Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nattågen från 9 december. Man kan inte få allt!!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nattågen från 9 december. Man kan inte få allt!!

SJ utökar nattågstrafiken 9 december.
    Vi får nattåg:
    Stockholm-Narvik/Luleå
    Stockholm-Duved/Luleå
    Göteborg-Duved/Luleå via Örebro-Sundsvall. Inte längre via Stockholm

Just nu kan man inte boka sittplats Stockholm-Duved men man får väl hoppas att det ändras.
    Det verkar också vara slut med WL4 från Göteborg. Jag lyckas inte boka 1kl sovvagn varken till Duved eller Luleå.
    Tråkigt men man kan inte få allt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nattågen från 9 december. Man kan inte få allt!!

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Vi får nattåg:
    Stockholm-Narvik/Luleå
    Stockholm-Duved/Luleå

Just nu kan man inte boka sittplats Stockholm-Duved men man får väl hoppas att det ändras.
    Det verkar också vara slut med WL4 från Göteborg. Jag lyckas inte boka 1kl sovvagn varken till Duved eller Luleå.
    Vilken sajt försöker du boka på?
    Vilket resdatum?

Men jag har kollat på www.sj.se och det verkar stämma för 11 december.
    Kan det vara så att det bara går 1-klasssovvagn i Stockholmsdelen, och att det bara går genomgående sittvagnar Göteborg-Duved resp. Stockholm-Boden (och vidare)?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vilken sajt försöker du boka på?
    Vilket resdatum?

Men jag har kollat på www.sj.se och det verkar stämma för 11 december.
    Kan det vara så att det bara går 1-klasssovvagn i Stockholmsdelen, och att det bara går genomgående sittvagnar Göteborg-Duved resp. Stockholm-Boden (och vidare)?
    Jag har frågat SJ och fått följande svar, och mina gissningar stämde ju bra, och din slutsats stämde också:

Ingen direkt sittvagn Stockholm - Duved.

Ingen WL4 Göteborg - Duved p g a vagnsbrist. Men numera kan man boka singel i trebäddskupé så man kan i vart fall få egen "kuppe".
    Vill man åka WL4 till Duved så måste man åka X2 till Stockholm och sedan ta WL4 därifrån.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har frågat SJ och fått följande svar, och mina gissningar stämde ju bra, och din slutsats stämde också:

Är det brist på sittvagnar eller brist på efterfrågan, någon som vet eller vill spekulera?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Är det brist på sittvagnar eller brist på efterfrågan, någon som vet eller vill spekulera?
    Eller överskott på resenärer (som vill åka sov- och lliggvagn)?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Gissar väl att man tar ett antal vagnar ur tjänst också, eftersom man ska rusta upp hela nattågsvagnparken.
    Detta lär ju innebära att men kanske skulle vilja ha fler vagnar i tågen än det finns tillgängliga. Det lär väl ta nått år minst, men beror ju naturligtvis på hur snabbt man vill få det gjort.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Eller överskott på resenärer (som vill åka sov- och lliggvagn)?
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Gissar väl att man tar ett antal vagnar ur tjänst också, eftersom man ska rusta upp hela nattågsvagnparken.
    Detta lär ju innebära att men kanske skulle vilja ha fler vagnar i tågen än det finns tillgängliga. Det lär väl ta nått år minst, men beror ju naturligtvis på hur snabbt man vill få det gjort.
    Jag spekulerade om att det kunde vara så att det är tåglängden som begränsar, och att SJ hellre byter ut en glest belagd sittvagn Stockholm-Duved mot en sovvagn som man kan fyllla med resande.

Men sen var det ju brist på sittvagnar i Uppsalatågen tidigare, så man vill kanske hellre köra en välfylld sittvagn någon annanstans än glest belagd till Duved.

Det gäller ju att prioritera, och man kan inte få allt!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen WL4 Göteborg - Duved p g a vagnsbrist. Men numera kan man boka singel i trebäddskupé så man kan i vart fall få egen "kuppe".
    Vill man åka WL4 till Duved så måste man åka X2 till Stockholm och sedan ta WL4 därifrån.
    Antar att det inte heller går ngn sittvagn Göteborg-Luleå
    Men bytet i Sundsvall för sittande verkar ju halvskapligt (i bägge relationerna där det saknas direkt sittvagn) man behöver åtminstona inte vänta utomhus (men måste gå ut mitt i natta)

Genomgående Liggvagn ska väl finnas i alla fyra relationerna (Cst/G - Duved/Luleå)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi får nattåg:
    Stockholm-Narvik/Luleå
    Stockholm-Duved/Luleå

Om man söker på Göteborg respektive Stockholm till Bastuträsk ser man att det går nattåg 72 och 92 båda med ankomst Bastuträsk 08:19. Betyder det att man delar tåget på hälften och kör ett från Göteborg och ett från Stockholm och kopplar samman allt i Sundsvall? Hur gör man med bistron eftersom det ska vara bistro både från Göteborg och Stockholm?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Om man söker på Göteborg respektive Stockholm till Bastuträsk ser man att det går nattåg 72 och 92 båda med ankomst Bastuträsk 08:19. Betyder det att man delar tåget på hälften och kör ett från Göteborg och ett från Stockholm och kopplar samman allt i Sundsvall? - - -
    Ja, tågen ska byta vissa vagnar med varandra i Sundsvall. 72 går i princip Göteborg - Duved, via Kilafors - Söderhamn.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Men bytet i Sundsvall för sittande verkar ju halvskapligt (i bägge relationerna där det saknas direkt sittvagn) man behöver åtminstona inte vänta utomhus (men måste gå ut mitt i natta)

Genomgående Liggvagn ska väl finnas i alla fyra relationerna (Cst/G - Duved/Luleå)?
    Enkelt att kolla. Jag kollade på www.sj.se för resa 11 december.
    Sittvagn 31 finns Göteborg-Boden.

Liggvagn och vanlig sovvagn verkar finnas i alla fyra benen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Om man söker på Göteborg respektive Stockholm till Bastuträsk ser man att det går nattåg 72 och 92 båda med ankomst Bastuträsk 08:19. Betyder det att man delar tåget på hälften och kör ett från Göteborg och ett från Stockholm och kopplar samman allt i Sundsvall? Hur gör man med bistron eftersom det ska vara bistro både från Göteborg och Stockholm?
    Det är två tågdelar från Göteborg en till Jämtland och en till Luleå, och likaså två tågdelar från Stockholm. I Sundsvall växlar man och ett tåg går till Jämtland och ett till Luleå. Det räcker till en bistro i alla tåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg

Eftersom det är annonserat sittvagn från Göteborg så bör det ju åtminstone gå en till Luleå om det inte går någon till Jämtland. Men tittar jag på ett datum som 11/12 så är det annonserat sittvagn utan byte från Göteborg till både Jämtland och Luleå.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är två tågdelar från Göteborg en till Jämtland och en till Luleå, och likaså två tågdelar från Stockholm. I Sundsvall växlar man och ett tåg går till Jämtland och ett till Luleå. Det räcker till en bistro i alla tåg.
    Just så.
    Och det kan då finnas bistro på alla sträckor. (Men, sen tänkte jag fel, så det har jag raderat.)

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-31 klockan 17:43:39. Anledning: Kommit på bättre tankar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Just så.
    Och det kan då finnas bistro på alla sträckor. Men, det går åt (totalt) 2 bistro-vagnar mer än med det tidigare upplägget när detta tåg gick via Stockholm och ibland några vagnar (men ingen bistro) släpptes av i Stockholm.
    Men i nuvarande tidtabellen går ju Jämtlandsdelen från Stockholm i eget tåg och där är annonserat kniv och gaffel i tidtabellen , bör väl vara en bistrovagn, så jag får det till att det är oförändrad åtgång på bistrovagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej
    Tåg 92 går Stockholm-Luleå. Uppehåll i Sundsvall 01.58-2.45
    Tåg 72 går Göteborg-Örebro-Kilafors-Duved. Uppehåll i Sundsvall 02.20-03.35

Försöker man boka sittvagn Stockholm-Duved får man "Ej valbar"
    Försöker man boka sittvagn Stockholm-Duved med byte i Sundsvall får man upp 92-72 med lång bytestid i Sundsvall. (Alla system kan manipuleras)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hej
    Tåg 92 går Stockholm-Luleå. Uppehåll i Sundsvall 01.58-2.45
    Tåg 72 går Göteborg-Örebro-Kilafors-Duved. Uppehåll i Sundsvall 02.20-03.35

Försöker man boka sittvagn Stockholm-Duved får man "Ej valbar"
    Försöker man boka sittvagn Stockholm-Duved med byte i Sundsvall får man upp 92-72 med lång bytestid i Sundsvall. (Alla system kan manipuleras)
    Möjligen är det på detta sätt med uträkningen att den som tänker sig att kunna åka sittvagn utan byte inte ska riskera att bli lurad. Bra att det går att manipulera men trist att bara ett fåtal kommer att lista ut det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •