Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Mot Tyskland med 521.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Mot Tyskland med 521.

I dag går färden mot Tyskland. Den börjar med Köpenhamnståget 521som gick i tid kl 0620 trots strul med rälsbrott i Getingmidjan.

Tåget är välfyllt trots den tidiga avgången.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mot Tyskland med 521.

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    I dag går färden mot Tyskland. Den börjar med Köpenhamnståget 521som gick i tid kl 0620 trots strul med rälsbrott i Getingmidjan.

Tåget är välfyllt trots den tidiga avgången.
    Jaha ja, i tid till Linköping blev du allafall. Mer än så kunde jag ju inte hjälpa till med.
    Men hoppas du får en bra fortsatt resa då..!

Själv tar jag helg nu...

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg

Själv tar jag helg nu...
    Jag också.

Tack för skjutsen i alla fall.

På tåget noterar jag den nya biljettviseringsrutinen för att spara tid. Man har tagit efter MTR Express och ropar ut att man inte kollar biljetterna för dem som sitter på sina platser. I mitt fall har det fått till följd för tredje resan i rad att ingen frågat efter min biljett trots att jag suttit i bistron.

Måhända för att alla utgår ifrån att det är där jag ska vara?

521 saktar nu in för Alvesta. I rätt tid trots att Leif D inte längre kör.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-01 klockan 09:44:54.

Medlem
    mar 2018

Jag också.

Tack för skjutsen i alla fall.

På tåget noterar jag den nya biljettviseringsrutinen för att spara tid. Man har tagit efter MTR Express och ropar ut att man inte kollar biljetterna för dem som sitter på sina platser. I mitt fall har det fått till följd för tredje resan i rad att ingen frågat efter min biljett trots att jag suttit i bistron.

Måhända för att alla utgår ifrån att det är där jag ska vara?

521 saktar nu in för Alvesta. I rätt tid trots att Leif D inte längre kör.
    Mmm, de är ju lixom inte nödvändigt att kolla bara för kollandets skull. Vi vet ju ändå att du sitter på plats 54 i vagn 4.
    Vad är slutmålet för resan..? Kanske något jag kan ta efter när jag själv blir pensionär, om 46 dagar.

Medlem
    mar 2018

Sv: Mot Tyskland med IC 49.

Det normala vore givetvis att byta till EC 34 som går via Rødby till Hamburg. Men det blir alltför nervöst för mig med outbytbar biljett. Omstigningstiden är bara en kvart i Köpenhamn och det får bli IC 49 med byte i Frederica i stället.

Men än så länge går det hyfsat bra med 521 som bara ligger fem min efter tidtabell pga signalfel i Alvesta.

Strax Lund.

Medlem
    mar 2018

Mmm, de är ju lixom inte nödvändigt att kolla bara för kollandets skull. Vi vet ju ändå att du sitter på plats 54 i vagn 4.
    Vad är slutmålet för resan..? Kanske något jag kan ta efter när jag själv blir pensionär, om 46 dagar.
    Hoppsan, jag missade din replik. Rätt gissat angående min plats. Jag tänkte spara resmålet som en liten cliffhanger. Du kan ju annars
    försöka gissa det också.

Annars närmar vi oss nu København H i mycket sakta mak. Jag tackar mitt förutseende att inte köpa biljett till EC 34.

Förresten är det första gången jag hör att de ropar ut "Köpenhamn central".

Medlem
    mar 2018

Sv: Mot Tyskland EC 34

Oj då. Trots att 521 stannade på spår 26 hann jag lätt till EC 34. Då flög fan i mig och jag övertalade konduktören att ta mig med. Jag sa som det var att jag inte litat på att SJ skulle vara i tid och därför köpt annan biljett.

Nu sitter jag alltså här och hoppas på att med god hjälp av den danska konduktören få tysken i Puttgarden att ta mig med utan att betala de 30€ det kostar mellan Puttgarden och Hamburg.

Fortsättning följer.

Medlem
    mar 2018

"Ni har vunnit två gånger i dag"

Ja, så sa den danska konduktören till mig då tåget rullat in vid plattform i Puttgarden. Hon hade talat med sin tyska kollega som gav klartecken för fortsatt resa till Hamburg.

Den tyska färjan Schleswig Holstein hade redan dekorerat restaurangdäck med en magnifik julgran. Och jag som knappt hunnit fira Halloween.

EC 34 sätter fart mot Hamburg i detta nu med nio minuters försening, men vad gör väl det då jag kommer två timmar "för tidigt" till Hamburg.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: "Ni har vunnit två gånger i dag"

Ja, så sa den danska konduktören till mig då tåget rullat in vid plattform i Puttgarden. Hon hade talat med sin tyska kollega som gav klartecken för fortsatt resa till Hamburg.

Den tyska färjan Schleswig Holstein hade redan dekorerat restaurangdäck med en magnifik julgran. Och jag som knappt hunnit fira Halloween.

EC 34 sätter fart mot Hamburg i detta nu med nio minuters försening, men vad gör väl det då jag kommer två timmar "för tidigt" till Hamburg.
    Ja, då bör det ju inte vara något problem att nå dagens slutmål

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Medlem
    mar 2018

Hoppsan, jag missade din replik. Rätt gissat angående min plats. Jag tänkte spara resmålet som en liten cliffhanger. Du kan ju annars
    försöka gissa det också.

Annars närmar vi oss nu København H i mycket sakta mak. Jag tackar mitt förutseende att inte köpa biljett till EC 34.

Förresten är det första gången jag hör att de ropar ut "Köpenhamn central".
    Svarar här nu, tror forumet blandat om inläggen lite, ser ut så på tidsstämpeln.

Hoppas de går bra ända till Hamburg, tyvärr är väl inte den där banan heller den mest pålitliga, lixom de gamla "Y2:orna".
    Resmålet skulle kunna vara dessa...

Som ju ska finnas kvar i trafik än ett tag runt Wuppertal och Solingen. Foto i Solingen - 2006-08-21 17-39-43, Leif D.

Angående "Köpenhamns Central" så är de väl bara ett exempel på hur bra våra svenska skolor är numera, en parallell till den berömda historielösheten som breder ut sig i Sverige.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Angående "Köpenhamns Central" så är de väl bara ett exempel på hur bra våra svenska skolor är numera, en parallell till den berömda historielösheten som breder ut sig i Sverige.
    Ja, det heter naturligtvis Hovedbanegård, eller möjligen huvudbangård på svenska.

En gång när jag körde Y2 till Köpenhamn så kom ombordaren fram i hytten, och höll en ganska lång språkvetenskaplig utläggning om hur man översätter "Hovedbanegård" till engelska. Tydligen föreligger en nyansskillnad mellan "main station" och "central station".

Till slut sade jag åt henne: "äh, säg Hauptbahnhof i stället. Det är mycket enklare."

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: "Ni har vunnit två gånger i dag"

- - -

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-01 klockan 16:38:54. Anledning: Raderat ett feltänkt inlägg som jag gjort

Medlem
    mar 2018

ICE 1519 mot Berlin, Leipzig, Erfurt.

Det längre uppehållet i Hamburg kunde tillbringas på källaren Schifferbörse på Kirschenallee mittemot Hbf. Där intogs en praktfull helstekt rödspätta med "Speck" inklusive en halvliter öl och en dubbel "Jubiläum". Sedan var det dags för ICE 1519 richtung Erfurt. Först hade jag givetvis försökt förklara för Reisezentrum att jag var villig att ta ett tidigare tåg till mitt resmål. Men den gubben gick inte. Sparpreis är Sparpreis så jag fick vackert vänta till 18.36 på spår 6.

Kl 18.40 meddelades att 1519 var 25 min sent och att det "heute" skulle gå från spår 8. 19.05 gick tåget och här sitter jag nu och blickar tillbaka på en lång resdag. Men håll ut. Det är långt kvar.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-01 klockan 19:39:06.

Medlem
    mar 2018

Sv: ICE 1519 mot Berlin, Leipzig, Erfurt.

Leipzig Hbf nästa. Tidtabellsenlig ankomsttid är 21.43. Nu är vi nog 20 min sena. Här blir det byte till dagens slutmål.

Medlem
    mar 2018

I Leipzig blev det att söka sig till spår 2 djupt ner i underjorden. Leipzigs enorma säckstation har inte räckt till för S-tågen som till stor del liksom i Stockholm hänvisats under jord.

Där nere - från spår 2 - tog jag nu S 3 till Halle Hbf som är dagens slutmål.

Förresten, S 3 är fullt och många tvingas stå i denna sena timme.

Men den gubben gick inte. Sparpreis är Sparpreis så jag fick vackert vänta till 18.36 på spår 6.
    Ja, Sparpreis är Sparpreis. Det var tur att du fick åka med det tidigare tåget till Hamburg.
    En annan resenär skälldes ut av SJ-personal därför att han hade en biljett med 15 minuters bytestid i Köpenhamn (Drehscheibe, på tyska)...

Kl 18.40 meddelades att 1519 var 25 min sent och att det "heute" skulle gå från spår 8. 19.05 gick tåget och här sitter jag nu och blickar tillbaka på en lång resdag. Men håll ut. Det är långt kvar.
    I alla fall gick tåget. Det är ingen självklarhet.
    F.ö. har DB en större störning inom IT (vet ej det svenska begreppet) så att platsbokningar inte visas och andra saker som ombordpersonalen tar hand om inte fungerar.

I Leipzig blev det att söka sig till spår 2 djupt ner i underjorden. Leipzigs enorma säckstation har inte räckt till för S-tågen som till stor del liksom i Stockholm hänvisats under jord.
    Är inte skyltningen bra?
    Utan tunnelstationen kunde man inte ha byggd Citytunneln som nu tar det mesta av trafiken - det är ganske tomt och öde uppe i hallen.

Förresten, S 3 är fullt och många tvingas stå i denna sena timme.
    Det är väl bara ett sätt, kanske till och med ett kort?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men erfarenheten visar att man bör kolla alla som sitter där ingen ska sitta. Särskilt i vagn 1 och 2 där ovanligt många tycks hamna "av misstag".

Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Sören Heise;35601]Ja, Sparpreis är Sparpreis. Det var tur att du fick åka med det tidigare tåget till Hamburg.
    En annan resenär skälldes ut av SJ-personal därför att han hade en biljett med 15 minuters bytestid i Köpenhamn (Drehscheibe

Jag fick ett plötsligt infall och tog en kalkylerad risk. Kanske till skillnad från mannen i Drehscheibe, som trodde man kunde lita på kort omstigningstid i Köpenhamn.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-02 klockan 12:59:13.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •