och priset Flickr begär är inte heller orimligt högt. Visst, det är störande om man inte vill betala, men risken är alltid att det kommer att inträffa en eller annan förändring, eller till och med nedläggning. Man får helt enkelt räkna med att sådant kan hända. Det är inte första gången och det är garanterat inte heller den sista. Nu minns jag inte ens vad den hette, men för många år sedan fanns det en bildlagringstjänst som användes väldigt mycket på många svenska forum och där kraschade servern och alla bilderna försvann för gott, liksom tjänsten som lades ned efter detta. Man kan också gå och titta på stan. Butiker, restauranger och caféer öppnar, lägger ned, byter adress, byggs om osv ständigt. Detsamma händer med företag som verkar på nätet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Man kan inte tro att man ska få gratis lagring och trafik för evigt och priset Flickr begär är inte heller orimligt högt. Visst, det är störande om man inte vill betala, men risken är alltid att det kommer att inträffa en eller annan förändring, eller till och med nedläggning. Man får helt enkelt räkna med att sådant kan hända. Det är inte första gången och det är garanterat inte heller den sista. Nu minns jag inte ens vad den hette, men för många år sedan fanns det en bildlagringstjänst som användes väldigt mycket på många svenska forum och där kraschade servern och alla bilderna försvann för gott, liksom tjänsten som lades ned efter detta. Man kan också gå och titta på stan. Butiker, restauranger och caféer öppnar, lägger ned, byter adress, byggs om osv ständigt. Detsamma händer med företag som verkar på nätet.
    Vad handlar det om för kostnader då?/Ulf

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det är naturligtvis lätt att ha generella synpunkter på individers snålhet. Nu är ju naturligtvis inte verkligheten så enkel. Jag har inte på något sätt några problem att betala en avgift för bildlagring på nätet. Vad jag i detta sammanhang kan vända mig emot är de betalningsmetoder som Flickr erbjuder i detta sammanhang. Jag stör mig på att autogiro är det enda betalningsalternativet som erbjuds. Diskussionen runt utgångna kontokort och Flickrs möjlighet att erhålla nya kontokortsnummer i de fall ett kontokort är utgånget får mig att dra öronen åt mig, (Detta har diskuterats på djupet på Flickr "hjälp"-sidor).

För mig som står inför en situation där jag av åldersskäl inte kan hantera Flickr betalningsmetoder, och där döden inte är långt borta. Så vill jag inte inveckla mig i något som inte på ett enkelt sätt är hanterbart eller som kan avsluta en prenumeration per automatik.

Nu får jag väl återvända till den workaround som jag nyttjade före 2013 innan Flickr släppte bilduppladdningen fri. Vad jag kan se idag kommer jag inte ha något problem med min personliga bilduppladdning till Flickr. Problemet får de som vill ta del av vad jag laddar upp på Flickr.

Ibland längtar man tillbaka till den tid då ev järnvägsvänner var välkomna hem till mig att titta på pappersbilder eller en liten dia-bildvisning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Vad handlar det om för kostnader då?/Ulf
    Ett företag som One com webbhotell startar på 20kr/månad+uppläggningsavgift för max 25Gb lagring, för 28kr går man upp till 250Gb, jag bara hört gott om One com och funderar själv på att lägga upp ett konto.
    Men självklart behåller jag originalbilderna på min egen hårddisk och har dessutom kopior på en separat hårddisk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du kanske kunde skala upp konceptet med diavisningen och göra det på någon lämplig SJK - avdelning så fler av oss får chansen att ta del av din bildskatt?

Edit: några andra hann före och jag har problem med att citera delar av inlägget, men jag hoppas att det framgår vilket inlägg jag svarade på ändå.

Senast redigerat av Fredrik G den 2018-11-16 klockan 19:27:40.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det är naturligtvis lätt att ha generella synpunkter på individers snålhet. Nu är ju naturligtvis inte verkligheten så enkel. Jag har inte på något sätt några problem att betala en avgift för bildlagring på nätet. Vad jag i detta sammanhang kan vända mig emot är de betalningsmetoder som Flickr erbjuder i detta sammanhang. Jag stör mig på att autogiro är det enda betalningsalternativet som erbjuds. Diskussionen runt utgångna kontokort och Flickrs möjlighet att erhålla nya kontokortsnummer i de fall ett kontokort är utgånget får mig att dra öronen åt mig, (Detta har diskuterats på djupet på Flickr "hjälp"-sidor).

För mig som står inför en situation där jag av åldersskäl inte kan hantera Flickr betalningsmetoder, och där döden inte är långt borta. Så vill jag inte inveckla mig i något som inte på ett enkelt sätt är hanterbart eller som kan avsluta en prenumeration per automatik.

Nu får jag väl återvända till den workaround som jag nyttjade före 2013 innan Flickr släppte bilduppladdningen fri. Vad jag kan se idag kommer jag inte ha något problem med min personliga bilduppladdning till Flickr. Problemet får de som vill ta del av vad jag laddar upp på Flickr.

Ibland längtar man tillbaka till den tid då ev järnvägsvänner var välkomna hem till mig att titta på pappersbilder eller en liten dia-bildvisning.

Jag har inte skrivit ett ord om snålhet, det är helt och hållet din tolkning. Låg betalningsvilja kan ha olika orsaker, men likväl blir resultatet detsamma. Såvitt jag fått intryck av är inte heller "Tåg i Dag" vars inlägg jag svarade på, om än i samma ämne, i din ålder. Intrycket skulle förstås kunna vara felaktigt, det vet man aldrig.

Det där med döden vet man aldrig. Statistiskt sett är den ganska långt borta för min del, men jag kan bli nedmejad av en buss imorgon. Statistiken säger inte så, men statistik arbetar med snittvärden. Och den som råkar ha tur med genetik och sjukdomar kan leva 20 år eller mer längre än vad man statistiskt skulle kunna anta. Om man blir tillräckligt gammal så avtar tydligen till och med sannolikheten att dö när man passerar en viss ålder, eftersom de som blivit så gamla ofta blir riktigt, riktigt gamla.

När det gäller betalningsmetoder håller jag med dig i så måtto att det är irriterande att många tjänster vill ha löpande abonnemangsliknande debitering via bank/betal/kreditkort. Flickr erbjuder även Paypal, men jag vet inte om de godtar ett konto med endast pengar insatta, istället för ett med ett kort kopplat dit. Här finns en fördel med ett inhemskt webbhotell. I och för sig skickar mitt fakturan via e-post, men den kan betalas på vanligt sätt via bankgiro. Man kan även logga in och betala med kort. Jag är osäker på om den går att få via post eller inte.

Några diabilder har jag inte, utan bara negativ, och det är rätt ont om järnvägsbilder. Det fanns annat som jag i den eran tyckte var intressantare. Jag tycker att många av dina, och flera andras bilder, från förr är fantastiska och det är roligt och intressant att ni vill dela med er av er bildskatt. Tro inte annat!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •