Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Använder sig Tågåkeriet av samma körverktyg som SJ (Trappan tror jag den heter?)

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Använder sig Tågåkeriet av samma körverktyg som SJ (Trappan tror jag den heter?)

Hej!

I somras när jag besökte en vän i hytten på ett SJ-tåg så såg jag till min förvåning att SJ hade ett väldigt "utvecklat" körverktyg där man bland annat hade en nedräknare till när det var dags att bromsa. Nu kan man ju inte stirra sig blint på denne, men så klart ett mycket bra verktyg att ha med sig. Undrar lite om Tågåkeriet i Bergslagen använder sig av samma verktyg eller om detta är något enbart SJ har att tillgodo se sig med?

Mvh

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Använder sig Tågåkeriet av samma körverktyg som SJ (Trappan tror jag den heter?)

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    Hej!

I somras när jag besökte en vän i hytten på ett SJ-tåg så såg jag till min förvåning att SJ hade ett väldigt "utvecklat" körverktyg där man bland annat hade en nedräknare till när det var dags att bromsa. Nu kan man ju inte stirra sig blint på denne, men så klart ett mycket bra verktyg att ha med sig. Undrar lite om Tågåkeriet i Bergslagen använder sig av samma verktyg eller om detta är något enbart SJ har att tillgodo se sig med?

Mvh
    Om du avser TiB "Tåg i Bergslagen", så används TrAppen dör, Ja.
    Men det beror ju främst på att det är just SJAB som kör denna trafik.

Verktyget för att visa bromspunkt är nog inget man har så stor nytta av egentligen, kräver för mycket koncentration på bildskärmen för att vara så praktiskt användbart. Bromspunkt får man rätt snart i ryggmärgen ändå...

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Använder sig Tågåkeriet av samma körverktyg som SJ (Trappan tror jag den heter?)

- - - Undrar lite om Tågåkeriet i Bergslagen använder sig av samma verktyg eller om detta är något enbart SJ har att tillgodo se sig med?
    Mvh
    Eller menar du TÅGAB, Tågåkeriet i Bergslagen, med högkvarter i Kristinehamn?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Det var dom jag hade i åtanke ja!

edit: nu kom inte citatet med, men kristinehamnbaserade, alltså.

Senast redigerat av lokforareleven den 2018-10-30 klockan 16:14:25.

Medlem
    mar 2018

Det var dom jag hade i åtanke ja!

edit: nu kom inte citatet med, men kristinehamnbaserade, alltså.
    Då lär det inte använda TrAppen. Men kan ju mycket väl ha köpt något liknand från RailIt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Om du avser TiB "Tåg i Bergslagen", så används TrAppen dör, Ja.
    Men det beror ju främst på att det är just SJAB som kör denna trafik.

Verktyget för att visa bromspunkt är nog inget man har så stor nytta av egentligen, kräver för mycket koncentration på bildskärmen för att vara så praktiskt användbart. Bromspunkt får man rätt snart i ryggmärgen ändå...
    Hade väl varit smartare att ha en nedräkning till bromspunkt med ljud? alltså antingen siffernedräkning eller tätare ljudstötar.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

I somras när jag besökte en vän i hytten på ett SJ-tåg så såg jag till min förvåning att SJ hade ett väldigt "utvecklat" körverktyg där man bland annat hade en nedräknare till när det var dags att bromsa.
    Det är jag som har hittat på och utvecklat den. Vi har levererat körverktyg till Hector Rail och Arlanda Express också, men inte med just den funktionaliteten, utan den har jag bara gjort till SJ.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Det är jag som har hittat på och utvecklat den. Vi har levererat körverktyg till Hector Rail och Arlanda Express också, men inte med just den funktionaliteten, utan den har jag bara gjort till SJ.
    Min vän på SJ var i alla fall väldigt nöjd med den funktionen. Önskar fler företag köpte in den med. bra jobbat!

Medlem
    mar 2018

Min vän på SJ var i alla fall väldigt nöjd med den funktionen. Önskar fler företag köpte in den med. bra jobbat!
    TrAppen är nog alla nöjda med. Det är ett väldigt bra hjälpmedel.
    Men just bromspunkt tror jag ju inte så många använder faktiskt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •