Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Annorlunda koppel?

- - -
    Medlem
    mar 2018

Annorlunda koppel?

Är det någon som känner till detta koppel? https://twitter.com/kinkinipponntet/...79522952491009 Jag förmodar att det skall vridas 90 grader vid användning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Annorlunda koppel?

Ser ut som japanska Shibata-koppel. https://en.wikipedia.org/wiki/Railwa...hibata_coupler

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Ser ut som japanska Shibata-koppel. https://en.wikipedia.org/wiki/Railwa...hibata_coupler
    Tack. Anade något sådant eftersom det var en japansk tweet. Fast det verkar vara någon förbättring med låsningen. Intressant konto fö. Innehavaren verkar gilla tåg och anime-flickor.

Senast redigerat av Åke K den 2018-10-28 klockan 16:24:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag antar att det finns något som spärrar de båda låsarmarna under drift så de inte skakar så att kopplet släpper. Hur klarar dessa koppel vinterväder med snöyra och minusgrader? Jag ser en risk för att hela paketet fryser ihop. Men det finns kanske skydd som är borttagna för att mekanismen ska synas.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Jag antar att det finns något som spärrar de båda låsarmarna under drift så de inte skakar så att kopplet släpper. Hur klarar dessa koppel vinterväder med snöyra och minusgrader? Jag ser en risk för att hela paketet fryser ihop. Men det finns kanske skydd som är borttagna för att mekanismen ska synas.
    Det är varmare i Japan. Snö förekommer nog bara regelbundet på den nordliga ön Hokkaido.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nä, det snöar gott även på huvudön speciellt uppe i bergen.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det är varmare i Japan. Snö förekommer nog bara regelbundet på den nordliga ön Hokkaido.
    Jag tror nog att det ovan citerade är en sanning med modifikation vad gäller snöförekomsten i Nippon! ⛄️❄️🌨

På den engelskspråkiga japanska sajten japan-guide.com står det följande om snödestinationer i Japan:

"During winter, cold air masses from Siberia blow towards Japan, picking up moisture from the Sea of Japan in the process. The wet cold air collides with the mountains along the Sea of Japan coast, resulting in heavy snowfall. Some areas experience extreme amounts of precipitation with snow depths of three to six meters.

Fittingly, Japan offers many popular destinations for snow seekers. While most of Japan's major cities, including Tokyo, Kyoto and Osaka, receive only small amounts of snow, locations offering snow experiences are readily accessible from them. The snow season in Japan is long and in some places begins as early as November and lasts into May, with the peak being in February.
    "

Så förekomsten av snö är inte enbart koncentrerad till nordön Hokkaidō utan det förekommer rikligt med snö även på huvudön Honshū (jfr kartan ovanför). Snön är ett ständigt närvarande problem för den japanska järnvägen från november till maj månad. Man har exempelvis byggt särskilda snösmältningsanordningar på bl.a. vissa delar av Shinkansens linjenät. Så nog kan det både vara kallt och rikligt med snö även i den uppgående solens rike!

Och jag kan inte låta bli att citera Nobelpristagaren Yasunari Kawabatas berömda inledning på boken Snöns rike, på engelska Snow Country (Yukiguni, 雪国) där han skriver:

"The train came out of the long tunnel into the snow country. The earth lay white under the night sky. The train pulled up at a signal stop."

Det här är en av den moderna japanska litteraturens mest berömda textrader. Särskilt så är originaltexten på japanska av denna inledning ansedd som ett litterärt mästarstycke! Boken Snöns rike är en av de böcker som Svenska Akademien citerar i sin Nobelprismotivering för Yasunari Kawabata. Så nog betyder snön mycket i Japan. 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Livet är fullt av nya kunskaper. Jag skyller på att mina kunskaper mest kommer från flickor och andra från i huvudsak Tokyo(AKB48), Nagoya(SKE48), Osaka(NMB48) och Fukuoka(HKT48). Kommer det några snöflingor där blir det direkt bilder på Twitter. Här en bild från kvällens Tokyo. Annat än hos mig där det blåser och är kallt.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Livet är fullt av nya kunskaper. Jag skyller på att mina kunskaper mest kommer från flickor och andra från i huvudsak Tokyo(AKB48), Nagoya(SKE48), Osaka(NMB48) och Fukuoka(HKT48). Kommer det några snöflingor där blir det direkt bilder på Twitter. Här en bild från kvällens Tokyo. Annat än hos mig där det blåser och är kallt.
    Varför syns inte bilden från Tokyo trots att du har skrivit en bildlänk i texten?

Här är emellertid en länk till en sida med många snörika bilder från Japan! Enjoy!

https://unofficialnetworks.com/2016/...snow-in-japan/

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Varför syns inte bilden från Tokyo trots att du har skrivit en bildlänk i texten?

Här är emellertid en länk till en sida med många snörika bilder från Japan! Enjoy!

https://unofficialnetworks.com/2016/...snow-in-japan/
    Möjligen kan den ha lagrats i min dator för jag ser den. Här är en länk till Twitter. https://twitter.com/ami__maeda0601/s...40185353482240

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag ser i alla fall den i och för sig totalt irrelevanta bilden i ditt inlägg Åke.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Och jag kan inte låta bli att citera Nobelpristagaren Yasunari Kawabatas berömda inledning på boken Snöns rike, på engelska Snow Country (Yukiguni, 雪国) där han skriver:

"The train came out of the long tunnel into the snow country. The earth lay white under the night sky. The train pulled up at a signal stop."

Det här är en av den moderna japanska litteraturens mest berömda textrader. Särskilt så är originaltexten på japanska av denna inledning ansedd som ett litterärt mästarstycke! Boken Snöns rike är en av de böcker som Svenska Akademien citerar i sin Nobelprismotivering för Yasunari Kawabata. Så nog betyder snön mycket i Japan. 😊👍
    (Ursäkta men nu blir det lite Språkvagnen igen!)

Boken finns översatt till svenska - "Snöns rike". Så varför skall textraden citeras på engelska?
    Är det på grund av den vanliga svenska missuppfattningen att "i utlandet talar man utrikiska - dvs engelska"?

På svenska lyder inledningsmeningen:
    "Ur den långa tunneln rullade tåget ut i snöns rike"
    Duger gott tycker jag, och förmodligen alla andra som läst boken...

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •