Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Nattåg börja gå mellan Söderhamn-Kilafors

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nattåg börja gå mellan Söderhamn-Kilafors

Jag har fått information att SJ:s nattågspar Göteborg-Luleå/Östersund kommer att börja använda den sträckan redan från T19 så det blir persontrafik från start på sträckan.
    Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-11-01 klockan 15:59:03.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nattåg börja gå mellan Söderhamn-Kilafors

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag har fått information att SJ:s nattågspar Göteborg-Luleå/Östersund kommer att börja använda den sträckan redan från T19 så det blir persontrafik från start på sträckan.
    Mvh/Alex
    Ja, den saken har redan diskuterats i ett par trådar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men det är ju alltid av något intresse när en bana återöppnas för resandetåg. Kilafors-Söderhamn C blev av med petsontrafiken 1971. Fast det blir ju ingen lokal trafik och nattåget ansluter till OKB i Söderhamn V .
    Lite i skymundan så blir det även återöppning för reguljär persontrafik på sträckan Ängelsberg-Snyten som inte haft reguljär trafik sedan 1962 men använts ibland för omledda tåg.

Medlem
    nov 2017

Jag inser nu att min kommentar ovan kanske blev en smula spetsig, och det var inte min avsikt. Jag ville bara tipsa om att frågan redan nämnts i andra trådar, så att inte allt behöver upprepas. Men det är bra att det blev ett eget ämne, alltså egen trådrubrik, för denna händelse.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    - - - Lite i skymundan så blir det även återöppning för reguljär persontrafik på sträckan Ängelsberg-Snyten som inte haft reguljär trafik sedan 1962 men använts ibland för omledda tåg.
    Vilka tåg då? Vid en titt på grafen som Trafikverket har lagt ut hittar jag inget tåg med nummer som ser ut som resandetåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vilka tåg då? Vid en titt på grafen som Trafikverket har lagt ut hittar jag inget tåg med nummer som ser ut som resandetåg.
    Nej mittåt. Det är jag som virrat till det. Inga resandetåg i reguljär trafik den vägen, men möjlighet till omördning finns.
    Jag ursäktar mig med att området är ovanligt trassligt med många alternativa vägar.
    För det nu aktuella nattåget från Göteborg som inte har annonserade uppehåll efter Örebro förrän man är uppe i Norrland finns ju ett imponerande antal alternativa körvägar. Den som vill kan ju klura på hur många möjliga vägar det finns och då med förutsättning att det inte behövs rundgång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej mittåt. Det är jag som virrat till det. Inga resandetåg i reguljär trafik den vägen, men möjlighet till omördning finns.
    Jag ursäktar mig med att området är ovanligt trassligt med många alternativa vägar.
    För det nu aktuella nattåget från Göteborg som inte har annonserade uppehåll efter Örebro förrän man är uppe i Norrland finns ju ett imponerande antal alternativa körvägar. Den som vill kan ju klura på hur många möjliga vägar det finns och då med förutsättning att det inte behövs rundgång.
    Om inte jag misstar mig har tåget Göteborg-Jämtland (tågnummer i stil med 874-875-876) planenligt gått via Kolbäck-Ängelsberg på nordgång under någon period för sådär 20 år sedan. Men inte för lokala resor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men det är ju alltid av något intresse när en bana återöppnas för resandetåg. Kilafors-Söderhamn C blev av med petsontrafiken 1971. Fast det blir ju ingen lokal trafik och nattåget ansluter till OKB i Söderhamn V .
    Lite i skymundan så blir det även återöppning för reguljär persontrafik på sträckan Ängelsberg-Snyten som inte haft reguljär trafik sedan 1962 men använts ibland för omledda tåg.
    På söndagar sommartid har det gått bokningsbara (via resplus) museala rälsbussar mellan Ängelsberg-Norberg-Kärrgruvan på sträckan. Men de kanske inte räknas som reguljära.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    På söndagar sommartid har det gått bokningsbara (via resplus) museala rälsbussar mellan Ängelsberg-Norberg-Kärrgruvan på sträckan. Men de kanske inte räknas som reguljära.
    Reguljär museitrafik!

Vilken dock inte brukar anses som "reguljär trafik".

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Det har gått ordinarie tåg mellan Dalarna och Stockholm via Ängelsberg - Snyten under en tidtabellsperiod:

http://www.tydal.nu/postvagnen/793532.htm

Senast redigerat av stinsx den 2018-11-01 klockan 21:49:55.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Det har gått ordinarie tåg mellan Dalarna och Stockholm via Ängelsberg - Snyten under en tidtabellsperiod:
    http://www.tydal.nu/postvagnen/793532.htm
    Ja, även ett halvår in på nästa tidtabellsperiod, nämligen 3 juni - 14 dec. Den här bilden från den 14 juni 1984 av snt 694 vid plankorsningen nära Ängelsbergs bruk, på linjen mot Snyten, har jag visat förut:

Tåget hade nyss mött sydgående 695 i Ängelsberg.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Om inte jag misstar mig har tåget Göteborg-Jämtland (tågnummer i stil med 874-875-876) planenligt gått via Kolbäck-Ängelsberg på nordgång under någon period för sådär 20 år sedan. Men inte för lokala resor.
    870 - 872 gick planenligt via Ängelsberg - Snyten från sommartidtabellen 2002.
    877 - 879 (på sydgång) gick dock "raka" vägen Krylbo - Hallsberg.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Stämmer bra det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om vi säger att Storvik är Norrland får jag det till fyra.

Örebro-Frövi-Ludvika-Borlänge-Storvik
    Örebro-Frövi-AvestaKrylbo-Storvik
    Örebro-Hovsta-Kolbäck-Ängelsberg-AvestaKrylbo-Storvik
    Örebro-Hovsta-Kolbäck-Sala-AvestaKrylbo-Storvik

(De två senare kan också ta vägen via Frövi-Jädersbruk om så önskas.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg

Första annonserade uppehåll efter Örebro är Sundsvall så det är dit vi räknar .
    Först har vi antingen gamla eller nya vägen till Arboga vardera med antingen alternativ Västerås-Sala eller Kolbäck-Ramnäs ,det blir 4 vägar, så raka vägen uppåt över Frövi-Storvik . Det blir 5. Så vägen över Frövi-Grängesberg-Borlänge med två alternativ mellan Ställdalen och Grängesberg det blir 7.
    Men så finns ju även en väg Ängelsberg-Fagersta-Ludvika och den har haft två vägar mellan Örebro-Arboga så 9 alternativa vägar kan det bli. Även om alla förstås inte är det optimalt bästa.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-11-03 klockan 16:44:44.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg

Först har vi antingen gamla eller nya vägen till Arboga vardera med antingen alternativ Västerås-Sala eller Kolbäck-Ramnäs ,det blir 4 vägar, så raka vägen uppåt över Frövi-Storvik . Det blir 5. Så vägen över Frövi-Grängesberg-Borlänge med två alternativ mellan Ställdalen och Grängesberg det blir 7.
    Men så finns ju även en väg Ängelsberg-Fagersta-Ludvika och den har haft två vägar mellan Örebro-Arboga så 9 alternativa vägar kan det bli. Även om alla förstås inte är det optimalt bästa.
    Funderade också på Ängelsberg-Ludvika i värsta fall..
    Okej, Sundsvall räknas då finns det ju ytterligare alternativa vägar från Storvik. En går Storvik-Gävle godsbangård-Sundsvall och en Storvik-Gävle godsbangård-Ockelbo.
    Vore ju den om inte det här tåget ska komma fram. Rättvänt.

Senast redigerat av Ville den 2018-11-03 klockan 17:13:31.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Och efter Storvik finns det minst två olika vägar, tre om man accepterar ankomst till Sundsvall från "fel" håll. Inalles 18 eller 27 alternativ således.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och efter Storvik finns det minst två olika vägar, tre om man accepterar ankomst till Sundsvall från "fel" håll. Inalles 18 eller 27 alternativ således.
    Öh ja, tänkte inte på att det finns ju faktiskt förbindelsekurva i Gävle mot godsbangården och OKB. Men därifrån kan man ju alternativt köra rakt norrut mot OKB eller mot Ockelbo och Kilafors-Söderhamn . Vi är alltså uppe i 2x2x9 alternativvägar=36 möjligheter. Men jag tror att jag glömde vägen Västerås-Krylbo-Borlänge som redan haft två alternativ Örebro-Arboga och vi har 11 alternativ till Storvikx4=44 och då kommer man ändå rättvända till Sundsvall.
    Men att hålla reda på alla linjer i Bergslagen med omnejd är inte det enklaste... västra Skåne kan konkurrera.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

...
    Men jag tror att jag glömde vägen Västerås-Krylbo-Borlänge som redan haft två alternativ Örebro-Arboga och vi har 11 alternativ till Storvikx4=44 och då kommer man ändå rättvända till Sundsvall.
    Men att hålla reda på alla linjer i Bergslagen med omnejd är inte det enklaste... västra Skåne kan konkurrera.
    Och då har du ändå begränsat dig till vägar utan riktningsbyte.
    Jag kunde tänka mig att SJ någon gång skulle vilja dra tåget via Västerås-Stockholm.
    Och då insåg jag att ni missat minst ett par vägar till, utan riktningsbyte:
    Örebro-Arboga-Eskilstuna-Södertälje-Stockholm-Uppsala-Gävle-Söderhamn, med ett antal varianter efter Uppsala.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och då har du ändå begränsat dig till vägar utan riktningsbyte.
    Jag kunde tänka mig att SJ någon gång skulle vilja dra tåget via Västerås-Stockholm.
    Och då insåg jag att ni missat minst ett par vägar till, utan riktningsbyte:
    Örebro-Arboga-Eskilstuna-Södertälje-Stockholm-Uppsala-Gävle-Söderhamn, med ett antal varianter efter Uppsala.
    Redan mellan Södertälje och Uppsala finns det alternativ i form av Grödingebanan eller inte och Arlanda eller inte Arlanda. Omledning via Älvsjö Godsbangård har ju också förekommet. Att omleda via Stockholm utan att stanna på Stockholms Central, och i stället passera i underjorden är väl däremot mindre sannolikt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •