Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Dagens stockholmsresa 2018-11-28

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Dagens stockholmsresa 2018-11-28

    ”Tåg 545 mot Norrköping Malmö avgår från spår 11” (18:15)

    Optimister, säger jag. Det ska vända och har inte ankommit än.

    18:27 Destinationsskyltarna släckta, dörrarna stängda/låsta. Ingen ny info. Skyltarna på plattformen säger fortfarande 18:20.
    18:31 Någon upptäckte att det går att öppna dörrarna.
    18:34 ”Det är alldeles strax tid för avgång”

    18:37 Tåget rullar.

    18:38 Trevligt utrop från serviceledaren ”Björn” med information om förseningen.

    Senast redigerat av pml den 2018-10-28 klockan 18:41:07.

  2. #2
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-11-28

    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    ”Tåg 545 mot Norrköping Malmö avgår från spår 11” (18:15)

    Optimister, säger jag. Det ska vända och har inte ankommit än.

    18:27 Destinationsskyltarna släckta, dörrarna stängda/låsta. Ingen ny info. Skyltarna på plattformen säger fortfarande 18:20.
    18:31 Någon upptäckte att det går att öppna dörrarna.
    18:34 ”Det är alldeles strax tid för avgång”

    18:37 Tåget rullar.

    18:38 Trevligt utrop från serviceledaren ”Björn” med information om förseningen.
    Det är ju en månad till avgångstid, kanske inte så konstigt om det släckt och låst...😉


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-11-28

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det är ju en månad till avgångstid, kanske inte så konstigt om det släckt och låst...😉
    Med den omloppsplaneringen är det inte så konstigt att det blir fordonsbrist ibland.


  4. #4
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    ”Tåg 545 mot Norrköping Malmö avgår från spår 11” (18:15)
    Optimister, säger jag. Det ska vända och har inte ankommit än.
    18:27 Destinationsskyltarna släckta, dörrarna stängda/låsta. Ingen ny info. Skyltarna på plattformen säger fortfarande 18:20.
    18:31 Någon upptäckte att det går att öppna dörrarna.
    18:34 ”Det är alldeles strax tid för avgång”
    18:37 Tåget rullar.
    18:38 Trevligt utrop från serviceledaren ”Björn” med information om förseningen.
    1) Märkligt att det inte finns någon automatik eller bra rutiner för plattformsskyltningen i sådana här situationer. Det är alltför ofta som plattformsskyltningen på utgångsstation är helt ovetande om att tågsättet inte ens har kommit in till plattform. Någon som vet om Trafikverket jobbar på att få den saken att fungera bättre i fortsättningen?

    2) Nästa problem kring snabbtåg vid utgångsstation är inte direkt knutet till försenad avgång, men upplevs nog av oss resenärer som extra irriterande i en sådan situation. Ofta är det på grund av någon enskild resenärs försök som dörrarna till tåget öppnas. Det inger inte riktigt förtroende för tågbolaget. Vem vet hur lång tid som har gått sedan föraren frilade dörrarna (eller vad heter det nu heter)? Tre sekunder? Tre minuter? Är det tekniskt möjligt för föraren att öppna X2-sättets alla ingångsdörrar direkt när hen har frigjort dem? Eller måste det göras manuellt dörr för dörr av en ombordare?

    Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-28 klockan 22:19:05.

  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    ”Tåg 545 mot Norrköping Malmö avgår från spår 11” (18:15)

    Optimister, säger jag. Det ska vända och har inte ankommit än.

    18:27 Destinationsskyltarna släckta, dörrarna stängda/låsta. Ingen ny info. Skyltarna på plattformen säger fortfarande 18:20.
    18:31 Någon upptäckte att det går att öppna dörrarna.
    18:34 ”Det är alldeles strax tid för avgång”

    18:37 Tåget rullar.

    18:38 Trevligt utrop från serviceledaren ”Björn” med information om förseningen.
    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    1) Märkligt att det inte finns någon automatik eller bra rutiner för plattformsskyltningen i sådana här situationer. Det är alltför ofta som plattformsskyltningen på utgångsstation är helt ovetande om att tågsättet inte ens har kommit in till plattform. Någon som vet om Trafikverket jobbar på att få den saken att fungera bättre i fortsättningen?

    2) Nästa problem kring snabbtåg vid utgångsstation är inte direkt knutet till försenad avgång, men upplevs nog av oss resenärer som extra irriterande i en sådan situation. Ofta är det på grund av någon enskild resenärs försök som dörrarna till tåget öppnas. Det inger inte riktigt förtroende för tågbolaget. Vem vet hur lång tid som har gått sedan föraren frilade dörrarna (eller vad heter det nu heter)? Tre sekunder? Tre minuter? Är det tekniskt möjligt för föraren att öppna X2-sättets alla ingångsdörrar direkt när hen har frigjort dem? Eller måste det göras manuellt dörr för dörr av en ombordare?
    1) Det är fullt möjligt att se om ett tågsätt till ett visst tåg inte ens har kommit till plattform. I SJAB:s verktyg TrAppen, kan man se var ett tågsätt befinner sig enligt omloppet och även se om det är försenat. Dock är ju detta info vår vän Thomas Tydal sett till att vi på SJAB kan se, däremot använder sig ju vad jag vet inte Trafikverket av denna information, trotts att den bygger på data som kommer just från Trafikverket, men också samkörd med data från SJAB (om omlopp osv). Dock ska ju Trafikverket ha tillgång även till SJAB:s data. Om och när något användbart hjälpmedel för detta kommer fram hos Trafikverket vet jag inte, så under tiden får Informatörerna leta i olika system (antar jag) om de har tid för detta.

    2) Det finns på X2-familjen ingen möjlighet att öppna dörrarna centralt, endast stängning kan ske från förarhytt eller dörrpaneler. Min erfarenhet är att det brukar inte ta så många sekunder från att man frilägger dörrarna tills någon öppnar (man ser detta på indikering i hytten).
    Dock kommer ju detta att ändras i X2-uppgraden som är på gång. Dörrhandtagen kommer att försvinna i nuvarande form och ersättas med två knappar utvändigt och två invändigt, öppna resp. stäng, på samma vis som är vanligt i utlandet numera. Jag förutsätter då att även någon form av indikering för frilagt läge kommer att finnas.


  6. #6
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    1) Det är fullt möjligt att se om ett tågsätt till ett visst tåg inte ens har kommit till plattform. I SJAB:s verktyg TrAppen, kan man se var ett tågsätt befinner sig enligt omloppet och även se om det är försenat. Dock är ju detta info vår vän Thomas Tydal sett till att vi på SJAB kan se, däremot använder sig ju vad jag vet inte Trafikverket av denna information, trotts att den bygger på data som kommer just från Trafikverket, men också samkörd med data från SJAB (om omlopp osv). Dock ska ju Trafikverket ha tillgång även till SJAB:s data. Om och när något användbart hjälpmedel för detta kommer fram hos Trafikverket vet jag inte, så under tiden får Informatörerna leta i olika system (antar jag) om de har tid för detta.

    2) Det finns på X2-familjen ingen möjlighet att öppna dörrarna centralt, endast stängning kan ske från förarhytt eller dörrpaneler. Min erfarenhet är att det brukar inte ta så många sekunder från att man frilägger dörrarna tills någon öppnar (man ser detta på indikering i hytten).
    Dock kommer ju detta att ändras i X2-uppgraden som är på gång. Dörrhandtagen kommer att försvinna i nuvarande form och ersättas med två knappar utvändigt och två invändigt, öppna resp. stäng, på samma vis som är vanligt i utlandet numera. Jag förutsätter då att även någon form av indikering för frilagt läge kommer att finnas.
    Jag tackar Leif D för ett bra svar. Men jag kan inte säga att jag är nöjd med hur det fungerar i dag på någon av de båda punkterna. Jag hoppas verkligen att X2-uppgraderingen kommer att leda till att resenärerna på plattformen så småningom kommer att kunna se att dörrarna har blivit öppningsbara, t ex genom att en röd "lampa" ändras till grön. Blir det inte något sådant, så blir jag riktigt besviken. Ibland kan man undra om beslutsfattare inom Trafikverket (punkt 1) och SJ (punkt 2) verkligen inser vad många resenärer kan reta upp sig på och betrakta som dålig service.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 781

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    1) Märkligt att det inte finns någon automatik eller bra rutiner för plattformsskyltningen i sådana här situationer. Det är alltför ofta som plattformsskyltningen på utgångsstation är helt ovetande om att tågsättet inte ens har kommit in till plattform. Någon som vet om Trafikverket jobbar på att få den saken att fungera bättre i fortsättningen?
    Jag förstår inte riktigt problemet. På alla andra stationer än utgångsstationen är det synnerligen normalt att tåget inte kommer till plattform förrän vid avgångstid. Menar du att det ska skyltas annorlunda på utgångsstationer? Eller är det den uteblivna förseningsskyltningen du efterlyser?


  8. #8
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt problemet. På alla andra stationer än utgångsstationen är det synnerligen normalt att tåget inte kommer till plattform förrän vid avgångstid. Menar du att det ska skyltas annorlunda på utgångsstationer? Eller är det den uteblivna förseningsskyltningen du efterlyser?
    Ja, det var den uteblivna förseningsskyltningen jag tänkte på.


  9. #9
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag tackar Leif D för ett bra svar. Men jag kan inte säga att jag är nöjd med hur det fungerar i dag på någon av de båda punkterna. Jag hoppas verkligen att X2-uppgraderingen kommer att leda till att resenärerna på plattformen så småningom kommer att kunna se att dörrarna har blivit öppningsbara, t ex genom att en röd "lampa" ändras till grön. Blir det inte något sådant, så blir jag riktigt besviken. Ibland kan man undra om beslutsfattare inom Trafikverket (punkt 1) och SJ (punkt 2) verkligen inser vad många resenärer kan reta upp sig på och betrakta som dålig service.
    Jag är nog den förste att hålla med dej om att båda dessa saker nog kunde vara bättre hanterade än de är.
    Vad gäller punkt 2, ser vi väl ändring vid horisonten, för någon slags indikering lär det bli.
    Punkt 1, där kan man väl bara inse att Trafikverket inte tycks ha fantasi nog att hitta på saker (mjukvara) som är nyttig i produktionen.
    Här ligger ju SJAB ljusår före och vi vet ju vem vi kan tacka för det. Framgångarna med TrAppen bygger ju mycke på idéer hämtade från produktionspersonalen i alla led, vilket leder till framgång. Samtidigt som detta ger en smittoeffekt i organisationen som ger liknande effekter på annan mjukvara som tas fram för olika behov... Tänker bl.a på appar som "Min resa" och "Mitt tåg"...


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 781

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, det var den uteblivna förseningsskyltningen jag tänkte på.
    OK. Då gäller ju problemet inte enbart utgångsstationer. Det är inte alls ovanligt att man kan se att ett tåg är tio minuter sent och inte har möjlighet att köra in mer än enstaka minuter och ändå är de inte förseningsskyltade.

    Däremot är utgångsstationer ur Trafikverkets perspektiv svårare att hantera. I Cst-fallet kan det ju vara så att tåget står vid furneringsplattformen och man vet att när det väl begärs tågväg fram till avgångsplattformen kan tågsättet vara på plats tre minuter senare. Lite klurigt då om man ska förlänga förseningen med tre minuter var tredje minut. Naturligtvis skulle det i den bästa av världar skötas automatiskt, å andra sidan skulle man som resenär nästan vara mer betjänt av upplysningen att tre minuter innan avgång kommer ett meddelande på displayen. Motsvarande skulle kunna användas även på stationer längs tågets väg om det blivit stående och det är okänt hur snart det kan komma vidare.


  11. #11
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    409

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    OK. Då gäller ju problemet inte enbart utgångsstationer. Det är inte alls ovanligt att man kan se att ett tåg är tio minuter sent och inte har möjlighet att köra in mer än enstaka minuter och ändå är de inte förseningsskyltade.

    Däremot är utgångsstationer ur Trafikverkets perspektiv svårare att hantera. I Cst-fallet kan det ju vara så att tåget står vid furneringsplattformen och man vet att när det väl begärs tågväg fram till avgångsplattformen kan tågsättet vara på plats tre minuter senare. Lite klurigt då om man ska förlänga förseningen med tre minuter var tredje minut. Naturligtvis skulle det i den bästa av världar skötas automatiskt, å andra sidan skulle man som resenär nästan vara mer betjänt av upplysningen att tre minuter innan avgång kommer ett meddelande på displayen. Motsvarande skulle kunna användas även på stationer längs tågets väg om det blivit stående och det är okänt hur snart det kan komma vidare.
    Det som högeligen irriterar mig är klockan har passerat den tid som står på skyltar, men tåget inte syns till. Som resenär känner jag mig bortglömd, och undrar vad som hänt. I värsta fall släcks skylten sedan, som om tåget (spårvagnen, bussen) redan skulle gått, utan att någon märkt det.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 781

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Det som högeligen irriterar mig är klockan har passerat den tid som står på skyltar, men tåget inte syns till. Som resenär känner jag mig bortglömd, och undrar vad som hänt. I värsta fall släcks skylten sedan, som om tåget (spårvagnen, bussen) redan skulle gått, utan att någon märkt det.
    Fast en liten delikat fråga är hur mycket avgångstiden får passeras innan försening ska skyltas. För mig förefaller det uppenbart att en försening som är mindre än en halvminut helt enkelt inte kan skyltas, kanske även tveksamt om förseningar på 30-50 sekunder ska skyltas.

    Däremot ska självklart skyltningen inte försvinna förrän tåget verkligen avgått.


  13. #13
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    409

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast en liten delikat fråga är hur mycket avgångstiden får passeras innan försening ska skyltas. För mig förefaller det uppenbart att en försening som är mindre än en halvminut helt enkelt inte kan skyltas, kanske även tveksamt om förseningar på 30-50 sekunder ska skyltas.

    Däremot ska självklart skyltningen inte försvinna förrän tåget verkligen avgått.
    Min specifika irritation och undran börjar så fort skyltens tid passerats, och tåget inte syns till.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 781

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Min specifika irritation och undran börjar så fort skyltens tid passerats, och tåget inte syns till.
    Hur ska man då göra om tåget är 15 sekunder sent? Skylta en minuts försening och så missar du tåget när det avgår med bara 50 sekunders försening?


  15. #15
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hur ska man då göra om tåget är 15 sekunder sent? Skylta en minuts försening och så missar du tåget när det avgår med bara 50 sekunders försening?
    Visst har väl SJ fortfarande kvar regeln att resenärer ska finnas på plats minst en halv minut innan tåget ska avgå? Om en ny tid skyltas ska väl resenären finnas på plats minst en halv minut före den nya tiden. Om den nya tiden är bara ett par minuter efter den ordinarie så förväntas resenären finnas kvar på plattformen. Vidare brukar väl tåget synas till en stund innan det har stannat. Lägger man uppehållstiden till det, så gissar jag att det räcker att skylta beräknad försening på tre minuter eller mer. Visserligen kan resenären då stå i ovisshet och undran en liten stund, men den blir inte särskilt lång.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hur ska man då göra om tåget är 15 sekunder sent? Skylta en minuts försening och så missar du tåget när det avgår med bara 50 sekunders försening?
    Är tåget bara 15 sekunder sent torde man vid de flesta stationer se det på ingång när den ordinarie avgångstiden passerats!

    Jag delar Klas Mårtenssons irritation när avgångstid passerats och inget förseningsmeddelande visas. Och nu kan det ju vara minnet som är selektivt - men väldigt ofta dyker tåget inte upp inom någon minut utan efter 5-6 minuter ropas det ut att det är 12 minuter sent!
    (Och står man i Linköping och väntar på Stockholmståget så har det hunnit gå en pendel i mellanrummet...)

    /TKO


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    1) Det är fullt möjligt att se om ett tågsätt till ett visst tåg inte ens har kommit till plattform. I SJAB:s verktyg TrAppen, kan man se var ett tågsätt befinner sig enligt omloppet och även se om det är försenat. Dock är ju detta info vår vän Thomas Tydal sett till att vi på SJAB kan se, däremot använder sig ju vad jag vet inte Trafikverket av denna information, trotts att den bygger på data som kommer just från Trafikverket, men också samkörd med data från SJAB (om omlopp osv). Dock ska ju Trafikverket ha tillgång även till SJAB:s data. Om och när något användbart hjälpmedel för detta kommer fram hos Trafikverket vet jag inte, så under tiden får Informatörerna leta i olika system (antar jag) om de har tid för detta.

    2) Det finns på X2-familjen ingen möjlighet att öppna dörrarna centralt, endast stängning kan ske från förarhytt eller dörrpaneler. Min erfarenhet är att det brukar inte ta så många sekunder från att man frilägger dörrarna tills någon öppnar (man ser detta på indikering i hytten).
    Dock kommer ju detta att ändras i X2-uppgraden som är på gång. Dörrhandtagen kommer att försvinna i nuvarande form och ersättas med två knappar utvändigt och två invändigt, öppna resp. stäng, på samma vis som är vanligt i utlandet numera. Jag förutsätter då att även någon form av indikering för frilagt läge kommer att finnas.
    Punkt 1 är ju sorgligt.

    Punkt 2 så borde väl förare (innan ombyggnad) kunna meddela ombordare att hen frigjort, och en ombordare kan då gå och öppna en dörr. När detta skett kommer många att förstå att det nu går att öppna dörrarna.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 471

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Punkt 2 så borde väl förare (innan ombyggnad) kunna meddela ombordare att hen frigjort, och en ombordare kan då gå och öppna en dörr. När detta skett kommer många att förstå att det nu går att öppna dörrarna.
    Det brukar vara tillräckligt många som rycker i dörrarna, varför frigivningen har uppmärksammats innan någon ombord hinner fram. Ett problem som alltså inte behöver lösas.


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 781

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det brukar vara tillräckligt många som rycker i dörrarna, varför frigivningen har uppmärksammats innan någon ombord hinner fram. Ett problem som alltså inte behöver lösas.
    Har man god hörsel och det inte är alltför bullrigt går det att höra frigivningen.


  20. #20
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Dagens stockholmsresa 2018-10-28

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det brukar vara tillräckligt många som rycker i dörrarna, varför frigivningen har uppmärksammats innan någon ombord hinner fram. Ett problem som alltså inte behöver lösas.
    Visst går det att se saken på det sättet. Men då bryr man sig inte om den lösningen bäddar för att resenärer kan uppfatta sig bortglömda, nonchalerade eller i varje fall inte särskilt välkomna.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •