Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: En annan namnröra

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

En annan namnröra

Här på Södermalm i Stockholm håller vi oss med en alldeles egen namnröra på vår största järnvägsstation. Alltså den station som i alla år haft namnet Stockholms södra.

Enkelt och tydligt, svårt att förväxla med andra stationer på andra malmar. Att stationen sedan i folkmun kallades Södra station, eller bara Södra, var inget problem för oss som använder stationen. Men för halvtannat år sedan renoverades entrén mot Swedenborgsgatan och då fick någon för sig att man skulle skriva Södra station ovanför dörrarna.

Vid den andra entrén, på Rosenlundsgatan hette den fortfarande Stockholms södra. Kanske inte helt lyckat. Innan någon säger att det har väl ingen betydelse för folk fattar väl ändå, vill jag påpeka att mycket av informationen i kollektivtrafiken riktar sig till den som inte är så van resenär, inte hittar i trakten eller bor på en annan ort eller rent av i ett annat land.

I somras skulle stationen ju dessutom tjänstgöra som tillfällig fjärrtågsstation i samband med Getingmidjans avstängning. Nu blev det rörigt – för på fjärrtågsresenärernas biljetter stod det Stockholms södra, inte Södra station. Så nu har entrén dubbla namnskyltar. Hur det ser ut borta på Rosenlundsgatan har jag inte kollat, det var ett tag sedan jag var åt det hållet.

Senast redigerat av Jan L den 2018-10-28 klockan 08:08:52.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: En annan namnröra

Tycker tilltalet i skyltningen inte för tankarna till en järnvägsstation utan ingången till en galleria eller nåt.

En galleria skulle säkert kunna heta Södra Station. Norra Station hette väl köpcentrumet som iofs var inrymt i den gamla stationsbyggnaden.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-10-28 klockan 09:36:58.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Tycker tilltalet i skyltningen inte för tankarna till en järnvägsstation utan ingången till en galleria eller nåt.

En galleria skulle säkert kunna heta Södra Station. Norra Station hette väl köpcentrumet som iofs var inrymt i den gamla stationsbyggnaden.
    Jag håller med. Det verkar som om man glömt att 99 procent av alla som går ut eller in där faktiskt ska till tågen. Förvisso finns där en handfull butiker och en sylta/krog där, men dom hittade man ju till även när stationen hette Stockholms södra.

Senast redigerat av Jan L den 2018-10-28 klockan 10:36:57.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag håller med. Det verkar som om man glömt att 99 procent av alla som går ut eller in där faktiskt ska till tågen. Förvisso finns där en handfull butiker och en sylta/krog där, men dom hittade man ju till även när stationen hette Stockholm södra.
    Det här borde väl de som klagar på olika namn vara nöjda med? Nu heter ju busshållplatserna och stationen samma.

(Låt vara att stationen inte heter som det står på fasaden egentligen, inte ens i SL:s tidtabeller.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det här borde väl de som klagar på olika namn vara nöjda med? Nu heter ju busshållplatserna och stationen samma.

(Låt vara att stationen inte heter som det står på fasaden egentligen, inte ens i SL:s tidtabeller.)
    Här skriver man att genitiv-s lades till på 90-talet. Stämmer det verkligen? Fråga till gamla stockholmare.
    https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...Dic8efxoPV4pA/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man måste skilja på en stations namn (som står på plattformssidan) och den lokala benämningen (som står på gatusidan). I Göteborg står det mig veterligen "CENTRALSTATION" på neonskylten ut mot Drottningtorget. Man får ju förutsätta att folk vet i vilken stad de befinner sig. På samma sätt vore det stolligt om buss/spårvagnshållplatser utanför en sådan station inkluderade stadsnamnet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jan L åk till Västeraspby där har du en ordentlig namnröra. Stationen heter Västeraspby. Men på stationens skyltar står det Kramfors-Sollefteå flygplats eller Höga Kusten Airport.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Man måste skilja på en stations namn (som står på plattformssidan) och den lokala benämningen (som står på gatusidan).
    I första hand måste man skilja mellan namnet på stationen (Stockholms södra) och namnet på det mindre köpcenter (Södra station) där stationens ena ingång finns. Något som i detta fall dessutom har diskuterats tidigare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    I första hand måste man skilja mellan namnet på stationen (Stockholms södra) och namnet på det mindre köpcenter (Södra station) där stationens ena ingång finns. Något som i detta fall dessutom har diskuterats tidigare.
    Ännu värre lär det vara i Birmingham. För att komma till stationen Birmingham New Street får man gå igenom en galleria som heter Grand Central.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja, men hur många inser den skillnaden? Som jag redan sagt i denna tråd så måste informationen vara utformad så att den hjälper den som inte är bekant med trakten. Jag skulle ju hitta till tågen även om det stod Knäckebröhult Hauptbahnhof ovan för ingången men det är inte mig - eller dig - som informationen riktar sig till.

Senast redigerat av Jan L den 2018-10-28 klockan 12:08:40.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, men hur många inser den skillnaden? Som jag redan sagt i denna tråd så måste informationen vara utformad så att den hjälper den som inte är bekant med trakten. Jag skulle ju hitta till tågen även om det stod Knäckebröhult Hauptbahnhof ovan för ingången men det är inte mig - eller dig - som informationen riktar sig till.
    Skillnaden finns där, vare sig alla inser den eller inte. Vad som saknas är väl i så fall stationsinnehavarens skyltning. Vilket dock i och för sig finns i form av uppgift om öppettider och om hur man når tågen när affärsdelen är stängd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Här på Södermalm i Stockholm håller vi oss med en alldeles egen namnröra på vår största järnvägsstation. Alltså den station som i alla år haft namnet Stockholms södra.
    Det tycks vara en namnröra med traditioner. Stationen har nog alltid hetat precis som du påstår, men på några bilder jag tog av det gamla stationshuset 1973 står där med stora bokstäver "SÖDRA STATION".

Skulle vara kul att veta vad busshållplatsen utanför hette på den tiden.

Senast redigerat av IB den 2018-10-28 klockan 13:04:41.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Det tycks vara en namnröra med traditioner. Stationen har nog alltid hetat precis som du påstår, men på några bilder jag tog av det gamla stationshuset 1973 står där med stora bokstäver "SÖDRA STATION".
    Skulle vara kul att veta vad busshållplatsen utanför hette på den tiden.
    Om den hette Södra station så ser jag inget problem med det. En järnvägsstation behöver ett namn i det riksomfattande järnvägssystemet, och då kan den inte ha samma namn som någon annan järnvägsstation har. Inom en stad är det rätt självklart att stationen kallas t ex "Södra" eller "Södra station(en)". I Göteborg finns utanför södra ingången till Göteborg C en spårvägshållplats som heter Centralstationen. Och utanför den stationen står med stora bokstäver "Centralstation". Inget konstigt med det när det gäller en centralstation. Men jag håller med Jan L med flera om att det hellre ska stå "Stockholm(s) södra" utanför den stationen.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-28 klockan 14:01:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skillnaden finns där, vare sig alla inser den eller inte. Vad som saknas är väl i så fall stationsinnehavarens skyltning. Vilket dock i och för sig finns i form av uppgift om öppettider och om hur man når tågen när affärsdelen är stängd.
    Är det en annan entré som gäller när affärerna är stängda? Hur ser man det?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det finns ett par ingångar på sidogatorna. Kräver en viss lokalkännedom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I det fall som diskuteras (Södra station i Stockholm) gäller det en lokalstation i ett storstadsområde, jämförbar med en tunnelbanestation. Då är det mest väsentligt att det finns en ordentlig skylt som visar att det är en sådan station (i vårt fall ett "J" för pendeltågsstation [valet av bokstav kan iofs diskuteras, men det är en annan fråga] och "T" för tunnelbanestation). Stationens namn spelar ju mindre roll när man ska åka därifrån, även om det naturligtvis på något sätt bör anges. Denna skyltning bör vara av länstrafikhuvudmannens (eller heter det kollektivtrafikmyndighet nuförtiden, hänger inte med i alla svängar) standard snarare än Trafikverkets, som dock bör gälla för rikstrafik.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det finns ett par ingångar på sidogatorna. Kräver en viss lokalkännedom.
    Eller att man tar del av tidigare nämnd info om öppettider och alternativ ingång.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Genom att läsa vad som står på tidigare nämnd uppgift om öppethållande och alternativ ingång.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Om den hette Södra station så ser jag inget problem med det. En järnvägsstation behöver ett namn i det riksomfattande järnvägssystemet, och då kan den inte ha samma namn som någon annan järnvägsstation har. Inom en stad är det rätt självklart att stationen kallas t ex "Södra" eller "Södra station(en)". I Göteborg finns utanför södra ingången till Göteborg C en spårvägshållplats som heter Centralstationen. Och utanför den stationen står med stora bokstäver "Centralstation". Inget konstigt med det när det gäller en centralstation. Men jag håller med Jan L med flera om att det hellre ska stå "Stockholm(s) södra" utanför den stationen.
    Fast nu heter spårvägshållplatsen utanför Centralstationen faktiskt Drottningtorget.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Fast nu heter spårvägshållplatsen utanför Centralstationen faktiskt Drottningtorget.
    Inte nog med det; går man ut i ett annat hål hamnar man vid Nordstan.

Tillägg. Hmm, det verkar faktiskt som om Västtrafik successivt har städat bort namnet Drottningtorget, från att först ha kört dubbelnamn. Drottningtorget finns inte på hemsidan om man söker på hållplats och det verkar på sentida bilder som om hållplatsskyltarna har blivit av med namnet Drottningtorget.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-28 klockan 19:23:46.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •