Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nattåget kör förbi Västerås

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nattåget kör förbi Västerås

Ser att det kommande nattåget från Göteborg ska på norrgång gå över Västerås men utan annonserat uppehåll. Resande från Västerås hänvisas till två byten, ett i Sala och ett i Uppsala för byte till Stockholmsdelen. Nu kan man ju spekulera i varför och vad det finns för rationella skäl till detta , ett kort uppehåll ska väl tidtabellen tåla och Västerås med omnejd borde vara ett hyggligt resandeunderlag.
    Kan det vara att man vill vara obunden och vid behov köra raka vägen Krylbo-Storvik, eller något annat.
    Vad jag vet är det nog första gången ett resandetåg passerar Västerås , nattåget Stockholm-Oslo och Stockholm-Hallsberg-Malmö gick den vägen ibland men med uppehåll i Västerås.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nattåget kör förbi Västerås

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ser att det kommande nattåget från Göteborg ska på norrgång gå över Västerås men utan annonserat uppehåll. Resande från Västerås hänvisas till två byten, ett i Sala och ett i Uppsala för byte till Stockholmsdelen. Nu kan man ju spekulera i varför och vad det finns för rationella skäl till detta , ett kort uppehåll ska väl tidtabellen tåla och Västerås med omnejd borde vara ett hyggligt resandeunderlag.
    Kan det vara att man vill vara obunden och vid behov köra raka vägen Krylbo-Storvik, eller något annat.
    Vad jag vet är det nog första gången ett resandetåg passerar Västerås , nattåget Stockholm-Oslo och Stockholm-Hallsberg-Malmö gick den vägen ibland men med uppehåll i Västerås.
    Kan man också ha påverkats av att just till fjällen är det många som skall tillbaka en vecka senare och att det blir förvirrat när tåget inte kan stanna i Västerås på sydgång?
    En närliggande fråga är om SJ begärt att få gå olika vägar, eller om det framgått av JNB att det inte skulle fungera/tillåtas att gå samma väg, eller om Trv löst en konflikt runt detta.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan man också ha påverkats av att just till fjällen är det många som skall tillbaka en vecka senare och att det blir förvirrat när tåget inte kan stanna i Västerås på sydgång?
    Fast i den riktningen tror jag nog att de uppskattar avstigning i Örebro framför avstigning i Västerås en timme tidigare om det ens hade varit möjligt.

Det känns som en långsökt förklaring. Inte heller kan avgångstiden från Västerås på nordgång anses hindrande, några minuter över 22 är nog snarare närmast perfekt.

Återstår möjligheten att köra olika vägar utan uppehåll i Västerås. Utöver den väg som används på sydgång går det ju att gena från Kolbäck till Fagersta även om man svänger av i Hovsta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det där förstod jag inte riktigt. Senaste gången jag åkte nattåg över Krylbo (förra sommaren vid inkopplingen av Citybanan) så stannade det i Västerås (men passerade Eskilstuna som jag egentligen skulle till!).

Menar du Krylbo - Frövi?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var märkligt. Förra gången (?) Nattåget Göteborg-Jämtland passerade Västerås passade jag på att hoppa på där vid ett tillfälle. Jag kom då från Norrköping och ressällskap från Göteborg. Perfekt anslutning. Så vi kan alltså inte göra om den resan utan att någon av oss tvingas till ett extra byte?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det där förstod jag inte riktigt. Senaste gången jag åkte nattåg över Krylbo (förra sommaren vid inkopplingen av Citybanan) så stannade det i Västerås (men passerade Eskilstuna som jag egentligen skulle till!).

Menar du Krylbo - Frövi?
    Ja raka vägen upp mot Krylbo är vägen över Frövi. Västerås är en längre väg men har man inget annonserat uppehåll så har man större valfrihet . Men det finns många alternativvägar för det här tåget, en är Kolbäck-Ramnäs över Surahammar. En annan är gamla vägen Frövi-Arboga. Frövi-Ludvika-Borlänge kan gå. Avdelning tågsträckor så blir det väl också återupptagen trafik på Snyten-Ängelsberg med resandetåg förutom nu Kilafors-Söderhamn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja raka vägen upp mot Krylbo är vägen över Frövi.
    Okej, så när du skrev "raka vägen Krylbo-Storvik", så menade du "raka vägen Hallsberg-Krylbo". Ja det var ju klart som korvspad! Men skönt att vi har rett ut det nu

Senast redigerat av JDS den 2018-10-31 klockan 21:17:01.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Okej, så när du skrev "raka vägen Krylbo-Storvik", så menade du "raka vägen Hallsberg-Krylbo". Ja det var ju klart som korvspad! Men skönt att vi har rett ut det nu
    Det är annonserat uppehåll i Örebro så vägen dit är rätt given, sedan finns det alternativ. Men det jag undrade över i inlägget var någon tänkt orsak till att man inte har annonserat uppehåll för resande i Västerås trots att tåget går den vägen. Måste ju kännas snopet att se tåget gå förbi och behöva åka med byte i Sala och Uppsala för att nå tåget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad har tåget för tekniskt tågnummer sträckan Örebro - Söderhamn?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är annonserat uppehåll i Örebro så vägen dit är rätt given, sedan finns det alternativ. Men det jag undrade över i inlägget var någon tänkt orsak till att man inte har annonserat uppehåll för resande i Västerås trots att tåget går den vägen. Måste ju kännas snopet att se tåget gå förbi och behöva åka med byte i Sala och Uppsala för att nå tåget.
    Nu ser jag också från Tydals tidtabell att tåget inte rullar förbi utan att det finns
    ett tekniskt uppehåll på 5min för Västerås C . Vore ju intressant få en förklaring till varför det inte är upplåtet för påstigande.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Dagisfröken Visa inlägg
    Enligt länkarna i detta inlägg så har de tydligen samma tågnummer hela vägen Göteborg-Duved.
    Men tittar man i grafen för Kilafors-Söderhamn V vx så verkar det norrgående heta 3972 där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Dagisfröken Visa inlägg
    Får det till:

72 Örebro-Jädersbruk
    3971 Jädersbruk - Sala
    3972 Sala - Söderhamn - Sundsvall

- med hjälp av Tågplan 19 grafer

Kan ju ha sett fel i den röran.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför inget uppehåll i Hallsberg för norrgående tåg 72?

http://www.tydal.nu/php/tag/tdt.php?...tum=2018-12-09

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Varför inget uppehåll i Hallsberg för norrgående tåg 72?
    http://www.tydal.nu/php/tag/tdt.php?...tum=2018-12-09
    Nu är det lite rörigt i Postvagnen, eftersom samma eller närliggande frågor diskuteras i flera trådar. Den här länken leder till en plats i en annan tråd, där en diskussion börjar om den fråga du ställt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nu ser jag också från Tydals tidtabell att tåget inte rullar förbi utan att det finns
    ett tekniskt uppehåll på 5min för Västerås C . Vore ju intressant få en förklaring till varför det inte är upplåtet för påstigande.
    Från säker källa har jag fått följande information: "Uppehållet i Västerås i T19 på norrgående nattåg beror på tågmöte med 768 i Västerås C.
    Linjen Västerås C-Västerås N är precis som nu fortsatt enkelspårig i T19 och kommer att vara så även halva T20 pga arbeten vid Tegnergatan."

Och från en annan, lika säker, källa, har jag fått informationen att SJ inte begärt att tåget skall gå via Västerås, utan att det har valts av Trv (med tanke på annan trafik och önskade tider).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från säker källa har jag fått följande information: "Uppehållet i Västerås i T19 på norrgående nattåg beror på tågmöte med 768 i Västerås C.
    Linjen Västerås C-Västerås N är precis som nu fortsatt enkelspårig i T19 och kommer att vara så även halva T20 pga arbeten vid Tegnergatan."

Och från en annan, lika säker, källa, har jag fått informationen att SJ inte begärt att tåget skall gå via Västerås, utan att det har valts av Trv (med tanke på annan trafik och önskade tider).
    Aha! Gåtans upplösning!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Aha! Gåtans upplösning!
    Inte riktigt löst, eller?

Frågan om varför SJ inte säljer biljetter till tåget i Västerås återstår väl? För även om de nu tvingas den vägen så borde det väl vara intressant att få in några kronor på sålda platser?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Inte riktigt löst, eller?

Frågan om varför SJ inte säljer biljetter till tåget i Västerås återstår väl? För även om de nu tvingas den vägen så borde det väl vara intressant att få in några kronor på sålda platser?
    Fast då antar jag att SJ måste begära ändring av tågplanen så att det annonseras uppehåll för resande där.
    För i nuläget finns väl inget krav att det finns ett plattformsspår ledigt för tåget.
    Eller?

Men svaret har kanske redan lämnats: En önskan att kunna omleda tåget utan att behöva ordna ersättning, plus att behovet inte bedöms uppväga det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fast då antar jag att SJ måste begära ändring av tågplanen så att det annonseras uppehåll för resande där.
    Varför? Rst tycks ha annonserat uppehåll i Mjölby trots att det saknas körplanen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Varför? Rst tycks ha annonserat uppehåll i Mjölby trots att det saknas körplanen.
    För att inte riskera omledning som omöjliggör uppehållet?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •