Jag har fått information att SJ:s nattågspar Göteborg-Luleå/Östersund kommer att börja använda den sträckan redan från T19 så det blir persontrafik från start på sträckan.
Mvh/Alex
Jag har fått information att SJ:s nattågspar Göteborg-Luleå/Östersund kommer att börja använda den sträckan redan från T19 så det blir persontrafik från start på sträckan.
Mvh/Alex
Senast redigerat av Alex den 2018-11-01 klockan 15:59:03.
Men det är ju alltid av något intresse när en bana återöppnas för resandetåg. Kilafors-Söderhamn C blev av med petsontrafiken 1971. Fast det blir ju ingen lokal trafik och nattåget ansluter till OKB i Söderhamn V .
Lite i skymundan så blir det även återöppning för reguljär persontrafik på sträckan Ängelsberg-Snyten som inte haft reguljär trafik sedan 1962 men använts ibland för omledda tåg.
Jag inser nu att min kommentar ovan kanske blev en smula spetsig, och det var inte min avsikt. Jag ville bara tipsa om att frågan redan nämnts i andra trådar, så att inte allt behöver upprepas. Men det är bra att det blev ett eget ämne, alltså egen trådrubrik, för denna händelse.
Nej mittåt. Det är jag som virrat till det. Inga resandetåg i reguljär trafik den vägen, men möjlighet till omördning finns.
Jag ursäktar mig med att området är ovanligt trassligt med många alternativa vägar.
För det nu aktuella nattåget från Göteborg som inte har annonserade uppehåll efter Örebro förrän man är uppe i Norrland finns ju ett imponerande antal alternativa körvägar. Den som vill kan ju klura på hur många möjliga vägar det finns och då med förutsättning att det inte behövs rundgång.
Det har gått ordinarie tåg mellan Dalarna och Stockholm via Ängelsberg - Snyten under en tidtabellsperiod:
http://www.tydal.nu/postvagnen/793532.htm
Senast redigerat av stinsx den 2018-11-01 klockan 21:49:55.
Om vi säger att Storvik är Norrland får jag det till fyra.
Örebro-Frövi-Ludvika-Borlänge-Storvik
Örebro-Frövi-AvestaKrylbo-Storvik
Örebro-Hovsta-Kolbäck-Ängelsberg-AvestaKrylbo-Storvik
Örebro-Hovsta-Kolbäck-Sala-AvestaKrylbo-Storvik
(De två senare kan också ta vägen via Frövi-Jädersbruk om så önskas.)
Första annonserade uppehåll efter Örebro är Sundsvall så det är dit vi räknar .
Först har vi antingen gamla eller nya vägen till Arboga vardera med antingen alternativ Västerås-Sala eller Kolbäck-Ramnäs ,det blir 4 vägar, så raka vägen uppåt över Frövi-Storvik . Det blir 5. Så vägen över Frövi-Grängesberg-Borlänge med två alternativ mellan Ställdalen och Grängesberg det blir 7.
Men så finns ju även en väg Ängelsberg-Fagersta-Ludvika och den har haft två vägar mellan Örebro-Arboga så 9 alternativa vägar kan det bli. Även om alla förstås inte är det optimalt bästa.
Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-11-03 klockan 16:44:44.
Funderade också på Ängelsberg-Ludvika i värsta fall..
Okej, Sundsvall räknas då finns det ju ytterligare alternativa vägar från Storvik. En går Storvik-Gävle godsbangård-Sundsvall och en Storvik-Gävle godsbangård-Ockelbo.
Vore ju den om inte det här tåget ska komma fram. Rättvänt.![]()
Senast redigerat av Ville den 2018-11-03 klockan 17:13:31.
Öh ja, tänkte inte på att det finns ju faktiskt förbindelsekurva i Gävle mot godsbangården och OKB. Men därifrån kan man ju alternativt köra rakt norrut mot OKB eller mot Ockelbo och Kilafors-Söderhamn . Vi är alltså uppe i 2x2x9 alternativvägar=36 möjligheter. Men jag tror att jag glömde vägen Västerås-Krylbo-Borlänge som redan haft två alternativ Örebro-Arboga och vi har 11 alternativ till Storvikx4=44 och då kommer man ändå rättvända till Sundsvall.
Men att hålla reda på alla linjer i Bergslagen med omnejd är inte det enklaste... västra Skåne kan konkurrera.
Och då har du ändå begränsat dig till vägar utan riktningsbyte.
Jag kunde tänka mig att SJ någon gång skulle vilja dra tåget via Västerås-Stockholm.
Och då insåg jag att ni missat minst ett par vägar till, utan riktningsbyte:
Örebro-Arboga-Eskilstuna-Södertälje-Stockholm-Uppsala-Gävle-Söderhamn, med ett antal varianter efter Uppsala.
Redan mellan Södertälje och Uppsala finns det alternativ i form av Grödingebanan eller inte och Arlanda eller inte Arlanda. Omledning via Älvsjö Godsbangård har ju också förekommet. Att omleda via Stockholm utan att stanna på Stockholms Central, och i stället passera i underjorden är väl däremot mindre sannolikt.