Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tågkartan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågkartan

När jag laddar ner Tågkartan så kommer en konstig färglagd kartbild upp med text i ruta "google maps laddades inte ner korrekt" samt texten "for development purposes only" skriven på varje "kartruta" i hela bilden. Hade tidigare annan helt annan "ren" kartbild över Sverige..............hur fixar man detta och får fram den "gamla" kartan??

Sv: Tågkartan

Citat Ursprungligen postat av Goran Visa inlägg
    När jag laddar ner Tågkartan så kommer en konstig färglagd kartbild upp med text i ruta "google maps laddades inte ner korrekt" samt texten "for development purposes only" skriven på varje "kartruta" i hela bilden. Hade tidigare annan helt annan "ren" kartbild över Sverige..............hur fixar man detta och får fram den "gamla" kartan??
    Du kontaktar sidans innehavare som måste se över hur sidan är kopplad till Google Maps API. Det är alltså inte något du kan påverka själv, felet ligger på webbplatsen.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Du kontaktar sidans innehavare som måste se över hur sidan är kopplad till Google Maps API. Det är alltså inte något du kan påverka själv, felet ligger på webbplatsen.
    Google föredrar nu att ta betalt för inbäddning av kartor, i alla fall av vissa sidor. Prova t.ex. kartutsnittet rätt långt ner på denna sida (Nordwestbahn). Där skulle det vara samma fel. Det går dock att "jobba" med kartan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ska vi gissa att ägaren av tågkartan arbetar på en lösning med OpenStreetMap. Eller någon annan avgiftsfri karta.

Senast redigerat av Jeff den 2018-10-27 klockan 18:09:08.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Google föredrar nu att ta betalt för inbäddning av kartor, i alla fall av vissa sidor. Prova t.ex. kartutsnittet rätt långt ner på denna sida (Nordwestbahn). Där skulle det vara samma fel. Det går dock att "jobba" med kartan.
    Det förklarar varför jag sett "för development purposes only" på då många sidor på sista tiden.

Men det är ju en väldigt bra karta så jag förstår att de vill ta betalt. Några annonser kan de ju inte visa i kartan.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-10-27 klockan 20:16:35.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det förklarar varför jag sett "för development purposes only" på då många sidor på sista tiden.

Men det är ju en väldigt bra karta så jag förstår att de vill ta betalt. Några annonser kan de ju inte visa i kartan.
    Jo, jag har också sett samma sak på andra ställen.
    Samtidigt kan jag undra om det är juste att gå ut med ett erbjudande (som antagligen varit kostnadsfritt) för att sen plötsligt avgiftsbelägga det och byta till denna maskade karta.
    Eller har Google varit tydliga med att det kommer att kosta pengar och det bara varit ett introduktionserbjudande att det varit gratis?

(OK; jag inser att frågan är off-topic, det är väl så att redan trådstarten borde ha legat i Support-forum).

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    (...) Men det är ju en väldigt bra karta så jag förstår att de vill ta betalt. Några annonser kan de ju inte visa i kartan.
    Google Maps har sina fel och brister. Exempelvis har man inte klarat av att dra gränsen rätt mellan Skåne och Blekinge. I Google Maps ligger av någon outgrundlig anledning ett område omedelbart söder om Axeltorp (SOEJ) i Blekinge vilket är helt fel.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jo, jag har också sett samma sak på andra ställen.
    Samtidigt kan jag undra om det är juste att gå ut med ett erbjudande (som antagligen varit kostnadsfritt) för att sen plötsligt avgiftsbelägga det och byta till denna maskade karta.
    Eller har Google varit tydliga med att det kommer att kosta pengar och det bara varit ett introduktionserbjudande att det varit gratis?

(OK; jag inser att frågan är off-topic, det är väl så att redan trådstarten borde ha legat i Support-forum).
    Det är fortfarande gratis upp till 25,000 visningar per dag. Men ägaren av sidan där kartan är inbäddad måste lägga in sina kreditkortsdetaljer. Blir det fler visningar kostar det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Google Maps har sina fel och brister. Exempelvis har man inte klarat av att dra gränsen rätt mellan Skåne och Blekinge. I Google Maps ligger av någon outgrundlig anledning ett område omedelbart söder om Axeltorp (SOEJ) i Blekinge vilket är helt fel.
    Det går att rapportera in fel. Gatan jag bor på saknades nästan överallt, fanns på Eniro men inte på så många fler ställen.
    Rapporterade till Google och så lade de in den.

(Passade på att kika på OpenStreetmap och inte heller där fanns den med så jag rapporterade. De speciella är att gatan är helt inom en enda fastighet (men har 37 adresser))

Senast redigerat av Mattias C den 2018-10-28 klockan 10:10:42.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •