Här på Södermalm i Stockholm håller vi oss med en alldeles egen namnröra på vår största järnvägsstation. Alltså den station som i alla år haft namnet Stockholms södra.
Enkelt och tydligt, svårt att förväxla med andra stationer på andra malmar. Att stationen sedan i folkmun kallades Södra station, eller bara Södra, var inget problem för oss som använder stationen. Men för halvtannat år sedan renoverades entrén mot Swedenborgsgatan och då fick någon för sig att man skulle skriva Södra station ovanför dörrarna.
Vid den andra entrén, på Rosenlundsgatan hette den fortfarande Stockholms södra. Kanske inte helt lyckat. Innan någon säger att det har väl ingen betydelse för folk fattar väl ändå, vill jag påpeka att mycket av informationen i kollektivtrafiken riktar sig till den som inte är så van resenär, inte hittar i trakten eller bor på en annan ort eller rent av i ett annat land.
I somras skulle stationen ju dessutom tjänstgöra som tillfällig fjärrtågsstation i samband med Getingmidjans avstängning. Nu blev det rörigt – för på fjärrtågsresenärernas biljetter stod det Stockholms södra, inte Södra station. Så nu har entrén dubbla namnskyltar. Hur det ser ut borta på Rosenlundsgatan har jag inte kollat, det var ett tag sedan jag var åt det hållet.
![]()