Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Är det en principsak att inte dela med sig... X6 Norsesund...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det en principsak att inte dela med sig... X6 Norsesund...

Hej vänner

Under en längre tid har jag försökt hitta information eller personer med information rörande Sj´s 80 tals vagnar då jag håller på att ta fram dessa i modell (Skala 1/87).
    Det har varit minst sagt ett iskallt uppdrag med några få undantag. Jag är besviken då jag tyvärr inte nått hela vägen fram i vissa avseenden. Men än är det inte för sent. Finns det någon där ute som vet lite mer får hemskt gärna kontakta mig via denna länk om man inte vill göra det här. http://www.hnoll.se/sv-SE/info/kontakt-33646169

För nästan 1 år sedan var jag och besökte ett dödsbo. Avsikten var att köpa en större samling modelljärnväg. Tyvärr nådde vi inte ända fram i detta avseende men jag lyckades rädda en större samling diabilder från att stanna kvar i gömmorna. Uppskattningsvis är det minst 10000 bilder från 80-90 talet. Det är bilder från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland.
    Jag var hemma hos min goda vän Hans Nilsson och kikade lite på vad som fanns i gömmorna. Här verkar finnas lite av varje. Utfärdsresor med SJK och Smok. Bilder på Y3 kamelen fanns där och härliga bilder från Ulricehamn. En riktig skatt vill vi båda säga.

Det skall bli kul att få dela med mig av dessa bilder.
    Postvagnen saknar väll??? en bildserver så jag får sålla bland bilderna och försöka hitta guldkornen.
    Jag kommer starta en Facebookgrupp till minne av personen bakom fotografierna där merparten kommer läggas upp.
    Jag ber att få återkomma med information om detta.
    Bidrager med en bild från Sveriges framsida. En motorvagn X6 som jag vill tro befinner sig i Norsesund. (Rätta mig om jag har fel.)

Mvh Rickard

Senast redigerat av Rickard Nordström den 2018-10-28 klockan 09:59:00.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Är det en principsak att inte dela med sig... X6 Norsesund...

Det finns ingen bildserver för allmänt bruk, men SJK-medlemmar kan bli uppgraderade till en användargrupp som heter 1. klass. Medlemmarna i den gruppen kan ladda upp bilder direkt till forumet när de gör inlägg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej och tack för svar.

Ja det hade ju varit bra med en sådan förmån. Nu är jag inte medlem i SJK. Det får jag ändra på illa kvickt. Och att bli uppgraderad till 1 Klass måste ju vara något som är i allas intresse. Bilderna jag har är från hela Sverige och norden. Vi får se hur snabbt detta går.
    Mvh Rickard

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Rickard... du söker information i ett ämne där det ute i landet finns ytterst lite genomgående kunskap.
    Och att då anklaga folk för att inte dela med sig är snudd på kränkande för den dag för dag minskande skara av entusiaster som genomlevt sitt liv med tåg som intresse.
    Och jag kan bara jämföra med mig själv... en så enkel sak som åttiotalsvagnar finns givetvis på negativ/bildfil hos mig. Men bara som en oidentifierad vagn i ett tåg någonstans i Sverige. Och den lilla information som kan fås ur sådana bilder är helt värdelös för dig.
    Så det är bara att inse... vi gör det inte för att reta dig. Alltså tar bilder på lok i all evighet och lämnar vagnarna därhän. Men vill du tro att vi undanhåller en guldgruva som skulle få alla dina våta drömmar att plötsligt existera i verkligheten så får du det om du vill. Passa på nu när jag är så generös!

SA

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Rickard Nordström Visa inlägg
    Hej och tack för svar.

Ja det hade ju varit bra med en sådan förmån. Nu är jag inte medlem i SJK. Det får jag ändra på illa kvickt. Och att bli uppgraderad till 1 Klass måste ju vara något som är i allas intresse. Bilderna jag har är från hela Sverige och norden. Vi får se hur snabbt detta går.
    Mvh Rickard
    Vem är det du riktar dig till i rubriken?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hallå Svante.

Under min resa under de 2 år som jag sökt information skulle du bli förvånad över hur mycket nyttig information jag fått genom sporadiska bilder som dykt upp. Det är ett oerhört tidsödande och krävande arbete att hitta den information jag söker. Jag har flera gånger stött på personer som varit rädda att bilder skall komma i orätta händer. Det får man respektera. Men ofta har jag sökt ren teknisk information som alla dagar i veckan kunnat lämnats genom ett mail eller muntligt via ett telefonsamtal. Tystnaden är total som sånär på 2 personer som visat mycket god kamratskap och hjälpsamhet.
    Jag utgår ifrån att postvagnen är den plattform som merparten utnyttjar för att ge och ta rörande järnvägsrelaterade ämnen.
    Rubriken är inte menad att kränka någon, och det tror jag ingen heller känner sig. Det är en ren frågeställning kring ett klimat som jag känner är oroväckande för framtiden.
    Hur nu någon än vrider och vänder på vad som någon eller jag skriver så är inte jag den person som är lättkränkt eller någon som straffar kollektivt.
    Det skall bli riktigt kul att få dela med mig av de bilder jag tagit del av. Alla gånger kommer vi få en nytändning i höst/vinter av sällan skådat slag. Nu överdrev jag lite, men mycket kul finns det att se på.

Mvh Rickard

Vad kan detta vara för version av X9?

Senast redigerat av Rickard Nordström den 2018-10-28 klockan 14:42:27.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Hallå Svante.

Vad kan detta vara för version av X9?
    Det är provtåget för hydrostatdrift, HP1 kallat. Det bestod av fordonen 137-2301-138 och testades så några år i början av 80-talet. Senare, 1986 vill jag minnas, blev ändvagnarna vanliga trafikfordon igen och finns idag hos SMoK.

Medlem
    mar 2018

Rickard... du låter fortfarande som om det är andras fel att du inte får tag i information. Och du lyssnar inte när man försöäker tala om för dig att det du söker är snudd på obefintligt.
    Detta beror givetvis på att folk inte har intresserat sig för vagnar på samma sätt som de gjort för lok. Alltså kan de två du hänvisar till vara en stor del av det totala antalet personvagnskunniga därute. Acceptera detta och sluta anklaga den stora massan för att undanhålla dig information,

SA

Medlem
    mar 2018

Rickard... bilderna du lagt ut i den här tråden verkar vara tagna på Agfa diafilm. Bilder på sådan film var redan från början svårt angripna av rödstick och behöver alltså en omgång i Photoshop innan de punliceras. Så här ungefär...

SA

Senast redigerat av Svante Andersson den 2018-10-28 klockan 16:05:09.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Hej vänner

Under en längre tid har jag försökt hitta information eller personer med information rörande Sj´s 80 tals vagnar då jag håller på att ta fram dessa i modell (Skala 1/87).
    Det har varit minst sagt ett iskallt uppdrag med några få undantag. Jag är besviken då jag tyvärr inte nått hela vägen fram i vissa avseenden. Men än är det inte för sent. Finns det någon där ute som vet lite mer får hemskt gärna kontakta mig via denna länk om man inte vill göra det här. http://www.hnoll.se/sv-SE/info/kontakt-33646169
    Hej Rickard!

Eftersom du vänder dig till alla oss i Postvagnen, så har jag kollat upp de frågor du ställt i nya Postvagnen sen den startade.
    Jag har säkert läst dina frågor när de ställdes, och jag var järnvägsintresserad långt innan 80-talsvagnarna började byggas, och jag har åkt en hel del i 80-talsvagnar (men inte säkert i en WL6).
    MEN, jag har inte svarat på frågorna, eftersom jag aldrig tänkt på färgen på tyget i BC4-or och inte fotograferat interiörer, jag har ingen aning om leveransdatum för WL6 (mer än vad jag skulle kunna hitta i gamla TÅG) och jag vet nog allra minst om transformatorsäkringar R4 och S12.

De som kan veta svaren för att de arbetat med detta är troligen pensionärer, och som pensionär kan jag säga att man minns absolut inte allt. Som pensionär har man troligen inte heller tillgång till dokument man hade som kunnat besvara, och sen finns ju risken att de som arbetat med detta inte alls är intresserade av tåg och läser Postvagnen.
    Så, jag hoppas att informationen inte finns, för om det skulle finnas människor som du frågat och som sagt "Ja, det vet jag men tänker inte berätta" eller "Det har jag i en pärm hemma men jag orkar inte ta fram den" så förstår jag att du blir besviken.

Lycka till med bildvisningen! Ser fram emot den.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hej Rickard!

Eftersom du vänder dig till alla oss i Postvagnen, så har jag kollat upp de frågor du ställt i nya Postvagnen sen den startade.
    Jag har säkert läst dina frågor när de ställdes, och jag var järnvägsintresserad långt innan 80-talsvagnarna började byggas, och jag har åkt en hel del i 80-talsvagnar (men inte säkert i en WL6).
    MEN, jag har inte svarat på frågorna, eftersom jag aldrig tänkt på färgen på tyget i BC4-or och inte fotograferat interiörer, jag har ingen aning om leveransdatum för WL6 (mer än vad jag skulle kunna hitta i gamla TÅG) och jag vet nog allra minst om transformatorsäkringar R4 och S12.

De som kan veta svaren för att de arbetat med detta är troligen pensionärer, och som pensionär kan jag säga att man minns absolut inte allt. Som pensionär har man troligen inte heller tillgång till dokument man hade som kunnat besvara, och sen finns ju risken att de som arbetat med detta inte alls är intresserade av tåg och läser Postvagnen.
    Så, jag hoppas att informationen inte finns, för om det skulle finnas människor som du frågat och som sagt "Ja, det vet jag men tänker inte berätta" eller "Det har jag i en pärm hemma men jag orkar inte ta fram den" så förstår jag att du blir besviken.

Lycka till med bildvisningen! Ser fram emot den.
    Alla som var med när det begav sig lever inte ens längre. 80-talsvagnarna började trots allt levereras för sisådär 40 år sedan, vilket gör att den som var mitt i karriären då kan vara i 80-årsåldern. Den som var 60 år skulle idag vara runt 100 år och så gamla är det procentuellt sett väldigt få som blir.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag utgår ifrån att postvagnen är den plattform som merparten utnyttjar för att ge och ta rörande järnvägsrelaterade ämnen.
    Jag tror att Postvagnen har dalat i popularitet och att det nu inte längre finns någon dominerande plattform för järnvägsrelaterade ämnen. Facebook och Instagram har kommit starkt på sistone och åtminstone i Facebook-grupper (sök på tåg och järnväg så hittar du fram) förs det bra diskussioner just nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hallå

Bra där med bilden Svante. Jag skall kika mer på detta. De 2 bilderna ovan är snabbskott ur arkivet.
    Jag har inte anklagat något specifik person eller en stor massa. Tolka inte det jag skriver som Fan läser bibeln. Att ställa en fråga med facit av att jag personligen uppfattar det som svårt eller mycket svårt att få tag på information skall inte tolkas som att jag kastar skit på en hel grupp. Under de 2 år jag sökt bilder och information så har jag... haft de som vill ha ersättning för att jag skall ta del av materialet... personer som jag har fått dra ur informationen ur... Listan och ursäkterna kan ältas i länge. Men låt oss inte. Jag har nått ut med min frågeställning, låt oss släppa detta och gå vidare.

Jag har noterat då jag har plöjt igenom en hel del bilder redan att det finns gott om bilder på vagnar och littera. Fotografernas intresse har väl generellt kanske inte bara varit på lok.
    Bilder på X-15, RZ och arbetsfordon finns med i samlingen och även på lokala arrangemang. Riktigt bra bilder på Tricolour Z65 fanns där med.

Mvh Rickard

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hallå

Bra där med bilden Svante. Jag skall kika mer på detta. De 2 bilderna ovan är snabbskott ur arkivet.
    Jag har inte anklagat något specifik person eller en stor massa. Tolka inte det jag skriver som Fan läser bibeln. Att ställa en fråga med facit av att jag personligen uppfattar det som svårt eller mycket svårt att få tag på information skall inte tolkas som att jag kastar skit på en hel grupp. Under de 2 år jag sökt bilder och information så har jag... haft de som vill ha ersättning för att jag skall ta del av materialet... personer som jag har fått dra ur informationen ur... Listan och ursäkterna kan ältas i länge. Men låt oss inte. Jag har nått ut med min frågeställning, låt oss släppa detta och gå vidare.

Jag har noterat då jag har plöjt igenom en hel del bilder redan att det finns gott om bilder på vagnar och littera. Fotografernas intresse har väl generellt kanske inte bara varit på lok.
    Bilder på X-15, RZ och arbetsfordon finns med i samlingen och även på lokala arrangemang. Riktigt bra bilder på Tricolour Z65 fanns där med.

Mvh Rickard
    Vi ser mycket fram emot att ta del av dessa bilder om du gör dig omaket att lägga ut dem.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •