
Ursprungligen postat av
Bobo L
Jag har ingen insyn i kommunens och Trafikverkets planeringsarbete, men branschskvaller säger att Sundbybergs kommun "köpt till" ytterligare nedgrävning av järnvägen så att södra/östra punkten där nedstigning till underjorden påbörjas bör hamna inte så långt från (fd?) polishuset i Solna (och "Rör det rör så rör det oss"), medan västra/norra motsvarande punkt hamnar mellan fd Sundbybergs sjukhus och Solvalla. Om sträckans längd vet jag intet, men man kan ana att bygget kommer att kunna anas i sin omgivning.
Intressant kommer att bli hur man upprätthåller kapaciteten på tågtrafiken, dvs dels antalet tåg per timme och dels klarar restiderna utan förlängning.
Eller tror man sig behöva inrätta en lillpendel (Enköping-)Bålsta-Barkarby/Spånga för att kunna mata resenärer från Västerås/Enköping/Bålsta till Järfälla/Barkarby/Kista-områdena medelst buss från Barkarby utan att behöva ta dem via Sundbyberg? Kanske man skulle byggt två vändspår mellan upp- och nedspår mellan Spånga och Solvalla för att kunna vända tåg öster om Spånga utan att behöva tränga sådana tåg igenom Sundbybergsområdet? Lite sent att tänka på nu, i vilket fall.