Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nice

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Nice

Jag blev förstås tvungen att leta fram en bild från mitt första besök i Nice, som ägde rum sommaren 1970. Noterar bl a att det var tillräckligt med endast NICE på stationsskylten, inget Nice Ville eller Nice-Ville här inte. i övrigt är det väl inte så mycket som har förändrats på snart 50 år tycker jag, förutom vägen som korsar i bakgrunden på den nytagna bildgåtebilden. Fast å andra sidan har jag inte gjort någon jämförelse i detalj. Sen funderar jag lite varför jag har varit uppe i ottan och plåtat ett tåg. Vi var fyra grabbar som tog tåget till Nice, var där två veckor och alltid ute och suddade på nätterna. Minns att hotellstäderskan brukade väcka oss för att hon ville in och städa vårt rum. Så det bör väl betyda att bilden är tagen vid ankomst från eller avresa till Paris.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nice

All möblering, bänkar, skyltar, planteringen på plattformen(!), belysning mm. är nog nytt. Och plattformarna höjda. Men visst är mycket sig likt om man jämför med Hans bilder.
    Den röda vagnen till vänster, vad är det? Sovvagn?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Jag blev förstås tvungen att leta fram en bild från mitt första besök i Nice, som ägde rum sommaren 1970. Noterar bl a att det var tillräckligt med endast NICE på stationsskylten, inget Nice Ville eller Nice-Ville här inte. i övrigt är det väl inte så mycket som har förändrats på snart 50 år tycker jag, förutom vägen som korsar i bakgrunden på den nytagna bildgåtebilden. Fast å andra sidan har jag inte gjort någon jämförelse i detalj. Sen funderar jag lite varför jag har varit uppe i ottan och plåtat ett tåg. Vi var fyra grabbar som tog tåget till Nice, var där två veckor och alltid ute och suddade på nätterna. Minns att hotellstäderskan brukade väcka oss för att hon ville in och städa vårt rum. Så det bör väl betyda att bilden är tagen vid ankomst från eller avresa till Paris.
    Avresa ser ut att passa bra. Enligt "Tåg till utlandet" för sommaren 1970 avgår tåg 52 till Paris kl. 9.11 och jag gissar att man tog in Pariståget på spåret närmast stationsbyggnaden.

Senast redigerat av Mr G den 2018-10-30 klockan 23:08:14.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nice – en najs bild från Rivieran

En 'najs' bild! Och det såg ut så här på stationen också året innan på sommaren 1969 då jag med tåg anlände från Paris till staden Nice och semestern på Côte d'Azur. Jag bodde visserligen i Menton längre bort på kusten mot italienska gränsen till. Men jag kan inte minnas varför jag steg av tåget i Nice och sedan åkte med buss från utanför stationsbyggnaden. Kan det ha varit några banarbeten eller varför kunde jag inte åka med tåget ända fram till Menton? Några bra förslag på skälet till den avkortade tågresan?! 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    En 'najs' bild! Och det såg ut så här på stationen också året innan på sommaren 1969 då jag med tåg anlände från Paris till staden Nice och semestern på Côte d'Azur. Jag bodde visserligen i Menton längre bort på kusten mot italienska gränsen till. Men jag kan inte minnas varför jag steg av tåget i Nice och sedan åkte med buss från utanför stationsbyggnaden. Kan det ha varit några banarbeten eller varför kunde jag inte åka med tåget ända fram till Menton? Några bra förslag på skälet till den avkortade tågresan?!
    Något arbete med tillfällig bussersättning kanske, men inte långvarigt för det här är en stor åder med mycket trafik mot Italien. Jag var där i Maj 1969, lite långnäsa för ångloken hade just slutat gå och elektrifieringen Nice-Ventimiglia hade invigts någon vecka tidigare. Den lövade portalen för invigningen stod kvar på Nice station. Trots el gick det fortfarande dieselmotorvagnar i lokaltågen.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Kan det ha varit några banarbeten eller varför kunde jag inte åka med tåget ända fram till Menton? Några bra förslag på skälet till den avkortade tågresan?
    Du kan ju ha kommit med ett tåg med slutstation Nice. På den tiden var "kustpendeln" knappast ens påtänkt. Var det ens dubbelspår hela vägen till Ventimiglia?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    All möblering, bänkar, skyltar, planteringen på plattformen(!), belysning mm. är nog nytt. Och plattformarna höjda. Men visst är mycket sig likt om man jämför med Hans bilder.
    Den röda vagnen till vänster, vad är det? Sovvagn?
    Tror du inte att det är en restaurangvagn?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

"Kustpendeln" hette (heter?) väl metrazur eller något liknande?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    "Kustpendeln" hette (heter?) väl metrazur eller något liknande?
    Namnet Metrazur har använts, men det verkar inte användas numera. Jag märkte inget av det namnet när jag besökte Nice i våras. På motorvagnstågens utsidor finns texten (eller loggan) "ter Provence - Alpes - Côte d' Azur". Bokstäverna ter står för Transport express régional, och resten är det långa namnet på den region som är SNCF:s samarbetspartner. Förkortas ofta PACA.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Är det inte kustpendeln, eller åtminstone en föregångare till den, som syns på bilden. Vill minnas att vi gjorde utflykter till bl a Cannes, Monte Carlo och San Remo under de här veckorna. Och buss åkte vi inte, förutom i stadstrafiken i Nice.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Är det inte kustpendeln, eller åtminstone en föregångare till den, som syns på bilden. Vill minnas att vi gjorde utflykter till bl a Cannes, Monte Carlo och San Remo under de här veckorna. Och buss åkte vi inte, förutom i stadstrafiken i Nice.
    Tåget till höger bör vara ett lokaltåg på sträcka Nice-Ventimiglia, man fortsatte köra dieseldrivna motorvagnar trots att elektrifieringen blev klar 1969. Tåget t.v är ju ett fjärrtåg, kan vara något från Milano eller något till/från Paris.
    Elektrifieringen var lite speciell, man byggde med 25kV växelström fast annats det mesta av södra Frankrike hade 1500V likström men 25kV ansågs vara framtiden. En bit närmas Ventimiglia blev dock 1500V och Ventimiglia station ändrades till 1500V . Då behövdes franska tvåsystems fordon för att gå till Ventimiglia. Italien har ju 3000V men på själva stationen i måttlig hastighet räcker det med 1500V

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •