I torsdags visade jag en bild från Orsja i östra Vitrysland i den här tråden: En dimmig oktoberdag [BY]. Här är några bilder till från samma tillfälle.


Banan norrifrån är olektrifierad (länk till Bukkes karta) och detta diesellok drog vårt tåg hit. TEP70 är ett stort lok, men inte..


..jämfört med ett TjS4T (ЧС4Т) ellok som tog över härifrån. Tågklareraren som lämnar order till lokföraren är inte stor i jämförelse...
ЧС4Т är ett sexaxligt tyristorlok med sth 160 km/h för 25 kV 50Hz byggt av Skoda i Tjeckoslovakien 1971 - 1986. Godstågslok byggdes i Sovjetunionen medan snabba persontågslok importerades från Tjeckoslovakien (TjS i literat syftar på Tjeckoslovakien, 4 löpnummer och T på tyristortyrning).


Om man går upp på gångbron kan man se att stationshuset ligger ute på bangården, omgivet av spår på båda sidor, och nås från staden via gångbron eller en plankorsning bakom oss. Spårsystemet i Orsja med linjer i sex riktningar verkar vara ganska lurigt och syns bäst på ett flygfoto.
Närmast stationshuset lokaltåget till Lepel med en M62 (eller egentligen en DDB1 "motorvagn" med en halv 2M62), i normalspåreuropa upfattas M62 som ett massivt lok men på bredspåret är det litet och finns mest som 2M62 dubbellok... M62 är byggt för normalspårslastprofil och man kan ana att loket är smalare än vagnarna.