Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Sundbybergs kommande stationsområde.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sundbybergs kommande stationsområde.

Brukar ofta ta en morgonpromenad förbi gamla lokstallet i Sundbyberg. Det gick fort att få bort alla gamla spår i bangården men nu verkar lugnet ha lagt sig över området när spår, kontaktledningar och luftledningsbryggor är borta.
    Har letat på nätet efter information om hur ombyggnaden ska gå till och hur man har tänkt till för att även under byggnadstiden ska kunna passera Sundbyberg. Har dessvärre inte hittat något!
    Någon som har koll på hur ombyggnaden ska gå till och om man kommer att stänga av bilvägen för att lägga ett spår på Järnvägsgatan.
    Har letat på nätet och på youtub men inte hittat någon lösning på hur man ska passera Sundbyberg utan att stänga av järnvägen.
    Funderar också på om alla järnvägsslipers som ligger vid avtagsspåret mot godsbangården ska användas till. Ska dom användas till de nya spåren vid Sundbyberg och Huvudsta?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Sundbybergs kommande stationsområde.

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Brukar ofta ta en morgonpromenad förbi gamla lokstallet i Sundbyberg. Det gick fort att få bort alla gamla spår i bangården men nu verkar lugnet ha lagt sig över området när spår, kontaktledningar och luftledningsbryggor är borta.
    Har letat på nätet efter information om hur ombyggnaden ska gå till och hur man har tänkt till för att även under byggnadstiden ska kunna passera Sundbyberg. Har dessvärre inte hittat något!
    Någon som har koll på hur ombyggnaden ska gå till och om man kommer att stänga av bilvägen för att lägga ett spår på Järnvägsgatan.
    Har letat på nätet och på youtub men inte hittat någon lösning på hur man ska passera Sundbyberg utan att stänga av järnvägen.
    Funderar också på om alla järnvägsslipers som ligger vid avtagsspåret mot godsbangården ska användas till. Ska dom användas till de nya spåren vid Sundbyberg och Huvudsta?
    Om jag har förstått rätt ska järnvägen "grävas ned". Gissar då på att man först ordnar en provisorisk plattform i norr eller söder och sedan gör utgrävningen av andra halvan, flyttar över trafiken dit och slutligen ordnar andra hälften av nedgrävningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då kontrar jag med att gissa att man stänger av trafiken i typ 18 månader och kör ersättningsbussar till Barkarby eller nåt under tiden... (Att vänta tills tunnelbanan till Barkarby är klar vore ju att låta folk komma undan för lätt!)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Genom Sundbyberg ska järnvägen grävas ner och läggas i en tunnel och från spårvagns bron och vidare mot Tomteboda bron kommer järnvägen att sänkas ner något ev. för att frigöra utrymme för kommande bebyggelse över spårområdet.
    Är lite nyfiken på hur det ska gå till att bygga en tunnel parallellt med Järnvägsgatan genom Sundbyberg utan att stoppa järnvägstrafiken.
    https://www.youtube.com/watch?v=G_NhKUMj_lY

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Genom Sundbyberg ska järnvägen grävas ner och läggas i en tunnel och från spårvagns bron och vidare mot Tomteboda bron kommer järnvägen att sänkas ner något ev. för att frigöra utrymme för kommande bebyggelse över spårområdet.
    Är lite nyfiken på hur det ska gå till att bygga en tunnel parallellt med Järnvägsgatan genom Sundbyberg utan att stoppa järnvägstrafiken.
    https://www.youtube.com/watch?v=G_NhKUMj_lY
    Stäng av trafiken på Järnvägsgatan och slå sponter intill husen så går det att gräva utan några större problem. Dock finns det säkert en hel del rör och kablar i gatan som behöver flyttas också.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-10-31 klockan 20:02:11.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Stäng av trafiken på Järnvägsgatan och slå sponter intill husen så går det att gräva utan några större problem. Dock finns det säkert en hel del rör och kablar i gatan som behöver flyttas också.
    Trv har beskrivit ordningen i bygget, dock har jag inte sett exakt angivet var spåren ska gå. I första etapp anläggs två provisoriska spår med plattform(ar) bredvid nuvarande. Ett nedgrävt tråg med två spår och plattform byggs. När det är färdigt flyttar trafiken dit och de provisoriska spåren rivs. I sista etapp byggs ytterligare ett tråg med två spår och när det är klart har vi 4 spår genom Sundbyberg. Allt verkar ta sikte på så lite avstängning som möjligt men kanske blir det någon koryare tid medans man kopplar in växlar.

När inleds bygget/nedgrävningen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

https://www.trafikverket.se/contenta...3/broschyr.pdf

Samrådsbrochyr från Trafikverket om den nya sträckningen av järnvägen genom Sundbyberg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    När inleds bygget/nedgrävningen?
    Trafikverket säger:
    "Genom Sundbyberg planerar vi att bygga ut järnvägen i en tunnel och planerad byggstart är tidigast 2022. Under 2019 fortsätter vi att lägga om ledningar under marken."

Mer info om Sundbyberg här:
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...an/sundbyberg/

Senast redigerat av Tallberg den 2019-11-11 klockan 10:35:22.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har ingen insyn i kommunens och Trafikverkets planeringsarbete, men branschskvaller säger att Sundbybergs kommun "köpt till" ytterligare nedgrävning av järnvägen så att södra/östra punkten där nedstigning till underjorden påbörjas bör hamna inte så långt från (fd?) polishuset i Solna (och "Rör det rör så rör det oss"), medan västra/norra motsvarande punkt hamnar mellan fd Sundbybergs sjukhus och Solvalla. Om sträckans längd vet jag intet, men man kan ana att bygget kommer att kunna anas i sin omgivning.

Men, antag schaktbotten tolv meter under markytan och nya spåret på tio meter under marken, och att största tillåten stigning är 10 promille. Det ger att respektive tunnelinfart behöver 1 km för att nå ned till tunnelnivån.

Intressant kommer att bli hur man under byggtiden upprätthåller kapaciteten på tågtrafiken, dvs dels antalet tåg per timme och dels klarar restiderna utan förlängning, med tanke på att ett flertal föränderliga provisorier med nedsatt sth till 70, 50 eller 30 kan komma att behövas.

Eller, tror man sig behöva inrätta en lillpendel (Enköping-)Bålsta-Barkarby/Spånga för att kunna mata resenärer från Västerås/Enköping/Bålsta till Järfälla/Barkarby/Kista-områdena medelst buss från Barkarby utan att behöva ta dem via Sundbyberg? Kanske man skulle byggt två vändspår mellan upp- och nedspår mellan Spånga och Solvalla för att kunna vända tåg öster om Spånga utan att behöva tränga sådana tåg igenom Sundbybergsområdet? Lite sent att tänka på nu, i vilket fall.

Senast redigerat av Bobo L den 2019-11-11 klockan 13:36:02.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Jag har ingen insyn i kommunens och Trafikverkets planeringsarbete, men branschskvaller säger att Sundbybergs kommun "köpt till" ytterligare nedgrävning av järnvägen så att södra/östra punkten där nedstigning till underjorden påbörjas bör hamna inte så långt från (fd?) polishuset i Solna (och "Rör det rör så rör det oss"), medan västra/norra motsvarande punkt hamnar mellan fd Sundbybergs sjukhus och Solvalla. Om sträckans längd vet jag intet, men man kan ana att bygget kommer att kunna anas i sin omgivning.

Intressant kommer att bli hur man upprätthåller kapaciteten på tågtrafiken, dvs dels antalet tåg per timme och dels klarar restiderna utan förlängning.

Eller tror man sig behöva inrätta en lillpendel (Enköping-)Bålsta-Barkarby/Spånga för att kunna mata resenärer från Västerås/Enköping/Bålsta till Järfälla/Barkarby/Kista-områdena medelst buss från Barkarby utan att behöva ta dem via Sundbyberg? Kanske man skulle byggt två vändspår mellan upp- och nedspår mellan Spånga och Solvalla för att kunna vända tåg öster om Spånga utan att behöva tränga sådana tåg igenom Sundbybergsområdet? Lite sent att tänka på nu, i vilket fall.
    Så som jag har uppfattat banarbetsplanerna:
    - Enkelspårsdrift förbi Sundbyberg för SL-tåg Nynäshamn-Bålsta och SJ.
    - SL-tåg från Västerhaninge vänder vid Odenplan (tjt till/från Ulriksdal, spår M).
    - SL-tåg Kungsängen-Spånga

Blir säkert andra lösningar tidvis och i takt med arbetenas fortskridande.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2019-11-11 klockan 13:59:59. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Så som jag har uppfattat banarbetsplanerna:
    - Enkelspårsdrift förbi Sundbyberg för SL-tåg Nynäshamn-Bålsta och SJ.
    - SL-tåg från Västerhaninge vänder vid Odenplan (tjt till/från Ulriksdal, spår M).
    - SL-tåg Kungsängen-Spånga

Blir säkert andra lösningar tidvis och i takt med arbetenas fortskridande.
    Och icke-SL-tågen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och icke-SL-tågen?
    Vilka finns förutom SL och SJ (dessa har ju Jan redan redogjort för)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Vilka finns förutom SL och SJ (dessa har ju Jan redan redogjort för)?
    Iofs kan man väl tänka sig andra orpatörer som vill slåss på banan, men faktum är att jag missade "och SJ".

Fast, enkelspårsdrift och troligen med till tex 70 km/h begränsad sth på en sträckan av kanske en km, torde ju strypa kapaciteten en smula...?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är nyttan för övriga Sverige av detta?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Vad är nyttan för övriga Sverige av detta?
    Fyrspåret ger nytta även för "övriga Sverige" - sen beror det på hur vi definierar detta område, nyttan för t ex Jokkmokk torde vara obefintlig.

Nedgrävningen ger nytta enbart för Sundbyberg och Solna.

Fler frågor?

Thomas K Ohlsson
    folkbildare

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

---klipp---
    Lägesangivelsen "Rör det rör så rör det oss" är väldigt exakt för dom med lokalkännedom!

Fast jag passerade där senast i lördags minns jag dock inte om skylten finns kvar... och är det inte "Rör det rör rör det oss"? Jag får titta nästa gång!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Iofs kan man väl tänka sig andra orpatörer som vill slåss på banan, men faktum är att jag missade "och SJ".

Fast, enkelspårsdrift och troligen med till tex 70 km/h begränsad sth på en sträckan av kanske en km, torde ju strypa kapaciteten en smula...?
    Den smulan är tämligen stor - typ när jag äter smulpaj. Då blir jag mätt på smulorna och en smula fetare. SJ torde få behov av att köra direkttåg Stockholm - Eskilstuna - Västerås under denna period.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Den smulan är tämligen stor - typ när jag äter smulpaj. Då blir jag mätt på smulorna och en smula fetare. SJ torde få behov av att köra direkttåg Stockholm - Eskilstuna - Västerås under denna period.
    Hur lång enkelspårssträcka blir det?

Och vad kan kapaciteten tänkas bli?
    Som f d kallhällsbo minns jag enkelspåret Kallhäll-Stäket-Kungsängen, där kunde man klämma in många tåg!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Hur lång enkelspårssträcka blir det?

Och vad kan kapaciteten tänkas bli?
    Som f d kallhällsbo minns jag enkelspåret Kallhäll-Stäket-Kungsängen, där kunde man klämma in många tåg!
    Instämmer i frågan.
    Vad jag minns från när jag flyktigt för länge sedan läste om de första planerna så skulle man först flytta 2 spår åt sidan för att kunna gräva ned 2 spår, och efter att ha flyttat trafiken till dessa nya sedan grävt ned de två återstående.
    Men nu är det uppenbarligen bara ett enkelspår under bygget. Hur länge är det, är det tills allt är helt färdigt, eller kan man när första nya spåret/en öppnas köra dubbelspår?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •