Enl. resrobot, 11/12, från Örebro 21.05 till Sundsvall 2.20, Östersund 6.30.
Länk. http://www.jarnvagsnyheter.se/201810...nstlott-orebro
Enl. resrobot, 11/12, från Örebro 21.05 till Sundsvall 2.20, Östersund 6.30.
Länk. http://www.jarnvagsnyheter.se/201810...nstlott-orebro
Rute for tog 72 - Gøteborg og nordover:
http://www.tydal.nu/php/tag/tdt.php?...tum=2018-12-09
Rute for 71 - Mot Gøteborg..
http://www.tydal.nu/php/tag/tdt.php?...tum=2018-12-09
Dette vil si at toget går forskjellig vei på nord og sydgang.
Tack för svar! Det passerar tydligen min hemort Fagersta på sydgång. På 90-talet stannade nattåget mellan Göteborg och Norrland i Fagersta. Här en bild när det passerar Krampen på nordgång 1994.
![]()
Senast redigerat av Ulfe den 2018-10-31 klockan 16:18:40. Anledning: Kompletterat årtal för bild.
Ett av de mer märkliga inslagen är att man passerar Hallsberg på norrgång.
Varför inte stanna där så att det blir konsekvent?
Avesta-Krylbo passeras på både nord och sydgång utan uppehåll, med inte helt orimliga tider, nordgång 23.02 och sydgång 5.51, med ett stopp där skulle jag bara behöva åka 3 mil norrut istället för 10 mil söderut för att ansluta, jag bor i Fagersta.
Ja dom verkar ju stanna på sydgång. Märkligt hur man kan köra förbi en så pass stor järnvägsknut som Hallsberg utan att stanna med alla anslutande förbindelser som man också missar. Verkar ju också som man kör förbi Västerås på nordgång utan att stanna. Är också märkligt att man väljer att köra förbi en så pass stor station som Västerås utan resandeutbyte. På sydgång går man ju inte den vägen så då är det ju inte aktuellt men på nordgång då man kör via Västerås är det märkligt att man kör förbi. Även Avesta Krylbo är lite märkligt att man inte stannar. Även där borde det ju gå att ansluta från t ex Dalarna.
Vilka förbindelser missar man på nordgång? Mjölby-Motala, Töreboda- Laxå, Karlstad-Degerfors? Nej, de anslutande tågen går ju vidare till Örebro. Inget extra byte. De enda som får ett extra byte är Hallsberg och Vingåker. Från Katrineholm åker man bäst via Stockholm.
I Storvik och Karbenning (och kanske nåt mer ställe) star tåget flera minuter. kan tycka att man borde tillåta resandeutbyte när tåget ändå star på stationen I ett antal minuter. Inte I Karbenning förstås, men Storvik borde väl kunna vara tillräckligt stort?
Senast redigerat av Alexander Lukas den 2018-11-01 klockan 11:26:56.
Ett problem med nattågsstopp sent på kvällen och tidigt på morgonen är att det kan störa en del av de resenärer som skulle vilja sova då. En typ av störning är att inbromsning, stillastående och igångsättning märks trots förarens goda försök att undvika störning. En annan störning är att liggvagnsresenärer (liksom även resenärer som delar sovkupé med okända) störs antingen av att medpassagerare kommer in i kupén när man var på väg att somna (eller redan sover), eller av att tågvärden väcker avstigande i förväg.
Förr var det bara så att ska man åka nattåg så får man räkna med sådant. Några resande vann SJ nog på att göra uppehåll nattetid, men med tiden kom man nog att avskräcka fler. Mitt intryck är att SJ på senare år har gått in för att slopa sena kvällsuppehåll och tidiga morgonuppehåll för nattågen. Det märks t ex på att nattåget Stockholm - Mamö och åter inte längre stannar vid Södertälje Syd.
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-01 klockan 11:39:36.
Dom som skall till Gävle norrifrån åker nog enklast med Stockholmståget som går via Gävle. Skulle möjligen vara resenärer från Gävle till Göteborg men dom kan ju lika gärna åka Tåg i Bergslagens tåg och byta i Örebro eller Hallsberg istället för att byta i Storvik. Är nog mycket få resenärer som man skulle ha någon större nytta av detta.
Senast redigerat av Alexander Lukas den 2018-11-01 klockan 13:46:15.
Och om jag tolkar Tydals tidtabell för tåg 72 så är det faktiskt inlagt ett uppehåll på 5min för Västerås, dock utan annonserat resandeutbyte. Möjligen är det för personalbyte ? Det är ju inte anmärkningsvärt sent på kvällen så man kan ju undra varför man avhänder sig resandeunderlaget därifrån som i stället får resa med byte i Sala och Uppsala alternativt Stockholm. Enda fördel jag kan hitta är att man är oförhindrad att köra någon alternativ väg. Och ser man att tidtabellen funkar så kan man ju senare lägga in ett uppehåll i Västerås.
Resandeundelaget från Västerås kan ju faktiskt även innefatta Stockholm om det är fullbokat i Stockholmsdelen.