Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vetertantåg som passerar Sundbyberg på lördag. Hobbymässan och killarnas julmarknad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vetertantåg som passerar Sundbyberg på lördag. Hobbymässan och killarnas julmarknad.

Känner att det kanske kommer att bli fotoläge någon av dessa dagar. Någon som har koll på om det kommer att passera några veterantåg och vilken tid dessa kommer att passera Sundbyberg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Vetertantåg som passerar Sundbyberg på lördag. Hobbymässan och killarnas julmarkn

Tror inte det kommer passera så många tåg i Sundbyberg den här helgen.

Trafikverket utför arbeten på Mälarbanan helgen vecka 44: Arbeten Sundbyberg-Jakobsberg startar fredag den 2 november kl.22.40 och pågår fram till måndag den 5 november kl.04.30. SL-pendeltåg ersätts med bussar och tunnelbanan mellan Stockholm City och Jakobsberg. Inställda avgångar och förlängd restid förekommer. Fjärrtåg ersätts med buss sträckan Stockholm-Bålsta. För mer information om din resa, kontakta ditt tågbolag.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Vetertantåg som passerar Sundbyberg på lördag. Hobbymässan och killarnas julmarkn

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Tror inte det kommer passera så många tåg i Sundbyberg den här helgen.
    "tunnelbanan mellan Stockholm City och Jakobsberg" - det var som tusan, det hade jag ingen aaaning om

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    "tunnelbanan mellan Stockholm City och Jakobsberg" - det var som tusan, det hade jag ingen aaaning om
    Du läste inte så noga uppenbart/Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Du läste inte så noga uppenbart/Ulf
    Det går att läsa på flera sätt och det var dåligt skrivet.
    Som jourhavande Bror Duktig föreslår jag :
    ”Mellan Stockholm City och Jakobsberg ersätts SL-pendeltåg av tunnelbana och buss”.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Fast det där var ohederligt citerat...

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Fast det där var ohederligt citerat...
    Nej, det var det inte. Meningen är synnerligen tvetydigt formulerad, inte minst genom att tunnelbanan skrivs i bestämd form. Lennart Petersen föreslog en mycket bättre formulering här ovan.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej, det var det inte. Meningen är synnerligen tvetydigt formulerad, inte minst genom att tunnelbanan skrivs i bestämd form. Lennart Petersen föreslog en mycket bättre formulering här ovan.
    Säg det till SL/Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Säg det till SL. /Ulf
    D v s att de bör rekrytera personal med högre utbildning och särskilt färdighet avseende att kommunicera skriftligt.

Hej Jan! Nu hamnade mitt svar i ditt inlägg och ber om ursäkt för detta. Vet inte hur det gick till. Det som är skrivet nedan är alltså författat av Ola Zackrisson och ingen annan.

Jag har tvingats arbeta med civilekonomer, civilingenjörer och andra högutbildade som sär skriver. För att ta upp detta på spåret så blir kunskaperna inom geografi och i synnerhet järnvägsgeografi allt sämre. Träffar på många passagerare som oroligt undrar om Øresundståget Malmö-Växjö passerar Osby. När jag på grund av järnvägens tillkortakommanden chansade på att hinna med taxi till nattåget i Lund frågade föraren "Lund, var ligger Lund"? Vi befann oss i Skåne. Han hade gps men jag blev nervös när han fokuserade mer på att försöka använda gps än att köra så jag lotsade honom.

Kommunikation verkar bli svårare och svårare. Det är så ofta Järda ropar ut information om tåg som redan avgått.

Högre utbildning är numera ingen garanti för att kunna kommunicera skriftligt.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-11-02 klockan 22:22:20.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Säg det till SL/Ulf
    Texten torde vara författad av Trafikverket. SL är betydligt tydligare i sin information i detta fall.

Senast redigerat av Tallberg den 2018-11-02 klockan 14:30:12.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    D v s att de bör rekrytera personal med högre utbildning och särskilt färdighet avseende att kommunicera skriftligt.
    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Texten torde vara författad av Trafikverket. SL är betydligt tydligare i sin information i detta fall.
    Och de har redan rekryterat den typen av personal. Personligen tror jag att pedagogisk och empatisk kompetens är viktigare än färdighet att kommunicera skriftligt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och de har redan rekryterat den typen av personal. Personligen tror jag att pedagogisk och empatisk kompetens är viktigare än färdighet att kommunicera skriftligt.
    Just pedagogisk kompetens borde väl bland annat vara att kunna uttrycka sig begripligt i skrift. Någon muntlig kommunikation är det ju inte frågan om.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Just pedagogisk kompetens borde väl bland annat vara att kunna uttrycka sig begripligt i skrift. Någon muntlig kommunikation är det ju inte frågan om.
    Jurister är oftast väldigt duktiga på att uttrycka sig skriftligt, däremot brukar de vara dåliga på att målgruppsanpassa informationen. Därav följer att god kommunikationsförmåga inte självklart inbegriper empatisk och pedagogisk förmåga.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jurister är oftast väldigt duktiga på att uttrycka sig skriftligt, däremot brukar de vara dåliga på att målgruppsanpassa informationen. Därav följer att god kommunikationsförmåga inte självklart inbegriper empatisk och pedagogisk förmåga.
    Jurister förväntas väl ofta uttrycka sig så att skriften är exakt,entydig och inte kan feltolkas. Därav att det ibland kan bli rätt omständiga formuleringar. Men varför blanda in jurister i det här sammanhanget ? Fast en jurist hade nog skrivit den här texten bättre .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hela denna tråden är ju ett underbart exempel på kommunikationens underbara värld!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kari K Visa inlägg
    Hela denna tråden är ju ett underbart exempel på kommunikationens underbara värld!
    Bara denna tråd? Det gäller väl större delen av Postvagnen?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har tvingats arbeta med civilekonomer, civilingenjörer och andra högutbildade (inte inom mitt område) som sär skriver. För att ta upp detta på spåret så blir kunskaperna inom geografi och i synnerhet järnvägsgeografi allt sämre. Träffar på många passagerare som oroligt undrar om Øresundståget Malmö-Växjö passerar Osby. När jag på grund av järnvägens tillkortakommanden chansade på att hinna med taxi till nattåget i Lund frågade föraren "Lund, var ligger Lund"? Vi befann oss i Skåne. Han hade gps men jag blev nervös när han fokuserade mer på att försöka använda gps än att köra så jag lotsade honom.

Kommunikation verkar bli svårare och svårare. Det är så ofta Järda ropar ut information om tåg som redan avgått och högre utbildning är numera ingen garanti för att kunna kommunicera skriftligt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Jag har tvingats arbeta med civilekonomer, civilingenjörer och andra högutbildade (inte inom mitt område) som sär skriver. För att ta upp detta på spåret så blir kunskaperna inom geografi och i synnerhet järnvägsgeografi allt sämre. Träffar på många passagerare som oroligt undrar om Øresundståget Malmö-Växjö passerar Osby. När jag på grund av järnvägens tillkortakommanden chansade på att hinna med taxi till nattåget i Lund frågade föraren "Lund, var ligger Lund"? Vi befann oss i Skåne. Han hade gps men jag blev nervös när han fokuserade mer på att försöka använda gps än att köra så jag lotsade honom.
    Kommunikation verkar bli svårare och svårare. Det är så ofta Järda ropar ut information om tåg som redan avgått och
    högre utbildning är numera ingen garanti för att kunna kommunicera skriftligt.
    Ja uppenbart är det knepigt med att kommunicera, förr var det ju vanligt folk som svarade och fick förklara efter förmåga. Sedan skulle det vara särskilda kommunikatörer men dom har ofta avsevärda brister i sakkunskap. En myndighet som jag tycker faktiskt gått helt rätt väg är polisen, i stället för att anställa kommunikatörer har man utbildat erfarna poliser i konsten att kommunicera med media. Den nyss pensionerade Lars Byström i Stockholm kommer vi väl att minnas som en person som både ingav fullt förtroende och dessutom kunde beskriva vad som inträffat så folk begrep. Det var alltid glasklart när han snackade: ”det här vet vi”, ” det här vet vi inte i nuläge”, någon gång alternativt ”det här behåller vi för oss själva” . Och med 45års erfarenhet aldrig något osäkert svamlande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eftersom vetertantågen ändå är inställda så kan man ju också fråga sig: på vilket sätt ersätter man pendeltågen med tunnelbanan? Har man ändrat dess linjesträckning på något sätt, eller utökat trafiken? Annars känns det ju mera som att man borde ha skrivit att pendeltågen ersätts med bussar och dessa går till/från Hjulsta (eller var det nu är) och resten av vägen får man åka med tunnelbanan (som ju redan finns där).

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Det står klart och tydligt att pendeltågen ersätts med tunnelbana OCH bussar, vilket är precis hur det är. Du tar ordinarie tåg på tunnelbanans blåa linje till ändstation, och därefter byter du till extrainsatta ersättningsbussar sista biten till Jakobsberg.
    Jag förstår inte hur ett så enkelt budskap kan missuppfattas.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •